Учени с първи успех срещу ХИВ при големи животни

Те са използвали генномодицирани имунни клетки с цел унищожаване на клетки, заразени с вируса

Учени с първи успех срещу ХИВ при големи животни

Битката на човечеството срещу вируса на човешката имунна недостатъчност (ХИВ) досега беше дълга и трудна. Докато учените неуспешно търсеха лек срещу вируса, над 35 млн. души по света станаха негова жертва от 80-те години насам.

Сега нов, развиващ се медицински метод дава положителни резултати и при "Блюдото на Петри", и при маймуни. Това сочи ново проучване, публикувано в медицинското списание PLOS Pathogens и цитирано от Quartz. Новият метод е възможен благодарение на високотехнологично оборудване за генно инженерство и безвъзмездна финансова помощ от Националните институти по здравеопазване – агенция на Департамента по здравеопазване на САЩ.

Изследването предполага, че учените могат генетично да модифицират имунната система, за да се бори по-добре срещу ХИВ. Експериментът включва генетично модифициране на стволови клетки, за да произвеждат имунните T-клетки и други кръвни клетки със специфичен химерен антигенен рецептор (CAR), който им позволява да откриват и да се прикрепят към антигените на заразените с ХИВ клетки. Веднъж прикрепила се, CAR-T клетката убива заразените клетки. Освен това генетичните модификации защитават CAR-T клетките, за да не се заразят с ХИВ самите те.

За първи път такъв метод дава резултат при големи животни. Може би най-забележителното откритие, което учените са направили, е, че генномодицираните клетки са убили заразени с ХИВ клетки в "Блюдото на Петри" и в две маймуни Макак само за две години.

„Тези резултати поставят началото на бъдещи опити за премахване на вирусната инфекция и осигуряване на по-ефективна имунна защита срещу ХИВ”, гласи част от текста към изследването.