„Соленото“ наказание на ЕК срещу Google може да оскъпи Android телефоните
ЕК наложи глоба от 5 млрд. долара на гиганта

© ECONOMIC.BG / Pixabay
~ 2 мин.
Една от основните причини за потребителските симпатии към Android телефоните е, че те са по-евтини от тези на iOS. Някои анализатори обаче прогнозират евентуално поскъпване заради рекордната глоба от 5 млрд. долара, която Европейската комисия (ЕК) наложи вчера на Google, пише Business Insider.
Санкцията е най-голямата такава досега и е във връзка с констатацията, че интернет гигантът е злоупотребил с господстващо положение, бидейки собственик на въпросната операционна система.
След няколкогодишно разследване антитръстовите регулатори на Стария континент са стигнаха до извода, че компанията е нарушила правилата, облагодетелствайки определени продукти за сметка на други. Google също така е настоявала производителите на мобилни устройства за Android да инсталират предварително нейната търсачка и браузър (Chrome), за да получат достъп до виртуалния магазин за приложения Play Store.
Гигантът има срок, в който да вземе мерки в следващите 90 дни, иначе може да получи допълнителни санкции. В зависимост от начина, по който Google ще реагира на регулаторното решение е „възможно това всъщност да направи телефоните по-скъпи“, смята професорът по право в университета в Лийдс Пинар Акман, чието име се свързва с предишни казуси между Google и ЕС.
Потенциалните последствия от глобата опират до два въпроса: първо, че Google предлага Android безплатно, второ, че компанията до голяма степен е базирала бизнес модела си на рекламите в търсачката си.
Към момента Android е доминиращият мобилен софтуер в световен мащаб с над 2 млрд. активни потребители. Сега производителите на телефони могат да лицензират операционната система безплатно, намалявайки по този начин разходите си и предоставяйки на потребителите по-достъпни устройства.
Основният проблем според ЕС обаче е свързан с предварителната инсталация на търсачката и браузъра на Google срещу достъп до Play Store. А електронният магазин е от съществено значение за екосистемата на Android.
„Тъй като Google предоставя Android безплатно... трябва да печели пари от някъде другаде“, напомня Акман и добавя, че това става най-лесно през търсачката и рекламния модел в нея. Показателно за рентабилността на бизнес схемата е, че от всички 31 млрд. долара приходи за първите три месеца на 2018 г. - 27 млрд. идват тъкмо от реклама.
Сега комисията иска Google да промени или прекрати договорите си с производителите, с които има сключени пакетни споразумения. Това ще даде възможност на компаниите да изхвърлят търсачката от устройствата си и да се ориентират към конкурентни.
От своя страна, Google също не може да си гарантира, че потребителите ще предпочетат нейната услуга. В очите на акционерите това звучи като несигурност за бъдещите приходи на гиганта. В този случай, прогнозират някои анализатори, това може да доведе до таксуване за ползването на Android. Това, логично, ще доведе до допълнителни разходи за производителите, а оттам и до повишаване на цената на устройствата.
Все пак не е изключено Google да намери друг изход. Трябва да се отбележи също, че пълният текст на ЕК по казуса все още не е публикуван, а той може да подскаже за някои вратички. Изходът все още е неясен, тъй като гигантът увери, че ще се бори срещу решението на Комисията. Междувременно обаче 90-дневният срок, в който трябва да предприеме мерки, вече тече.