Uber: Не нарушаваме законите, КЗК няма да ни спре

Продължаваме развитието на инженериговият хъб и увеличаването на работните места, споделя генералния директор на Uber за България Димитър Радуков

Uber: Не нарушаваме законите, КЗК няма да ни спре

Снимка: Стоян Йотов

Автор: Ивайла Раденкова

Копърките почти изчезнаха, а клиентите вече имат директен достъп до шофьорите чрез различни приложения. Навлизането на Uber доказва това, като отвори пазара и предостави изцяло нова услуга на хората. Съвременните технологии не просто ще улеснят превоза в големите градове, но и могат да решат някои много по-дълбоки проблеми - като намаляването на задръстванията и замърсяването на въздуха.

Димитър Радуков е работил като инвестиционен банкер в Лондон в областта на сливанията и придобиванията, както и като консултант към Boston Consulting Group (BCG). Завършил е едно от водещите бизнес училища в света – Европейския институт по бизнес администрация INSEAD и Американския университет в България. Неотдавна той зае поста на генерален директор на Uber България в доста напрегнат период за компанията. 

Economic.bg разговаря с Радуков за преодоляването на препятствията, бюрокрацията и успешната бизнес стратегия на приложението за споделено пътуване - Uber. 

- Г-н Радуков, как решихте да поемете ангажимента да оглавите Uber в България oсобено в момент, който е предизвикателен за компанията?

Рядко се появява възможността за такава иновативна идея, дори от Силициевата долина. Тази компания се развива от 5 г. и вече е по целия свят. Променя начина, по който хората се предвижват из градовете. Освен това мисля, че Uber е един огромен шанс за София. Това е един иновативен бизнес модел, който е обречен на успех и в дългосрочен план ще промени начинa на придвижване в по-големите населени места, намалявайки задръстванията и замърсяването на въздуха. Именно тази кауза ме привлече към Uber.

- Миналата седмица Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) ви наложи 4 глоби на обща стойност 200 хил. лв. Какво е вашето становище и какво предприемате занапред?

Решението на КЗК е без прецедент в Европа. Във всяка една държава, до момента еквивалентите на КЗК сa се изразявали положително за дейността на Uber. Това е напълно естествено – на всеки пазар, с който сме обвързани, ние внасяме конкуренция и допълнителен избор за потребителите. Съответно, колкото повече конкуренция, толкова по-добри цени и качествени услуги. Това е в плюс за потребителите, затова и повечето европейски институции подкрепят дейността ни. 

КЗК ни обвинява, че не сме сътрудничили за проведеното от тях разследване. Реално, Uber предостави цялата налична информация за развитието на приложението и дейността му в България. Въпреки това, КЗК настояваше за финансовите резултати на холандските дружества и то за период, в който те не са имали нищо общо с България, чисто и просто, защото тогава приложението още не е било достъпно у нас.

В холандските дружества е включен целият бизнес на Uber, като изключим Северна Америка. На фона на слуховете и публикациите в медиите за предстоящ ново финансиране и листване на Uber на фондовата борса в Ню Йорк, компанията е изключително чувствителна в представянето на информация, особено такава, която не е релевантна за България. 

В началото на миналата седмица, след излизането на решението на КЗК, част от предоставената от нас конфиденциална информация беше публикувана в първата версия на решението на комисията. В последствие тя беше отстранена от публикацията след като адвокатите ни се свързаха с КЗК, но това не променя факта, че информацията е била публикувана. Това е тежко нарушение и се надявам, че ще бъде забелязано от Върховния административен съд (ВАС). 


- Какви проблеми предвещава това и ще се изменят ли практиките на фирмата?

В момента обжалваме решението на КЗК. То тепърва се разглежда от ВАС и ще се определи доколко е законосъобразно. Разбира се, Uber ще се съобрази с ВАС. Засега не възнамеряваме да променяме практиките си, защото изчакваме решението. Убедени сме, че обвиненията срещу нас са безпочвени. 

- Вече сте на българския пазар повече от 6 месеца. Какво е развитието на Uber до момента?

Към услугата ни има изключителен интерес. Потребители на услугата са главно млади хора, което е доста положително за бъдещото ни развитие. До момента приложението е свалено над 10 хил. пъти за последните 6 месеца. Предпочитаме да не споделяме данните за месечно ползване на приложението и брой на шофьорите, тъй като времето е доста чувствително за компанията. Предстои ни ново финансиране, има спекулации в медиите и за публичното ни предлагане на фондовата борса. На този етап се въздържаме от споделянето на подобен вид информация. 

- На страницата на Uber България във Facebook беше оповестено, че търсите още шофьори. Има ли интерес?

Постоянно търсим допълнително шофьори, които да се присъединят към платформата ни и това е напълно естествено. Колкото повече нараства броят им, толкова по-добре и за компанията. Интересът е голям, броят на шофьорите расте, както и броят на пътниците. В общи линии услугата се развива добре на българска почва и се радва на голям интерес. 

- Възможно ли е да се стигне до момент, в който платформата да бъде частично или изцяло забранена в България? Подобна тенденция се наблюдава в редица други европейски държави. 

В няколко европейски държави се водят дела, но в повечето случаи те не са достигнали до крайно решение. Да, Uber среща проблеми в някои градове, но не трябва да се забравя, че компанията оперира в над 311 града, в 58 държави по света. Заради широкото медийно внимание върху тези по-проблемни градове остана на заден план глобалната картина, която достоверно показва, че всъщност Uber оперира успешно в целия свят. 

 - Мислите ли за експанзия и в други градове освен София, въпреки проблемите? 

В момента сме фокусирани изцяло върху развитието ни тук, в София. Засега нямаме конкретни планове за други градове. Смятаме, че тепърва имаме накъде да развиваме услугата в столицата и работим усилено върху това. Правим всичко стъпка по стъпка. 

- Според Вас, каква е разликата между европейския пазар и този на САЩ? Защо в Америка нещата вървят по-гладко? 

Не бих казал, че приложението се развива с по-голяма лекота в САЩ, отколкото в Европа. Все пак компанията е тръгнала от Америка, Калифорния, а в Европа е дошла с няколко години закъснение. Естествено е в Щатите бизнесът на Uber да е по-развит, поради по-ранното ни навлизане на пазара. . В Европа Uber се радва на също толкова голям интерес и растежът е съпоставим с този в Щатите, още през първите години на експанзия. 

- Често бъркат или сравняват приложението с таксиметров превоз или транспортна компания, а всъщност истината е, че при вас главно работят инженери и технолози. Разкажете повече за вашия екип от чисто професионална гледна точка. Какви дейности извършва Uber България? 

Трябва да стане ясно, че Uber не е таксиметрова, нито транспортна компания. Ние сме технологична платформа и чрез нашето приложение свързваме пътници, които желаят да пътуват от точка А до точка Б и съответно шофьори, които искат да споделят пътуването и разходите. Превозът се извършва от независими шофьори. Те са нещо като предприемачи – сами избират кога и по колко да карат, също така винаги могат да откажат пътуване. Изборът е изцяло техен. Същото важи и за пътниците. 

Това, с което се занимаваме в Uber България е маркетинг и съпорт на Uber Technologies, отделно имаме и инженеригов хъб, който се занимава с разработката на софтуер. Той се използва от всички държави, където приложението оперира. Нашият хъб е един от малкото развойни центрове по света, с които Uber оперира. Неслучайно са избрали именно България - IT талантите ни и екосистемата, която съществува в София е изключително предразполагаща. 

Индиректно се занимаваме и с друга дейност – от скоро имаме и център за обслужване на клиенти в София, чрез една от водещите аутсорсинг компании. Той обслужва голяма част от Западна Европа, също така и Русия. За по-малко от година Uber България е създал относително голям брой работни места, предлагаме и достатъчно атрактивно заплащане на кадрите си и естествено, допълнително данъчни приходи за държавата. 

Нашият план е да продължим развитието на инженериговият хъб, така и центърът за обслужване на клиенти, така че да увеличим броят на работните места. 

- Uber предлага една от услугите си в България – по-ниско ценово ориентираната. Занапред ще предложите ли и други услуги на българския клиент? 

За момента нямаме конкретни планове за въвеждане на нова Uber услуга. Фокусирали сме се върху развитието и лансирането на класическата, по-ниско ценово ориентирана услуга, UberX. 

- Навлизането на Uber отвори пазара и предостави изцяло нова услуга на потребителите. В света на бюрократите обаче, смартфонът не е решение, а по-скоро проблем. Какви проблеми създава напрегнатата обстановка около Uber и как се справяте с тях? 

Не бих казал, че държавата и бюрокрацията не разбират идеята на приложението. По-скоро КЗК среща определени затруднения. Преди всичко, ние инвестираме и подкрепяме българската икономика. 

Коментари: 0