Транспортният бранш страда от липса на шофьори
Средната заплата в бранша е 3 000 лева
~ 2 мин.
Транспортният бранш изпитва остра нужда от шофьори. Липсата им е голяма спирачка за развитието на сектора, алармират от бранша.
В България има над 65 000 регистрирани камиони. Минимум 5 000 човека се търсят за професията, а 84% от превозвачите са на мнение, че недостигът на шофьори е най-големият им проблем, сочат данни на Съюза на международните превозвачи.
Една от основните причини за недостига на кадри е, че средната възраст на професионалните водачи е много висока, около 50 години. Въпреки че работата е гарантирана, а средната заплата в бранша е 3 000 лева, малко са младите хора, които проявяват интерес към професията.
Главната причина е голямата инвестиция на време и пари, която трябва да направят, за да започнат. Цената на необходимите шофьорски курсове, категория B, категория C и категория CE, е около 2400 лв., като задължително се изисква стаж от една година между последните две обучения.
"Едно от решенията на проблема е да се въведе безплатно обучение за категория C и С+Е в професионалното средно образование, така че един млад човек да може директно да започне да работи и да трупа стаж", коментират от международния превозвач "Ем Джи 05".
В България има над 65 000 регистрирани камиони. Минимум 5 000 човека се търсят за професията, а 84% от превозвачите са на мнение, че недостигът на шофьори е най-големият им проблем, сочат данни на Съюза на международните превозвачи.
Една от основните причини за недостига на кадри е, че средната възраст на професионалните водачи е много висока, около 50 години. Въпреки че работата е гарантирана, а средната заплата в бранша е 3 000 лева, малко са младите хора, които проявяват интерес към професията.
Главната причина е голямата инвестиция на време и пари, която трябва да направят, за да започнат. Цената на необходимите шофьорски курсове, категория B, категория C и категория CE, е около 2400 лв., като задължително се изисква стаж от една година между последните две обучения.
Обучението за карта за квалификация на водача е между 400 и 800 лв., самата карта струва 80 лв. Допълнително трябва да се изкара и дигитална карта (за тахограф) и психотест, което струва още около 200 лв, и други разходи. Така първоначалната инвестиция, която трябва да направи един млад човек, е минимум 3500 лева. Освен това курсовете изисват време и трудно може да се съчетаят с работа.
Ако се върне безплатното обучение за водачи на моторни превозни средства от категория C в професионалните средни училища, транспортният бранш у нас може да отбележи до 30% ръст в следващите няколко години, прогнозира една от най-бързоразвиващите се транспортни фирми у нас "Ем Джи 05".
Ако се върне безплатното обучение за водачи на моторни превозни средства от категория C в професионалните средни училища, транспортният бранш у нас може да отбележи до 30% ръст в следващите няколко години, прогнозира една от най-бързоразвиващите се транспортни фирми у нас "Ем Джи 05".
"Едно от решенията на проблема е да се въведе безплатно обучение за категория C и С+Е в професионалното средно образование, така че един млад човек да може директно да започне да работи и да трупа стаж", коментират от международния превозвач "Ем Джи 05".
Допълнително обучение е необходимо за работа със сложните транспортни документи. То най-често се осигурява безплатно от самите транспортни фирми. Например, "Ем Джи 05" инвестира в едномесечно обучение и стаж на всеки един нов водач, без опит. До края на 2016 година компанията ще осигури работа за 20 нови шофьори със стартова заплата 3200 лева, която до третата година може да достигне 4100 лева.