В условия на криза: Рекламите в дигиталните медии процъфтяват
Очаква се за първи път те да привлекат една трета от общите рекламни инвестиции на българския пазар

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Рекламният пазар в България не остана незасегнат от пандемията и правителствените ограничения, които бяха въведени в работата на бизнеса. Липсата на поръчки или търсене от потребителите и заповедите за затваряне на обекти доведоха до промени в разходните пера на фирмените бюджети, което негативно засегна и разходите за реклама. Ръст в приходите от реклама тази година могат да отбележат единствено дигиталните медийни канали, като очакванията са той да бъде около 4% спрямо изминалата година. Това е прогнозата на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) за рекламния пазар в страната.
Като цяло обаче разходите за реклама се очаква да спаднат с 10% тази година, което да ги върне до нивата от 2018 г. до около 415 млн. лв. Със скромния ръст, който дигиталните медии вероятно ще отчетат тази година, те за първи път ще успеят да привлекат над 30% от общите инвестиции за медийна реклама на българския пазар, след като миналата година за първи път успяха да достигнат една четвърт от тях. Постепенното пренасочване на бюджети към дигитални медии остава трайна тенденция и се очаква да продължи и през следващите няколко години, показва проучването.
Въпреки това телевизията засега все още остава каналът с най-голям дял от реклама и през 2020 г., въпреки прогнозирания спад от 13% на годишна база, прогнозира БАКА. Двуцифрен спад на рекламните инвестиции се очаква да бъде наблюдаван и при радио каналите.
Какво ни очаква?
Прогнозата за рекламния пазар през следващите две години са оптимистични. Очаква се той постепенно да се възстанови и през 2022 г. медийните инвестиции у нас да надхвърлят поне с 20 млн. лв. тези от периода преди пандемията като достигнат близо 500 млн. лв. И тогава телевизията ще продължи да държи над 50% дял от общите медийни инвестиции в страната, като приходите ще се върнат отново към растеж. Очаква се през 2022 г. те да привлекат инвестиции в размер на 260 млн. лв.
Разходите в дигиталните медии също ще се увеличават, но по-плавно - с не повече от около 10% на година. Очакванията са разходите за реклама в дигиталните канали да достигнат до 150 млн. лв. през 2022 г. Предвижда се инвестициите в печатните медии да отчитат все по-висок спад, който през 2022 г. може да достигне до 11% на годишна база.
А цената?
Медийната инфлация да достигне 12% в телевизията и дигиталните медии и за втора поредна година да запази еднакво високи нива и в двата рекламни канала, очаква асоциацията. До 2018 г. телевизията традиционно държеше най-високите нива на инфлация с по 13% за две поредни години. Догодина обаче се очаква за първи път дигиталните медии да задминат телевизията по този показател и да отбележат инфлация от 10% в следващите две години. В телевизията тя следва да бъде 7% през 2021 и 9% през 2022 г.
Тази година поскъпването на рекламите в останалите медийни канали се очаква да не преминава 2%. Пресата и кино рекламата се очаква да завършат годината с 0% инфлация, а външната реклама и радиото – с 2%. В следващите две години обаче външната реклама се очаква да поскъпне с по 6%, а тази в печатните медии - да не се промени.