VW загуби титлата най-продаван автомобилен производител в света

Toyota се върна на върха, от който слезе преди пет години

VW загуби титлата най-продаван автомобилен производител в света

Снимка: Unsplash

Volkswagen изгуби световното лидерство по продажби през 2020 г., след като бе изпреварен от Toyota, предава Bloomberg. Японската компания заема позицията за първи път от пет години насам.

Групата на Toyota, която включва дъщерните компании Daihatsu Motor Co. и Hino Motors Ltd., е продала общо 9.53 милиона автомобила през миналата година, съобщиха от гиганта в четвъртък. За сравнение по-рано този месец VW обяви бройката от 9.31 милиона коли.

Победата за Toyota дойде на фона на силно болезнена година за автомобилните производители. Въпреки че търсенето на автомобили се възстанови незначително към края на 2020 г., спирането на заводи и изложбени зали през пролетта беше достатъчно, за да намали продажбите с 14% спрямо 2019 г., според оценка на IHS Markit.

Това беше също много вълнуваща година, през която тежестта на загубите на производителите на автомобили се определяше до голяма степен от нивото влияние на коронавируса в  различните региони. 

VW има силен отпечатък в Европа, където продажбите на леки автомобили са намалели с „безпрецедентните“ 24% до по-малко от 10 милиона през 2020 г., според Европейската асоциация на автомобилните производители. Общо продажбите на германския автомобилен производител са намалели с 15%, което е най-лошото му представяне от близо десетилетие.

Главният изпълнителен директор на VW Херберт Дийс инициира стратегическа промяна с поемането на поста през 2018 г. Той реши да се съсредоточи върху повишаването на рентабилността вместо да гони ръст на продажбите. Възвръщаемостта на продажбите на VW изостава от Toyota от години, а спадът на пазара вследствие на пандемията COVID-19 разкри относително високите разходи на германския производител.

Toyota, от друга страна, има по-голямо присъствие в САЩ, където общите продажби на автомобили в страната са намалели с 15% през 2020 г. Глобалните са с 11% надолу.

„Естествено броят на продадените бройки е по-малък от предходната година поради разпространението на коронавируса“, заяви в четвъртък говорителят на японската компания Чисато Йошифуджи. „Но тъй като Toyota и нейните партньори успяха да приложат цялостно мерки за борба с разпространението на вируса, ние успяхме да продължим нашите корпоративни дейности и да запазим годишните спадове на нивото, на което бяха“, каза тя.

Преди 2020 г. VW изпреварва Toyota всяка година от 2015 г. насам. Но резултатите на двете компании през миналата година може да са показателни за по-дългосрочна тенденция, отбелязват анализатори.

Докато се очаква VW временно да надмине Toyota отново през 2021 г., HIS Markit прогнозира Toyota да бъде топ автомобилен производител през всяка следваща година до 2025 г. Тласъкът на VW да произвежда повече електрифицирани автомобили трябва да доведе до скок на продажбите тази година, но продължителните блокировки и затварянията на магазини на вътрешния пазар ще продължат да имат неблагоприятно въздействие, смята анализаторът Йошиаки Кавано.

Той заяви, че Toyota ще продължи да се радва на силни продажби на основните си пазари в Япония и САЩ. В Китай, най-големият автомобилен пазар в света, компанията трябва да „проведе добра борба“, като пусне повече електрически и SUV модели в съответствие с местното търсене, допълни Кавано.

Въпреки че редица фактори като продължаващото разпространение на вируса и глобалният недостиг на чипове ще продължат през 2021 г., IHS Markit изчислява, че продажбите на автомобили ще се възстановят стабилно до 84.4 милиона бройки от 76.8 милиона през 2020 г. Очаква се глобалните продажби на автомобили да достигнат 94.8 милиона през 2025 г.

Коментари: 0