Стартъп компания иска да построи най-големия самолет в света
WindRunner е амбициозен проект за самолет, който може да улесни използването на по-големи вятърни турбини

© ECONOMIC.BG / Radia / Website
Една нова, амбициозна компания, наречена Radia, планира да построи най-големия самолет в света – WindRunner, пише BBC. Целта му не е да превозва пътници, а да пренася гигантски перки за вятърни турбини. Зад проекта стои серийният предприемач и авиоинженер Марк Лундстрьом, който основава Radia през 2016 г. с визията да направи вятърната енергия на сушата много по-ефективна.
Към момента турбините, разположени на сушата, използват по-къси перки (около 70 м) в сравнение с тези в морето (над 100 м). Причината е проста – огромните перки са почти невъзможни за транспортиране по пътища до отдалечени обекти. Лундстрьом е убеден, че ако този проблем се реши, по-дългите перки ще позволят на сухопътните вятърни ферми да произвеждат много повече енергия на по-ниска цена. По негови думи това може да удвои или дори утрои икономически жизнеспособната земя за вятърни паркове само в САЩ.
WindRunner е замислен да бъде най-голямата машина в историята, по-масивна дори от легендарния товарен самолет Ан-225 „Мрия“, който беше унищожен през 2022 г. Самолетът на Radia ще бъде дълъг 108 метра, с размах на крилата от 80 метра, и ще има товарен отсек, шест пъти по-голям от този на „Мрия“. Той ще може да превозва до три 80-метрови или една 105-метрова перка, а най-отличителната му черта е огромното право крило, което ще му позволи да излита и каца на относително къси, полу-подготвени писти. Това е ключово, тъй като самолетът трябва да може да оперира и на летища, построени директно до вятърните паркове.
Въпреки големите амбиции, Radia е стартъп, който никога преди не е строил самолет. Екипът на Лундстрьом обаче твърди, че е наел опитни доставчици и инженери, които ще използват вече съществуващи и сертифицирани компоненти, за да намалят риска и разходите. Целта е да се избегне традиционният процес на създаване на прототип, като се премине директно към тестване на пълноразмерни самолети. Първият полет е планиран за края на това десетилетие, след което машината ще влезе в серийно производство.
Проектът обаче среща и скептицизъм. Експерти изразяват опасения относно финансирането на толкова скъп проект, както и факта, че самолетът ще има ограничен обхват на полета (около 2000 км). Това означава, че най-вероятно ще бъде използван само за полети в Северна Америка, Европа или Южна Америка. Освен това се посочва, че други компании разработват хибридни дирижабли, които биха могли да се конкурират с WindRunner на същия пазар.
Въпреки предизвикателствата, Radia твърди, че тяхната последна кампания за набиране на средства е била успешна и че вече работят с правителства и инвеститори за следващия етап на финансиране. Американското министерство на отбраната също проявява интерес към самолета, тъй като той би могъл да се използва и за превоз на военни товари. Екипът на Radia остава убеден, че WindRunner ще бъде революционна машина, която ще отговори на нуждите на пазара за вятърна енергия, както и на други сектори.