Такситата настояват за повишаване на тарифите
Общините може да помогнат на бранша с временно намаляване на таксите и патентния данък

© ECONOMIC.BG / Economic.bg/Архив
Таксиметровият бранш у нас преговаря с държавата и общините за повишаване на тарифите и за временно намаляване на патентния данък. Това стана ясно от интервю с председателя на „Съюз Такси“ инж. Кирил Ризов по програма „Хоризонт“ на БНР по-рано днес. Според него вече била постигната принципна договореност за трикратно увеличение на първоначалната такса, както и за известно намаляване на патентния данък, който ще плащат таксиметровите водачи през 2021 г.
Според Ризов обаче искането на бранша за намаляване на данъка на 300 лв. (който сега е между 300 и 1000 лв. за различните общини у нас) няма да бъде удовлетворено, като най-вероятно е налогът да бъде намален в някаква степен. Специално за София очакванията са данъкът да бъде намален от сегашните 850 лв. годишно на около 500 лева само за следващата година.
Освен това днес Столичният общински съвет гласува намаляване на таксите, свързани с издаването на разрешителните за таксиметрова дейност и стикерите, плащани от таксиметровите водачи, както и на техните дубликати, за срок от 1 юни 2020 до 31 декември 2021 година. Предстоят гласувания и в останалите общински съвети в страната.
„Все още няма нищо решено, всичко е само в сферата на нашите желания“, така обаче коментира думите на Крил Ризов пред БНР Емил Игнатов, управител на третата по големина столична таксиметрова компания „Радио СВ такси“. „Още от есента на 2019 г. направихме подписка, организирана от Националния таксиметров синдикат, с нашите искания, срещахме се с министъра и зам.-министъра на транспорта, с ръководството на ИА „Автомобилна администрация“ и пр., но дойде пандемията – и всичко замръзна", обясни Емил Игнатов.
Браншът настоява поне първоначалната такса да се увеличи трикратно, за да не могат шофьорите да отказват т.нар „къси курсове“, които от края на 2019 г. се превърнаха в хит в София и други големи градове. Според Игнатов конкуренцията в таксиметровия бранш не позволява да се повишат тарифите, които не са пипани години наред и той вижда спасение именно в първоначалната такса.
"Разбира се, за нас е ясно, че ако сега се вземе едно такова решение за повишаване на тарифите или поне на първоначалната такса, гражданите веднага ще кажат „държавата ни вдига таксиметровите услуги“ и това ще удари негативно върху управляващите, още повече, че догодина предстоят парламентарни избори“, обясни Емил Игнатов.
Той припомни, че таксиметровият бранш настоява за промяна на чл. 21, ал. 1, т. 7е от Наредба 34 за таксиметров превоз на пътници на транспортното министерство, според който първоначалната такса „не може да надвишава цената за един километър пробег по съответната тарифа в населено място с повече от 50%”. Вместо това шефовете на таксиметрови компании настояват в наредбата да бъде записано, че „първоначалната такса трябва да е минимум три пъти цената на километър пробег по съответната тарифа в населено място”. И тъй като конкретно в София минималната тарифа за километър пробег е 0.77 лв., то на практика те искат увеличение на първоначалната такса на 2.31 лева с обяснението, че по този начин късите курсове ще станат ефективни за водачите.
„А ако Общинският съвет реши да увеличи минималната тарифа за километър на, примерно, 1 лев, то първоначалната такса да стане автоматично 3 лева“, обясни Игнатов.
„Финансовото състояние на таксиметровия бранш след 13 март е повече от плачевно“, коментира още Емир Игнатов. „Единственото, което таксиметровите водачи получиха като бонус заради въведеното извънредно положение, е едно безплатно „картонче“ (б.а. - разрешителното за таксиметрова дейност, издавано от общините), което някои го вадят само веднъж в годината, а други – два пъти годишно. Така че това е единственото облекчение конкретно за шофьорите. А иначе самите таксиметрови фирми направиха различни отстъпки за своите водачи, но – повтарям – държавата не направи нищо за тях – и те именно затова са недоволни! А разходите на таксиметровите водачи са огромни – над 1050 лв. средномесечно, като се започне от лизинговите вноски за автомобила, каско и гражданска отговорност и се стигне до таксата за ЦДП и осигуровките. Таксиметровият водач трябва да има стабилна работа, за може да изплаща тези вноски и да му остава някакъв приличен доход за семейството. Затова и постоянно чета във Фейсбук много нелицеприятни коментари, които правят таксиметровите шофьори за своето неприятно положение“, заяви още шефът на „Радио СВ такси“.
„Водихме например дълги преговори, но накрая се оказа, че държавата нямала законово основание да ни разреши да се удължи срока на разрешителните за таксиметрова дейност с 2 месеца, колкото беше срокът на извънредното положение. Но държавата ако искаше да ни помогне – щеше, разбира се, да „намери“ това законово основание. От обясненията по този въпрос останах с впечатлението, че „твърде късно“ сме заявили желанието си за удължаване на срока, при положение, че ние сме подали документите още през април. Вярно е, че финансовите въпроси в общините обикновено се решават в края на есента на предходната година, но нима можехме да предвидим пандемията и извънредното положение още преди Нова година, че да подадем тогава документите да удължаването на срока с два месеца“, ядосва се Емил Игнатов. Разбира се, той призна, че повечето таксиметрови фирми са кандидатствали по мярката 60/40 за запазване на работните места, основно на диспечерите си и благодари на държавата, че неговата фирма вече е получила около 6000 лв. помощ по нея.
Той обаче не е оптимист относно предложението на таксиметровия бранш за временно намаляване на размера на патентния данък, което би помогнало значително на водачите.
„За целия бизнес у нас е трудно – както за останалия, така и за нас“, коментира още Емил Игнатов. „Днес например пуснах отчет за един водач, който изобщо не е работил от 13 март. Постепенно обаче превозите се възстановяват, като повечето от водачите, които бяха върнали пътните си книжки, вече се връщат да си ги вземат и излизат на работа. От над 300 върнати пътни книжки сега са ни останали към 60. От над 5000 поръчки дневно преди извънредното положение сега получаваме към 3800. Така че работата се е възстановила близо 70%, но се усеща, че бизнесът все още не работи на пълни обороти, че служителите на много фирми все още работят от вкъщи и така ще е със сигурност до септември“, коментира управителят на третата по големина софийска таксиметрова фирма.