Връщането на самолетите в небето може да бъде опасно

Застрахователи започнаха да проверяват дали авиокомпаниите извършват допълнително обучение на пилотите

Връщането на самолетите в небето може да бъде опасно

Снимка: БТА

1316 ~ 2 мин. четене

Регулатори, застрахователи и експерти предупреждават за евентуална опасност от връщането на самолетите във въздуха след дългото заземяване, причинено от COVID-19. Експертите съветват авиокопаниите да проверят внимателно машините, както и компетентността на пилотите, които доста дълго не са летели.  

„Затова застрахователите започнаха проверки дали авиокомпаниите провеждат допълнително обучение на пилотите“, каза Гари Моран от застрахователния брокер Aon PLC, цитиран от Reuters.

Сред основните неща, за които проверяват застрахователите, са как пилотите захождат за кацане, тъй като този момент от полета е един от най-рисковите и може да предизвика катастрофа. Според производителя на въздухоплавателни средства Airbus SE най-голямата категория фатални произшествия може да се случат по време на захождането, докато най-нефатални при самото кацане.

През май самолетът на Pakistan International Airlines се разби след нестабилизиран заход, вслеедствие на което загинаха 97 от пасажерите. Други 18 души пък намериха смъртта си при катастрофа на Air India Express по време на кацане през август, също след не достатъчно надежден заход.

Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (EASA) отчете „тревожна тенденция“ в броя на съобщенията за ненадеждни показания на въздушната скорост и надморска височина при първия полет, след като самолетът напусне летището след дълъг период от време.

В повечето случаи проблем са скрити гнезда на насекоми в тръбите на самолетите, където се намират сензори, даващи ключова информация за полета. 

През юни реактивен самолет на Wizz Air спря излитането, след като капитанът установи, че се отчита скорост, равна на нула на компютъра. Разследване е установило наличие на ларви от насекоми в една от тръбите, настанили се там, докато самолетът е стоял паркиран в продължение на 12 седмици преди извършването на въпросния полет.

Насекоми, които блокират данните към пилотската кабина, бяха причината за катастрофата и през 1996 г. на чартърен самолет Birgenair в Доминиканската република. Тогава загинаха 189 души на борда.

Подкрепи Economic.bg