Технологичните гиганти, които се конкурират с цели държави

Няколко инфографики разкриват мащаба на числата, с които боравят компании като Apple, Microsoft и Amazon

Технологичните гиганти, които се конкурират с цели държави

Снимка: Pixabay

1008 ~ 2 мин. четене

Не е тайна, че през последните няколко години технологичните гиганти избухнаха като стойност, но мащабът може да бъде труден за разбиране. Чрез широкообхватно навлизане на пазара, интелигентна диверсификация и трансформация на продукти в услуги, Apple, Microsoft, Amazon и Google достигнаха пазарна капитализация много над 1.5 трлн. долара.

За да ни помогне да разберем по-добре тези зашеметяващи числа, скорошно проучване на Mackeeper използва пазарната капитализация на множество технологични гиганти и ги сравни с годишния брутен вътрешен продукт (БВП) на държавите. А за да улесни възприемането на числата, специализираният сайт Visualcapitalist.com ги е представил в разбираеми инфографики.

Компании срещу държави: Технически гиганти

Ако пазарната капитализация на Apple беше равна на годишния БВП на дадена държава, тя щеше да е част от Г-7. При пазарна капитализация от над 2.1 трилиона долара Apple надхвърля 96% от БВП на страни като Италия, Бразилия, Канада и Русия.

Всъщност само седем държави в света имат по-висок БВП от пазарната капитализация на Apple.

По-назад е Microsoft, която би била 10-тата най-богата държава в света, ако пазарната капитализация беше еквивалентна на БВП.

С оценка от над 1.9 трилиона долара, стойността на Microsoft е по-голяма от БВП на Бразилия, Канада, Русия и Южна Корея.

Въпреки че всички технологични гиганти се справиха добре по време на пандемията от COVID-19, може би никой не е имал полза, колкото Amazon. С голямото търсене на онлайн търговията на дребно и уеб услугите, пазарната капитализация на Amazon е нараснала до 1.7 трилиона долара, надхвърляйки 92% от БВП на страната.

Други компании, по-големи от държава

Технологичните гиганти не са единствените компании, които биха могли да се съревновават с цели държави що се отнася до парите.

Така например държавната корпорация на Саудитска Арабия Saudi Aramco също влиза в списъка, като се гордее с пазарна капитализация, която е повече от два пъти размера на БВП на страната си по произход.

Китайският технологичен гигант Tencent също има пазарна капитализация, която надвишава с много БВП на някои държави, като Швейцария или Полша например. Доскоро Tencent също изпреварваше технологичния гигант Facebook по пазарна капитализация, но социалната мрежа се изкачи напред и почти достигна $1 трилион пазарна капитализация.

Разбира се, под най-голямо внимание при тези сравнения трябва да се вземе разликата между пазарната капитализация и числата за БВП. Пазарната капитализация на компанията е показател за нейната нетна стойност в очите на публичните пазари и се променя непрекъснато, докато БВП измерва икономическата продукция на дадена държава през съответната година.

Но компаниите пряко и косвено засягат икономиките на страните по света. С международния обхват, натрупването на богатство и въздействието на тези компании, е важно да се вземе предвид колко богатство и мощ притежават те.

Подкрепи Economic.bg