Тепърва ще се анализира необходимостта от разширяване на магистрала „Тракия“
Парламентът все още не е приел промените, които ще регламентират засичането на средна скорост от камерите на тол системата
© ECONOMIC.BG / БТА
Разширението на магистрала „Тракия“ между София и Пловдив, която буквално се задъхва от трафик особено през летния сезон, вече е под въпрос. Ако предишните министри на регионалното развитие – редовният Андрей Цеков и служебният Иван Шишков – определяха добавянето на още една лента във всяка посока като наложително, за сегашния служебен министър Виолета Коритарова този въпрос тепърва ще бъде обект на анализ. Това става ясно от изказване на Коритарова, цитирана от пресцентъра на МРРБ.
Догодина се обмисля технико-икономически анализ, който да докаже необходимостта дали да се премине към изпълнението на трета лента или да се помисли за по-дългосрочно решение като дублиращо трасе на магистрала „Тракия“ между Пловдив и София.“
Въпросният анализ трябва да покаже колко ще струва строителство на трета лента с подмяна на съоръжения по магистралата и дали по-добър вариант няма да е алтернативно трасе, става ясно пък от думите на председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Йордан Вълчев.
В прессъобщението обаче не се уточнява това алтернативно трасе с какви габарити ще е, откъде ще минава и дали на практика това означава, че ще се строи втора магистрала „Тракия“. Едва сега обаче става ясно, че пред широко анонсираното разширение от предишните регионални министри има много пречки.
Ако направим трета лента, няма да има аварийна лента по съоръженията и тунелите и направата на нови съоръжения ще излезе много скъпо. Анализът ще покаже дали това е икономически съобразно или може да се постигне нещо по-добро“, каза още инж. Вълчев.
Допълва, че проблемът с третата лента са многото съоръжения в участъка от София до 70-и километър на автомагистралата.
Припомняме, че пръв за изчерпания капацитет на магистралата заговори бившият служебен министър Иван Шишков през април миналата година. Тогава той заяви, че разширението на първите 170 километра от аутобана – между София и Оризово – е наложително.
През ноември пък редовният ресорен министър Андрей Цеков пък дори даде прогнозен срок кога може да започне въпросното разширение – едва през 2026 г. Тогава той коментира, че първите стъпки по проекта са направени, като е била възложена поръчка за оценка на въздействието върху пътната безопасност. Оценката трябваше да е готова през пролетта на 2024 г, след което да се премине към прединвестиционни проучвания. Въпросната оценка обаче не е коментирана от сегашния министър Виолета Коритарова.
Следенето на средна скорост от камерите на тол системата
Служебният кабинет внесе изменения в Закона за движение по пътищата, с които се дефинира средната скорост. Надграждаме информационната система, като ангажимент на МРРБ е тя да бъде готова за правоприлагане на средна скорост до края годината“, обяснява още регионалният министър.
Коритарова прави важно уточнение и казва, че реалното засичане ще започне, когато бъдат приети и обнародвани промените в Закона за пътищата, тъй като това е основата, на база на която камерите ще могат да правоприлагат средна скорост. Към момента те се сертифицират, се посочва още в прессъобщението на МРРБ.
Припомняме, че сертификацията на камерите тече вече от няколко месеца. До момента обаче не е ясно защо отнема толкова дълго време, а не е ясно и колко струва надграждането на системата, така че въпросните камери да започнат да засичат и средната скорост на моторните превозни средства.
Пределно ясно е обаче, че в Народното събрание отлежават промените в Закона за движение по пътищата. Такива има внесени не само от Министерският съвет, но и от "Продължаваме промяната - Демократична България". И двата законопроекта са разпределени на няколко комисии, но от внасянето им през юни-юли тази година до момента те не са гледани от нито една комисия. Така предвид малкото оставащо време на 50-ото Народно събрание и предстоящите предсрочни парламентарни избори е под въпрос дали промените изобщо ще бъдат приети.
Следващата година не се очакват промени в цената на винетните такси, информира още регионалният министър.