Станахме ли прекалено зависими от технологичните гиганти?

© ECONOMIC.BG / Unsplash
„Не бихме оцелели без Amazon“, казва Кийт Инграм, собственик на магазина за винилни плочи Assai Records, пред CNN.
Инграм затваря магазините си в Единбург Дънди, когато Великобритания наложи блокиране и социална дистанция заради коронавируса. Тогава той решава да използва платформата за е-търговия на Amazon и в резултат на това продажбите му скачат с 40% спрямо миналата година.
По думите му, ако не е била възможността за изнасянето на бизнеса онлайн, всички служители е трябвало да останат затворени по домовете си и без работа. Вместо това, сега те са били преквалифицирани, така че могат да изпълняват електронни поръчки.
Amazon е само един от примерите. Компании като Microsoft и Facebook пък помагат за поддържането на социалните връзки и комуникацията. Именно приложенията като Teams и Zoom помогнаха на хората да продължат работата си.
Ползата от решенията на технологичните компании вдъхнаха ентусиазъм сред инвеститорите и в момент на криза акциите им тръгнаха нагоре. Между 18 март и 19 май богатството на Джеф Безос например набъбна с 34.6 млрд. долара, а това на Марк Зукърбърг с 25 млрд. долара.
Извън контрол? Това е един от актуалните въпроси на фона на все по-голямото влияние на технологичните компании върху живота на хората.
Amazon, например, се е трансформирала от важна за онлайн търговията във важна за търговията като цяло – заради блокирането на традиционния бизнес, става ясно от думите на Стейси Мичъл, ко-директор на Института за местно самоуправление в САЩ.
Междувременно софтуерът на Apple и Google пък служи на много правителства да следят разпространението на коронавируса, което само идва покаже увеличаващото се влияние на компаниите във все повече сфери.
Технологичните гиганти стават все по-големи по време на пандемията. Успехът им обаче навежда на мисълта, че те разполагат с достатъчно средства, за да завладяват други бизнеси. През май месец например Facebook обяви втората си най-голяма сделка – план за закупуването на 10% дял в индийската Jio, демонстрирайки амбиция за навлизане в сферата на телекомуникациите и цифровите услуги.
„Всички те ще бъдат в играта по сливания и придобивания, ако вече не са“, смята Синдип Вахесан, юридически директор на Института за отворени пазари, мозъчен тръст, който изучава корпоративната концентрацията. По негови думи стартиращите компании са по-склонни да се разпродават по време на пандемия, докато се борят за оцеляването си.
Монополното положение и мощта на технологичните гиганти не е тема от сега и всъщност се обсъжда от години. В прицела на регулаторите, особено на европейските, са най-вече американските корпорации Amazon, Apple, Microsoft, Google и Facebook. В САЩ дори се заговори за потенциалното раздробяване на някои от тях, тъй като са се превърнали в прекалено мощни не просто в една сфера на дейност, а с влияние в много посоки, като по този начин задушават пазара.
Коронавирусът превзе злободневния фокус, но антитръстовият контрол ще продължи да е тема в дългосрочен план, прогнозират анализаторите. Европейският съюз, начело с комисаря по конкуренцията Маргрет Вестагер, поде битка срещу монопола отдавна, а в САЩ, където предстоят избори за президент, дебатът също е подгрят.