Смартфон пазарът се забавя и няма какво да го спаси, засега

Различните компании предприемат различни тактики срещу това забавяне

Смартфон пазарът се забавя и няма какво да го спаси, засега

Снимка: Pixabay

4253 ~ 4 мин. четене
Последното тримесечие на Apple беше нещо като лоша новина и добра новина. Лошата новина е, че продажбите на iPhone са намалели с около 17% спрямо същия период на 2018 година. Добрата новина е, че Уолстрийт изглежда вярва, че iPhone няма да върви другаде освен нагоре, вдигайки акциите на Apple.

Има обаче по-лоши новини - не само за Apple, но и за цялата индустрия на смартфоните.

Анализаторската компания IDC съобщава, че доставките на смартфони за първото тримесечие на тази година са паднали с 6,6% в сравнение със същия период на 2018 г., същата седмица, когато главният изпълнителен директор на Google Сундар Пичай каза, че е все по-трудно да се продават скъпи, висок клас телефони.

Samsung също обяви печалба тази седмица и заяви, че очаква конкуренцията в "зрялата" индустрия за смартфони да постави по-голям натиск върху бизнеса си през втората половина на годината.

Трудно е да се види как, и дали, пазарът на смартфони ще се върне към растеж от тук нататък.

Още през 2017 г. имахме индикации, че хората се задържат по-дълго време с един и същ смартфон. През 2018 г. големият хедж фонд Maverick Capital заяви, че "славните дни" на революцията на смартфоните са зад гърба ни, тъй като все по-оскъдните разлики между по-старите и по-новите устройства правят по-трудно оправдаването на всяко следващо обновяване.

Нови клиенти ще бъдат трудни за намиране - поне на вътрешния пазар, тъй като близо 80% от американците имат смартфони в наши дни.

Иновации

Различните компании предприемат различни тактики срещу това забавяне.

Apple, например, удвои услугите си- Apple Music, iCloud и Apple Pay - за да помогне на компанията да генерира повече приходи от потребител на iPhone, което може да компенсира забавянето в продажбите на устройства. Очаквайте тази стратегия да ескалира в бъдеще, тъй като услугата за стрийминг Apple TV Plus и кредитната карта Apple Card ще се разпространяват сред потребителите.

Този подход показва някои положителни ранни признаци, като Apple съобщи тази седмица, че приходите от услуги през последното тримесечие са се увеличили с 16% спрямо същия период на миналата година.

Други, като Samsung, Huawei и Motorola, напредват на пазара на смартфони, а залозите са, че новите технологии като високоскоростния 5G безжичен интернет и сгъваемите екрани ще привлекат хората към ъпгрейд. 

Само Samsung очаква тази година да достави 5G-съвместима версия на Samsung Galaxy S10, както и сгъваемия смартфон Galaxy Fold, чийто дебют обаче се забави заради проблеми.

Реално ще отнеме много време, преди 5G наистина да покрие света, и фиаското около Samsung Galaxy Fold - където някои рецензенти установиха, че устройството се е счупило само след няколко дни на използване - показва, че може да мине известно време преди сгъваемите смартфони да са готови за пазара, ако някога изобщо бъдат.

Цените

И никой не може да пренебрегне фактът, че водещите смартфони стават все по-скъпи: Samsung Galaxy S10 започва от $900; последният модел iPhone Xs започва от $999. Най-напред цените ще се покачват от там. Samsung Galaxy S10, оборудван с 5G на Samsung, ще се продава за $1300, а Galaxy Fold ще бъде с начална цена от $1 980.

В крайна сметка цените вероятно ще се изравнят, както винаги в годините след въвеждането на нови технологии. Все пак, това ще бъде трудна продажба в краткосрочен план - сгъващ се екран или не, и 5G безжичен интернет или не, тези устройства наистина просто изпълняват същите приложения и уебсайтове като по-евтини телефони, с малка функционална разлика. Освен това компании като OnePlus правят перфектно добри телефони, на средни цени.

Така че, докато пазарът на смартфони не е съвсем мрачен, славните дни на ранния бум на смартфоните вероятно няма да се върнат за никого.

Какво следва

Добрата новина е, че вече можем да видим какво идва след смартфона. Почти всяка технологична компания в Силициевата долина и извън нея поне експериментира с разширената реалност (AR), технологията за проектиране на цифрови изображения върху реалния свят.

Компаниите, включително Apple, Facebook, Microsoft, Samsung, подкрепяният от Google стартъп Magic Leap и дори разработчиците на "Fortnite" Epic Games, смятат, че AR е следващият голям интерфейс. 

Microsoft и Magic Leap вече имат AR шлемове на пазара, а Apple твърдят, че работят по "умни очила", които могат да бъдат представени още тази година.

Ясно е, че всички тези компании търсят AR като следващата голяма златна треска в технологиите, след бавното забавяне на индустрията на смартфоните.

Те може да са прави - трудно е да си представим, че това не се случва, предвид мащаба на инвестициите, които всяка компания прави на пазара.

Проблемът обаче е, че увеличената реалност е далеч от точката, в която може да замени смартфона във всеки един момент. Строго по отношение на функционалността, тези шлемове са твърде скъпи (HoloLens 2 на Microsoft е 3 500 долара), твърде ограничени (Magic Leap One и HoloLens 2 имат малки полета на видимост).


Така че, въпреки че е сигурно - ще има голямо ново нещо, както винаги, ясно е също, че то няма да дойде достатъчно бързо, за да избави пазара на смартфони.
Коментари: 0