ТПТИ няма да залее ЕС с американски ГМО храни
Споразумението дава възможност за нарастване на българския износ към САЩ, коментираха икономисти

„Трансатлантическото партньорство за търговия и инвестиции няма да залее европейския пазар с американски ГМО продукти. Притесненията за това са силно преувеличени“. Това заяви Петър Ганев, старши икономист в Института за пазарна икономика, в отговор на въпрос на Economic.bg, по време на пресконференция на тема „Потенциалните ефекти от ТПТИ за България“.
„Пак ще има европейски институции, които ще отговарят за ГМО, пак ще има национална политика, която да контролира тези продукти. Ако има внесено ГМО в Европа, то ще бъде със съответния етикет,“ обясни Ганев.
Икономистът добави, че опасенията, че търговското споразумение ще отвори път за добив на шистов газ в ЕС, са напълно неоснователни. „Всяка държава сама ще решава за шистовия газ. В България, например, имаме мораториум върху фракинга“, обяви Ганев.
Износът на български стоки към САЩ расте с много бързи темпове през последните години. Това коментира Десислава Николова, икономист от Института за пазарна икономика.
По думите й, анализ на потенциалните икономически ефекти от ТПТИ показва, че американският пазар става все по-важен за българските стоки. „През 2013-2014 г. той достига около 600 млн. долара. по отношение износа на стоки, а други около 300 млн. долара са износ на услуги", обясни Николова.
В последните години България се включва все по-активно в т. нар. вериги на предлагането (известни още като вериги на добавената стойност). Български фирми стават доставчици и поддоставчици на големи европейски производители, като изнасяме за Европа различни суровини и компоненти, а те се включват в крайни продукти, които се продават включително и на американския пазар, поясни икономистът.
Десислава Николова допълни, че общата стойност на целия износ на България за американския пазар е около 900 млн. долара, което говори за бързо растящ и динамичен пазар за българския износ. Според нея с премахването на митата между САЩ и ЕС ще се облекчат българските износители.
Тя коментира ролята на малките и средни предприятия, които осигуряват 88% от европейския износ за американския пазар. Според Николова те активно участват в трансатлантическата търговия и са високо конкурентни.
Размерът на американските инвестиции в България за последните 18 г. е 1,5 млрд. евро, което прави САЩ 9-тия най-голям инвеститор у нас. Това обяви Зорница Славова, експерт от ИПИ.
Основното ядро от американските инвестиции у нас са автентични, т.е. са дело на техни компании, а не на български граждани, които са регистрирали фирма в друга държава, за да се възползват от различни облаги и чрез нея инвестират в България. „След кризата тези инвестиции постоянно се увеличават“, коментира Славова.
Голяма част от американските инвестиции в България са в сферата на високите технологии, електрониката и компютърните услуги – Microsoft, IBM, Hewlett Packard, VMware са част от примерите. През последните години навлязоха и по-малки американски фирми за разработка на софтуер на българския пазар, като част от разработваните продукти се изнасят обратно за САЩ. Тези инвестиции стоят и зад резкия ръст на износа на компютърни услуги, който вече достига над 40% от общия износ на услуги от България за американския пазар.
Икономистите отбелязаха, че имаме положително салдо със САЩ, т.е. изнасяме повече стоки и услуги, отколкото внасяме.
Въпреки заявленията на различни политици, че споразумението ще бъде финализирано до края на годината, Петър Ганев прогнозира, че реалистично това ще се случи най-рано през 2016-2017 г.