Велосипедите са създали 655 хил. работни места в Европа
Броят им е по-голям от този в добивната промишленост и производството на стомана, показва изследване

Около 655 000 са работните места в Европа в сектори, свързани с велосипедите, пише The Guardian.
„Икономиката на колоезденето“ включва дейности като производство на велосипеди, тяхната продажба, туризъм, инфраструктура и различни свързани услуги. Заетите в тях са повече от тези в проучването и добива на полезни изкопаеми – 615 хил., и значително над 315-те хил. директно ангажирани в производството на стомана.
„Днес 3% от пътуванията на континента се осъществяват с велосипед. Ако този дял се удвои, то заетите в тази индустрия могат да достигнат до 1 млн. през 2020 г.“, се казва в изследване озаглавено „Работни места и тяхното създаване в европейския велосипеден сектор“, което ще бъде публикувано през следващия месец. Автор е Институтът за мобилност и транспорт в Льовен.
Кевин Мейн, директор „Развитие“ в Европейската колоездачна федерация (ECF) заяви, че има едно просто послание към правителствата: „ Вие знаете, че инвестициите в популяризиране на колоезденето се компенсират от бюджетите за транспорт, околна среда и здравеопазване. Сега можем да покажем също, че всяка нова велоалея, всеки нов колоездач, допринасят за създаването на нови работни места. Инвестициите във велосипеди предоставя по-добра икономическа възвращаемост от почти всеки друг вид транспорт. Те трябва да са ваш първи избор“.
Проучването, с което разполага британското издание, доказва, че вело индустрията е с най-добри ефекти върху заетостта от всички останали форми на транспорт. Производството на автомобили, например, има три пъти по-ниски показатели за 1 млн. евро оборот. В допълнение, създадените работни места са по-трайни и достъпни за хора с по-ниско образование и младежи. Изненадващо най-голям дял имат заетите в туризъм, свързан с колоезденето - 524 хил., следван далеч от тези в продажбите – 80 хил.
Според Федерацията, технологичните иновации, програмите за пътна безопасност и инвестициите в подходяща инфраструктура могат значително да увеличат ролята на този бизнес в стопанството на континента. От ECF настояват 10% от бюджета на Европейския съюз за транспорт да се насочва за велосипеден такъв.
По данни на Асоциацията на европейските производители на велосипеди България е с четвърти най-висок дял на заетите в сектора, спрямо общата заетост. Пред страната ни са единствено икономики с дългогодишни традиции – Германия, Холандия и Италия.