Учители будители на малки и големи
Теодора Димитрова и Благовеста Ценова показват, че с уверени стъпки може да се стигне до голямата промяна в образованието

Доброто образование е с проекция в бъдещето, казва Благовеста Ценова
Снимка: Личен архив
Преди десетина години от Министерството на образованието правят инспекция в часа на млад преподавател. Учениците са ентусиазирани, носят тениски с елементи от Менделеевата таблица, проявяват активност и имат силен апетит към познанието. Но… проверката вместо с похвала завършва със забележка, че усвояват материал извън учебната програма. Това можеше да прекърши този млад учител, но в случая го амбицира още повече.
Образованието, казват, е консервативна система. И някак неусетно от неговата „консервна кутия“ започнаха да излизат катастрофални резултати на матурите, а тестовете PISA не спират да показват функционална неграмотност сред българските ученици - това причинява временно безпокойство в Министерството и в медиите и после всичко си продължава към още по-лоши „постижения“. Къде се къса връзката в системата на образованието, на този въпрос ще си отговори всеки, след като ви срещнем с две учителки будителки, отличени в тазгодишния конкурс за десетте най-изявени млади личности на България, организиран от българския клон на глобалната федерация на младите лидери и предприемачи JCI (Junior Chamber International, Международна младежка камара).
Д-р Теодора Димитрова и Благовеста Ценова са установили, че работата с децата за тях е мисия, която им носи неизмеримо удовлетворение. И двете са заредени с голяма доза оптимизъм:
Теодора Димитрова
е съосновател на Приложната академия за образование - Синдео; тя е част от класацията "40 до 40" на Дарик радио, сезон 5, а вече и жури в нея; Агент на промяната за 2022 г.; доктор по социално-икономическа география; магистър по културна и политическа география, а също и по образователен мениджмънт; учител по география и биология с 10 години опит в държавни и частни училища в София като учител и зам.-директор. По проект на "Европейска нощ на учените" от миналата година посещава ученици в рискова група из цялата страна, за да чуят за науката от първо лице. Тя е сътрудник в Географ БГ, където също работи за популяризирането на знанието сред деца и младежи чрез научни демонстрации.
В професията попада някак случайно, но бързо разбира, че точно това е нейното призвание. Преподава география и биология, след като сама си създава усещането за неудобство, че е записала непрестижна педагогическа специалност в университета. Но още от първия час на практиката в училище се влюбва в работата с децата и това предизвиква нейния вътрешен прелом. Днес тя признава: „Аз съм
защитник на българския ученик
Вярвам, че децата имат голям потенциал и виждам проблема в начина на преподаване и на интегриране на новите технологии. Ако за учителя преподавателската работа не е призвание и мисия, по-добре да си намери друго поприще. За мен е важно да спечеля доверието на моите ученици и да се превърна в техен най-добър приятел. Опитът ми показа, че това повишава успеха им и впоследствие помага да намерят по-добра реализация. Образованието е отговорност на учителя и на ученика, на родителите, но и на цялото общество. Зейналата пропаст между учители и ученици показва наличието на сериозен дефект в системата. Днешните ученици търсят приложимост на знанието и моята задача е да им дам разбираеми примери защо учим едно или друго“. Учениците не спират да ѝ задават въпроса „Госпожо, за какво ми е всичко това“ и тя отговаря на всеки такъв въпрос. Затова според нея и мисията на учителя сега е по-различна, след като всичко е на един клик разстояние. Учителят е ментор, той е сито, което пресява изобилието от информация. Тя учи децата да търсят, за събират, да синтезират, да анализират информацията и да правят изводи. Нейният най-верен „учебник“ са учениците, те са и
компасът, който е ориентир за посоката
Теодора Димитрова има за цел да ги мотивира да търсят знанието и да учат. Но как да стигне до повече ученици? Постепенно тя разбира, че най-бързият начин е чрез техните учители. Това е мотивът през 2022 г. заедно с Ангел Георгиев от СофтУни да направят Приложната академия за образование - Синдео. В нея онлайн обучават учители. Наричат я „приложна“, защото всичко в нея е, за да се прилага и да се интегрира в предмета на конкретния учител. Теодора Димитрова иска да сподели ценния опит с другите свои колеги и с общи усилия да променят начина на преподаване. За нея
най-голямата отплата
за този упорит труд е вдъхновяващата обратна връзка от преподавателите, които вече прилагат наученото. Над 3 хиляди учители по един или друг начин вече са се докоснали до академията. През юли, например, се проведе курс с над 1500 участници, макар държавата засега да не забелязва тази академия и да не я финансира.
Революцията в образованието е възможна, ако я поведе учителят, който ври и кипи с тази мисия, уверява д-р Теодора Димитрова – Снимка Личен архив
Няколко съвета от д-р Димитрова към преподавателите, които искат да са успешни: „Учителят да е креативен и да е идол за своите ученици, което се постига с усилия и всеотдайна работа. В Синдео подпалваме неговия „фитил“, но после сам трябва да поддържа огъня у себе си. Учителят трябва да запали ученика, но се иска да знае как да подклажда това горене“. Светът се развива и за Теодора Димитрова е важно в България да има качествено и ефективно образование, което да осигурява на българския ученик завидни резултати на световно ниво. „Образованието гради бъдещето“, напомня младата преподавателка. Тя вярва, че революцията в образованието е възможна, ако бъде поведена от учители, който врят и кипят с мисията за по-добро обучение.
Благовеста Ценова
прави рязък завой в живота си и се насочва към работа с децата. Това става през 2015 г., когато се ражда нейната дъщеря и тя взема решение да се върне в Русе, откъдето е родом. Вижда, че много от нещата, които са факт в София, липсват в крайдунавския град и тя се заема да създава средата, в която иска нейното дете да расте и да се развива като личност. „Съвременното образование запазва част от традициите, но светът динамично се променя и то вече сериозно изостава, а трябва да е с проекция в бъдещето“, казва. Благовеста. Тя става основател и ръководител на образователния център „Дворецът на децата“. Чрез него помага на целия образователен процес, като тества подходи и модели, без това да засяга голяма група от деца и учители. После онова, което работи добре, може да се приложи и от други. Децата от новото поколения според нея са адаптивни и обичат всичко да става бързо. Ето защо тя е убедена, че перспективите са добри, макар образователната система на места да буксува. „Дворецът на децата“ разработва
образователни продукти
с устойчивост напред във времето. Научната работилница за малки изследователи привлича с практическите занимания по физика и химия. „Игра на кодове“ предлага лекции по програмиране и роботика, Проектът „Детска бригада“ се осъществява на хижа „Минзухар“ край Русе, където се провеждат лекции и практически занимания по пчеларство и биоградинарство. Този проект допринася и за възраждането на хижата, чийто стопанин е действащ пчелар, който поддържа и голяма биоградина. Купуват няколко кошера, обособяват място за опитното поле. Там с децата садят зеленчуци, правят сладко от ягоди, учат се да палят огън, като пазят гората, усвояват и редица други полезни дейности. Проектът „Бъдещи инженери“ готви за тази важна професия с достъпни лекции, но и с
практически занимания
като направата на истински тротинетки. В партньорство с Регионалния исторически музей е изградена първата лаборатория по експериментална археология. „Дворецът на децата“ включва също Академия по природни, инженерни науки и творчество, Монтесори център и сензорна стая, Библиотека за играчки, Ментална аритметика. Развитието на „Двореца на децата“ се осъществява с подкрепата на „Еконт Експрес“. Тази българска компания безвъзмездно ги настанява в своя сграда, която е паметник на културата и е на близо 130 години, като е построена за Банка на земеделието. Почти половината дейности на обучителния център са безплатни за посещение, подкрепени от дарители и спонсори.
С оскъдни средства
екипът на „Дворецът на децата“ постига чудеса и създава емоционални преживявания на малчуганите, свързани с науката, с изграждането на умения и настройка към професии с перспектива: „Една птичка пролет не прави, но когато се съберат много съмишленици, се получава ято. Вече има и други организации, с които работим и се допълваме в своята общата кауза да помогнем на повече деца да са знаещи, можещи и успешни“.
Сред постиженията на Благовеста Ценова са участието в акселераторската програма „Промяната“ на Нова телевизия, първа награда в конкурса „Иновация в действие“ на Business Institute, отличията на Еконт „Съвременен будител“ и „Личност с кауза“. „Желанието ни е да превръщаме децата в създатели“, обяснява Благовеста. Екипът, който тя ръководи, е от осем души, но се ползват много външни лектори по различни теми.
Мечтата
на тези ентусиасти е да застават зад все по-големи каузи, за да реализират заедно със своите единомишленици по-добрия свят на градското всекидневие. С цел, посока, упоритост и търпение всичко се постига. Благовеста Ценова се е посветила на социалното предприемачество и добре си дава сметка каква голяма отговорност е поела.