Тънката нишка, която преначерта търговията
Новият Път на коприната ще осигури на Китай икономическа хегемония

© ECONOMIC.BG / Wikipedia
„Дами правят коприна”, рисунка от началото на 12-и век от император Хужон от династия Сон (римейк на оригинал от 8-и век от художника Жан Суан), илюстрира производството на копринени тъкани в Китай
Коприна, фън шуй, барут... Като родно място на много от достиженията на цивилизацията, Китай се гордее с откритие, чиято ценност е надхвърляла тази на златото. Това е фината копринена нишка, която тръгва на околосветско пътешествие през 27-ото столетие преди нашата ера и продължава пътя си и днес.
Дамата на коприната
В „Исторически записки“ на Съма Циен – бащата на китайската историография - пише, че след като победил противник, бъдещият Жълт император се оженил за девойка на име Лейзу. Писателят не съобщава нищо за нейното откритие, но историята за него се е съхранила в легендите. Разказите, останали в народната памет, свързани с откриването на копринените буби и създаването на блестящата тъкан от техните нишки, са няколко, но с малки изключения в подробностите, сюжетът им е еднакъв, а личността на императрицата оживява в митологичния образ на Лейзу.
Откритието на коприната става в деня, когато в двореца пристигнала вест, че черничевите дървета в императорската градина са болни от непозната болест. Разглеждайки внимателно залинелите растения, императорската съпруга открила, че с листата от короната им се хранят малки бели гъсеници, а в клоните на дърветата блестят бели топки. Лейзу взела няколко пашкула и ги отнесла в двореца, но без да иска изпуснала един във водата на фонтан, покрай който минала. Изненадана, императрицата видяла как копринената нишка, обвиваща пашкула, започнала да се отделя и изобретила стан, чрез който да я превърне в плат. Впечатлен от откритието на жена си, Жълтият император заповядал веднага да започне отглеждането на копринени буби и производството на копринена тъкан. Императрицата лично се занимавала с тъкане на скъпоценния плат, научила и други жени от обкръжението си да го правят. Така Лейзу останала в историята като” Дамата на коприната“.
Процесът на производството на коприна бил държавна тайна, опазена в продължение на три хилядолетия. Освен че се превръща във валутна единица, коприната става и един от свръхсекретните продукти на нашата цивилизация .
Пътят на коприната
Мъдрите думи на Конфуций „Ако искаш да си богат – построй път“ са основополагащи при управлението на Китай от династията Сун – владетели, превърнали страната в ключов фактор на световната икономика за своето време. През тази златна ера те използват всички ресурси, за да гарантират достъп на китайските стоки до максимален брой потребители. Заедно с подправките, коприната започва своето пътешествие по земното кълбо. За да достигне до Византия, Европа, Африка и останалите азиатски страни, били прокарани трасета през планини, гори и пустини. А главните търговски канали между Азия и Европа останали в историята като „Пътят на коприната“. По-късно били създадени и морски пътища. Първото китайско пристанище, откъдето коприната потеглила по вода, е Гуанджоу. Разположен на югоизточното крайбрежие на Китай, градът бил свързан с близо сто други порта, включително Мадрас в Индия, Сираф в Иран, Мускат в Оман и Занзибар.
Новият Път
Наскоро Китай събра на международен форум участници от над 30 държави и 70 организации. Поводът бе обявяването на най-мащабния проект в съвременната ни история – „Eдин пояс, един път“ (One Belt , One Road). Или казано с други думи – изграждане на Новия път на коприната. Може да се каже, че инициативата „Един пояс, един път“ обхваща всички икономически и неикономически сфери не само в Китай. Тя се осъществява на практика, а не само в правителствените кабинети или в икономическите зони по света. Това е икономическа и дипломатическа програма, чиято крайна цел е да трансформира световната търговия. Преодолявайки геополитически бариери и икономически прегради, дългосрочната цел на Китай е да се превърне в първостепенна икономическа сила в световен мащаб. Или казано с други думи - ще дойде време, когато „всички пътища ще водят до Пекин “.
Геополитическо счетоводство
Свързването на Китай с останалата част от Азия и Европа чрез грандиозна по мащаб инфраструктура по суша и море е проект на стойност 8 трилиона долара. Китайският държавен конгломерат CITIC Ltd. съобщи, че ще финансира 300 проекта от Сингапур до Тюркмекистан, включващи пристанища, магистрали , жп линии, логистични и безмитни зони. Китайски компании стопанисват 77 морски терминала в десетки страни по света, изграждат високоскоростни железопътни коридори в Югоизточна Азия, участват в строителството на електроцентрали и язовири в Африка и изграждат свободни икономически зони в Шри Ланка, Оман, Мианмар, Малайзия и Абу Даби. С китайски инвестиции се строят петролопроводи и газопроводи в Централна и Югоизточна Азия и в Русия .
Вече е построена мрежа от преки жп линии и въздушни коридори, свързващи индустриалните центрове на Западен и Централен Китай с европейски столици и градове. Китай се присъедини към Митническата конвенция за международен превоз на товари, в която участват 70 държави. Има сключени специални споразумения с Европейския съюз и Великобритания . Следвайки пътя на предците си, Китай води умело преговори с максимален брой държави, което гарантира максимален брой споразумения и сделки и минимум пречки и бариери пред търговията. Идеята е Пътят на коприната през XXI век да покрие нуждите на 65% от световното население и една четвърт от всички стоки и услуги по света.
Ето така откритието на копринената тъкан преди хилядолетия става основа за изграждане на търговска хегемония в наши дни. А новият Път на коприната има потенциала да бъде най-голямата платформа за регионално сътрудничество на планетата.