Турция започва да произвежда собствен автомобил
Електрическият бранд TOGG е обявена от президента Ердоган като „народна кола“, но засега цената е недостъпна за турците

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Турция пише история с TOGG – първата си електрическа кола и първото превозно средство, създавано някога от турската автомобилна индустрия. Но критиците казват, че основната цел на проекта е да помогне на президента Реджеп Ердоган да си осигури още един мандат, пише DW.
През последните години страната предприе редица политически и икономически мерки, за да засили своята независимост от други страни. Сега Ердоган поставя началото на голям пробив за местната автомобилна индустрия. Първият по рода си бранд, разработен в Турция и произведен в Турция – от турската Automobile Joint Venture Group (TOGG) — влиза в производство.
Новата фабрика започна работа на 29 октомври. Датата носи ясно послание, тъй като отбелязва 99-ата годишнина от основаването на Турската република.
Проектът TOGG бе стартиран през 2018 г. с цел да направи Турция по-независима от чуждестранните производители на автомобили.
Това е важна стъпка, допринасяща за възхода на автомобилната индустрия в Турция“, според Емре Йозпейнирчи, журналист и автомобилен експерт.
Планът за следващата година е да бъдат произведени около 17 000 – 18 000 електрически превозни средства във фабриката на TOGG близо до Истанбул. Обектът е проектиран за капацитет от до 175 000 автомобила годишно – цел, която хората, които вземат решения, искат да постигнат през следващите пет години.
Обществеността е разделена за TOGG
Въпреки че фабриката започва производство сега, ще мине известно време преди превозните средства да стигнат до пазара. Компанията прогнозира, че първите автомобили ще бъдат готови до март 2023 г. – няколко месеца преди президентските избори.
На 18 юни следващата година избирателите ще решат дали да оставят Ердоган на поста или да изберат някой нов, който да го наследи.
Успехът или неуспехът на автомобила TOGG може да повлияе на гласуването, тъй като превозното средство е широко възприемано като престижен проект на президента Реджеп Тайип Ердоган. Автомобилът е рекламиран като "народна кола".
Наистина, когато проектът беше стартиран за първи път от Ердоган, хората очакваха, че това ще бъде кола, достъпна за всеки в Турция“, казва Йозпейнирчи.
Критиците на президента Ердоган са сигурни, че той използва TOGG, за да увеличи шансовете си за преизбиране.
Разбира се, инвестиции като тези винаги се подкрепят от държавата, но ако има политическо напрежение, това ще навреди на проекта преди дори да бъде построена една кола“, казва Йозпейнирчи. „Това е голям проблем, тази кола поляризира мненията.“
Нито достъпен, нито практичен?
TOGG планира да продава своя SUV за 900 000 турски лири (приблизително 50 000 евро), което е непосилно за повечето хора в страната. Йозпейнирчи казва, че обикновените потребители биха могли да инвестират не повече от 500 000 лири за нова кола. След една-две години ще последва по-достъпен модел.
Високата цена на дребно може да не е единственото разочарование за потенциалните купувачи. В Турция също липсва необходимата инфраструктура за собствениците на електрически превозни средства.
Инфраструктурата на Турция все още не е готова да премине към електронни автомобили“, казва изпълнителният директор на Automotive Data Хюсаметин Ялчън.
Според него обикновените хора не трябва да се тревожат дали ще има достатъчно зарядни станции по пътя от Анкара до Истанбул.
Докато превозните средства TOGG се проектират и сглобяват в Турция, компоненти като батерии, двигатели и някои електрически системи се внасят. Към днешна дата 51% от материалите, използвани за производството на превозните средства, са турско производство. Министърът на промишлеността Мустафа Варанк каза, че иска да повиши това до 65% през следващите години.
Засега автомобилите TOGG са предназначени за вътрешния пазар, а не за чуждестранни купувачи. Това произтича отчасти от комбинацията от компоненти, използвани за направата на автомобила, което увеличава производствените разходи, казва Йозпейнирчи. Според него ако TOGG успее да използва 70% компоненти, произведени в Турция, автомобилите му ще станат конкурентоспособни в международен план.