Spotify вече иска да е като Netflix
Музикалната стрийминг услуга пристъпва към смяна на бизнес модела

От основаването си през 2006 г. Spotify има относително просто бизнес модел. Тя взема музика, собственост на изпълнители и звукозаписни компании, и я прави достъпна за хората, които могат да слушат безплатно, но с реклами, или без прекъсване срещу месечна такса. Накрая по-голямата част от приходите отива за собствениците на правата и твърде малко за платформата, уточнява Quartz.
Това е тъй нареченият модел на „човека по средата“. От опита на други платформи като Netflix например става ясно, че той не е особено доходоносен или устойчив. В случая на Spotify големите звукозаписни лейбъли имат огромно влияние, тъй като ако те решат да блокират съдържанието си от стрийминг услугата, тя ще загине. В резултат на това продуцентските компании успяват да привлекат около 75% от приходите на Spotify. Графиката по-долу е показателна за ситуацията:
За да направи големи пари, Spotify трябва да започне да произвежда собствено съдържание, пише още Quartz. Доказателство, че компанията узрява за това, е новината то тази седмица за придобиването на подкаст играчите Gimlet Media и Anchor. Първата, оценена на над 200 млн. долара, е продуцент на хитови поредици като Reply All, Homecoming, Startup и The Mystery Show. Anchor пък е инструмент за създаване и разпространение на подкасти.
Междувременно Spotify вече има опит в създаването на подкасти. Миналата година компанията направи стъпка в тази посока, вземайки участие в произвеждането на оригинални серии заедно с комика Ейми Шумер и радио водещия Гай Раз.
В икономическо отношение Spotify започва да се ориентира към „вертикална интеграция“, или иначе казано да придобива собственост върху все повече етапи от създаването и доставянето на продукта, преди той да бъде предложен на аудиторията.
Аналогичен пример може да се даде с решението на голям автомобилен производител, използващ много стомана, да придобие източник на този ресурс, така че да минимизира разходите си. Рисковете от подобен подход за свързани с хипотезата, че производителят на автомобили може да се окаже лош стопанин на стоманодобивната компания и заниманията в нейното управление да се окажат по-скъпо начинание, отколкото просто да купува материала.
За платформа като Spotify вертикалната интеграция включва както създаване, така и разпространение на съдържание. Освен ограничаването на разходите, наличието на ексклузивно съдържание може да привлече повече аудитория към платформата за сметка на конкуренти като Apple Music. Рискът, както и при автомобилната компания, е свързан с липсата на управленски опит при продуцирането на съдържание. Той обаче може да се смекчи след придобиването на Gimlet, смятат анализаторите, изтъквайки, че компанията вече е доказала способността да си произвежда хитове.
Пътят, по който тепърва поема Spotify, вече е сравнително утъпкан от Netflix и други видео платформи, които навлязоха с пълна сила във водовъртежа на оригиналното съдържание. Тук обаче възниква опасността от това другите играчи да решат да изтеглят свои предавания от платформата и да ги оставят достъпни само на своите. Такъв е казусът с Disney.
А Spotify определено не иска да попада в тази клопка.
Любопитно е, че Spotify еволюира по-бързо от Netflix. Шведската стрийминг платформа съществува от 12 години и вече посяга към оригиналното съдържание, докато американският доставчик на видео и филми, създаден през 1997 г., за първи път издаде нещо собствено през 2013 г. (16 години след старта си), става дума за хитовия сериал House of Cards.
Очевидният въпрос в случая на Spotify е защо избира да се фокусира върху подкасти, предвид че музиката представлява много по-голяма част от потребяваното съдържание на платформата. Действията на шведският играч подсказват, че той е предпазлив в отношенията си спрямо музикалните лейбли, които са твърде важни доставчици за нея. Подкастовете пък са по-слабо развит и фрагментиран пазар, където липсват страховете, че ще бъде накърнен интереса на някой голям и могъщ.
Според Даниел Ек, главен изпълнителен директор на Spotify, подкастите ще представляват 20% от времето за слушане на клиентите в бъдеще. Поривите на компанията в тази посока тъкмо започват, като плановете ѝ са да инвестира 400-500 млн. долара в придобиването на подкасти през тази година.