Тепърва ще се мисли как да се подпомогнат авиопревозвачите

Предвидени са 60 млн. лв. с актуализацията на бюджета, но те са за покриване на задължения отпреди пандемията

Тепърва ще се мисли как да се подпомогнат авиопревозвачите

Снимка: Красимир Свраков

292 ~ 2 мин. четене
Глория Христова Автор: Глория Христова

Експертна работна група ще изготви правилата и принципите за разпределяне на държавната помощ, предвидена за авиопревозвачите. За това се договориха представителите на браншовите организации от авиационната индустрия и новият транспортен министър Христо Алексиев.

Припомняме, че с актуализацията на бюджета депутатите от 46-ия парламент гласуваха 60 млн. лв. помощ за секторa, но промениха условията между първо и второ четене. Поправката бе внесена от ДПС. Така със средствата авиационните оператори трябваше да погасяват задължения, дължими към края на 2019 г.

Именно заради променените условия от Асоциацията на Българската авиационна индустрия (АБАИ) определиха поправката като „лобистка“. Според асоциацията по-голяма част от българските оператори остават извън помощта, тъй като проблемите за сектора са настъпили след началото на 2020 г. с бумa от пандемията.

Подпомагането на българските авиокомпании във връзка с преодоляването на щетите, нанесени в следствие на пандемията от COVID-19, е изключително важно за съхраняването на отрасъла, който е засегнат най-сериозно от пандемията“, заяви Алексиев.

Той посочи, че ще бъдат предприети всички възможни и навременни действия за решаване на този въпрос.

Още бившият транспортен министър Георги Тодоров търсеше начин авиопревозвачите да бъдат подпомогнати. При изслушване в парламента той обясни, че те могат да получат 30 млн. лв., които са останали като финансови активи в търговското дружество, стопанисвало допреди концесията софийското летище. Още тогава депутат от ДПС попита Тодоров дали няма да е по-добре целият актив от 60 млн. лв. да бъде определен за авиокомпаниите. Тогава министърът обясни, че останалите 30 млн. лв. ще се влеят в летище Пловдив.

Поправките в актуализацията на бюджета сложиха край и на държавната помощ за туроператорите. Схемата финансираше всяка седалка при чартърните полети до България с 35 евро. Според новите условия въздушните превозвачи трябва да са български. Преди това подобно изискване липсваше.

Подкрепи Economic.bg