Всички заедно да ускорим прогреса
Най-голямото предизвикателство е не как бизнесът, а как потребителите да намалят своя въглероден отпечатък
Камелия Славейкова, председател на Съвета на директорите на Shell България и Мисис Икономика 2024:
Г-жо Славейкова, как приемате статуетката „Рибаря и златната рибка“ и отличието Мисис Икономика 2024?
Това е невероятно усещане. Високото признание е огромна отговорност към всички наши клиенти и бизнес партньори, към обществото, защото и очакванията стават още по-високи. Shell е глобален лидер, който налага стандарти и те стриктно се следват в нашата страна. Да, Shell България безкомпромисно прилага световните стандарти и начинът на обслужване, качеството на горивата и на продуктите, които предлагаме, е често много по-високо, отколкото в други държави. Това го твърдят много наши клиенти.
Като бизнес лидер кое е това, с което според вас наистина заслужавате този приз?
Това е награда, зад която стои дългогодишният ми опит като лидер в Shell България. В компанията съм от над 30 г., като в 13 г. от тях съм изпълнителен директор, а през последните 3 г. съм председател на Съвета на директорите и активно налагам положителната визия на компанията за бъдещето. Този приз е и признание за сплотения и целенасочен екип на Shell България, който продължава да поддържа високо качество на горивата и обслужването, да прилага последните иновации в развитието на горивните технологии, които са в полза на клиентите. На локално ниво пренасяме световния опит на този глобален лидер.
Над 30 години в една и съща компания – какво ви свърза за такъв дълъг период?
„Тайната“ е в това, че ценностите на компанията съвпадат с моите лични ценности. Работя с удоволствие.
Времената са много динамични, кои са основните предизвикателства за Shell на национално и на глобално ниво?
Трябва да сме приспособими към големите трансформации в икономиката, в политиката, в социалния живот. В самата компания също има постоянни промени. Необходимо е да развиваме адаптивна интелигентност за всички нас. Предизвикателствата са много, но Shell има ясна визия за развитието напред. На глобално ниво компанията си е поставила за цел да стане въглеродно неутрална да 2050 г. и всяка организация в рамките на корпорацията трябва да допринесе за тези резултати. Shell България също прави своите стъпки в енергийния преход. Но никоя компания не може сама да постигне такива глобални цели, тъй като роля има партньорството с други бизнеси, нужен е широк диалог и сътрудничество с различни заинтересовани страни за изпълнение на световната амбиция за въглеродна неутралност.
Какъв е стремежът на Shell в този енергиен преход?
Да ускорим прогреса всички заедно.
Какви стъпки са нужни за постигането на въглеродна неутралност?
Компанията има своята визия, цели и набелязани стъпки. Голямото предизвикателство обаче е да накараш потребителите да намалят своя въглероден отпечатък. Тук е ролята на бизнеса, на медиите, на правителствата – те трябва да образоват, да информират обществото за приноса, който всеки може да даде с намаляването на своя личен въглероден отпечатък.
Има стремеж фосилните горива да слязат от своя пиедестал. Как виждате тяхната роля занапред?
В условията на икономически растеж и при нарастване търсенето на енергия ще има нужда от все повече горива. В следващите десетилетия те ще присъстват в енергийния микс. Shell ще предлага все повече алтернативни източници на енергия и ще оставя на клиентите да решат кое да използват. Потребителите продължават да търсят по-добрата цена.
Вашето едно желание към „Златната рибка“?
Да живеем в свят с по-чиста енергия, с по-чисти въздух и вода. Всички компании, също като нас, да са силно ангажирани и да работим заедно в тази посока.
Текстът е част от бр. 123 на сп. „Икономика“. Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии. Темите и мненията са подбрани от екипа на списанието и не съвпадат непременно с редакционната политика на Economic.bg.