Треска за Ferrari: Ретро колите привличат многомилионни инвестиции
Електрификацията в автомобилния сектор ще превърне класическите модели в ценен актив

Снимка: Depositphotos
През 1977 г. собственик на Ferrari се отказа от своя 250 GTO от 1962 г., защото съпругата му се оплака, че колата е твърде шумна, разказва Андреа Модена, ръководител на отдела за класически автомобили във Ferrari. Беше или тя, или колата.
В днешно време не съм сигурен, че съпругата би спечелила“, казва той пред Reuters.
Времената наистина са се променили. През 2018 г. същият модел на Ferrari стана най-скъпата кола, продавана някога – за цели 48 милиона долара на търг. Миналата година този рекорд беше изравнен от Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé от 1955 г., който стигна до 149 милиона долара.
Този вид мегасделки са в основата на милиарди долари годишни разходи за класически автомобили в световен мащаб и привличат вълна от инвестиции в този алтернативен актив.
Стойността на ретро колите е нараснала със 185% през последното десетилетие, изпреварвайки ръста на луксозните конкуренти като вино, часовници и изкуство, и заемайки второ място след редките уискита, според доклада за богатството на Knight Frank за 2023 г.
Пазарът се разшири отвъд сравнително малката общност от колекционери, за да включи инвеститори, привлечени от перспективата за висока възвръщаемост, плюс липсата на корелация с основните портфейлни активи като акции и облигации.
Наблюдаваме пазара от дълго време“, каза Джорджо Меда, главен изпълнителен директор и глобален ръководител на управление на активи в италианския Azimut. „Рекордите от последните 30 години ни показват, че класическите автомобили са се превърнали в клас финансови активи, който искаме нашите клиенти да имат в своите портфейли.“
Тази година мениджърът на активи стартира това, което описва като първия в света „вечнозелен“ фонд за инвестиране в ретро превозни средства и казва, че ще залага само на автомобили на стойност над 1 милион евро всяка. Съветван от Алберто Шон, ръководител на дилъра на Ferrari и Maserati Rossocorsa, фондът казва, че ще избира превозни средства с уникална история.
Докато фондът на Azimut няма да има крайна дата и може да получава нови пари за неопределено време, малкият швейцарски мениджър на активи Hetica Capital стартира фонд от затворен тип на стойност 50 милиона евро през 2021 г., който също казва, че е първият по рода си.
Фондът Hetica, който цели възвръщаемост от 9%-15% след седем години, е закупил дузина коли досега и цели да стигне до 30-35 коли до петата година, оставяйки последните две години за продажба на превозните средства и плащане на инвеститори.
Плановете са смели
Видяхме повече от 100 опита за създаване на фондове в миналото. Никой не успя да изгради както диверсифицирана инвеститорска база, така и диверсифицирано портфолио от автомобили“, каза Дитрих Хатлапа, основател на изследователската къща за класически автомобили HAGI, която предоставя данни за сектора използвани от Knight Frank.
Това също не е сектор за финансово слабите. Регистрирани в Люксембург, както фондовете Azimut, така и Hetica, имат минимална инвестиция за влизане от 125 000 евро.
Получаваме купища обаждания от хора, които искат да инвестират 1000-2000 евро, но трябва да им откажем“, каза Валтер Панцери, който управлява Klassik Fund на Hetica.
Освен това малка драскотина или вдлъбнатина или резервна част може да нанесе тежък финансов удар. Например, подмяната само на бронята на рядка ретро кола може да струва 15 000 долара, каза Модена.
Поддържане на колите живи
Текущите разходи за колекциите на автомобили, включително солидни такси за съхранение и застраховки, лесно биха могли да достигнат 5-6% годишно от стойността на портфолиото, според Флориан Цимерман, който започнал да купува ретро автомобили, когато работел в Mercedes-Benz и оттогава е изградил колекция от 300 превозни средства с партньор.
Става все по-трудно и по-трудно да се намерят подходящите механици, които да поддържат тези коли живи. И трябва да похарчите доста пари, за да поддържате всичките в работно състояние“, каза той.
Инвестиционните фондове, управляващи автомобилни портфейли, наистина могат да бъдат източник на пари за класическите автомобилни подразделения на производителите на автомобили, които не само осигуряват ремонти и части, но също така удостоверяват автентичността на превозните средства за участие в шоута и състезания.
Само процесът на сертифициране може да струва около 20 000 евро, според Питър Бекер от Mercedes-Benz Classic, който каза, че само експертите на автомобилния производител, с достъп до неговите архиви, могат да потвърдят оригиналността на класически модел.
Независимо от това, пазарът на класически автомобили се разширява, тъй като броят на богатите хора също нараства. Стойността на ретро автомобилите е нараснала с 25% през 2022 г., а това е най-силното им представяне от девет години.
Застрахователят на класически превозни средства Hagerty изчислява, че има около 80 милиарда долара транзакции за колекционерски превозни средства годишно в световен мащаб, включително търгове и частни продажби.
Докато Северна Америка остава най-големият пазар за аукциони, като Hagerty регистрира 3.4 милиарда долара продажби на търг през 2022 г. срещу 774 милиона долара през 2007 г., Цимерман каза, че през последните години се е появил нарастващ брой купувачи в Близкия изток, Индия и Китай.
„Ще бъдат култови обекти“
Глобалната надпревара за отказ от автомобили с двигатели с вътрешно горене само ще повиши интереса към тези реликви от една изчезваща ера, казват някои играчи на пазара.
Електрификацията ще благоприятства класическите автомобили“, каза Кристиано Болзони, ръководител на отдела за ретро автомобили на Maserati Maserati Classiche. „С течение на времето те ще станат култови обекти."
Ferrari са най-ценените ретро автомобили, според Адолфо Орси, основател на Classic Car Auction Yearbook, който проследява данните за продажбите на търгове от 1990 г. насам, като ги описва като „абсолютно сините чипове в този сектор“.
Ferrari има средна стойност на търг от 589 000 долара през 2021-22 г., следвани от автомобили на Mercedes-Benz с 378 000 долара и Porsche с 348 000 долара.
Общността на класическите автомобили се промени значително през последните пет до 10 години“, каза Цимерман. „Някога този тип коли бяха само за определени хроа. Но с течение на времето други просто си помислиха: харесвам тези коли, мога да си позволя една и не губя пари, като я купя.“