Всяка трета кола в България е с манипулиран километраж

Платформата Carstory има за цел да покаже коректните сервизи и да гарантира качество на ремонтите

Явор Иванов, основател на платформата Carstory:

Всяка трета кола в България е с манипулиран километраж
Автор: Вероника Тонева
Явор Иванов е основател на платформата Carstory, чиято цел е да установи актуалното техническо състояние на автомобилите втора ръка, които се продават, както и да се ограничат порочните практики за продажба на автомобили със „съмнително“ състояние, което застрашава безопасността на движението. С него се запознахме на кръгла маса на тема „Некоректните търговски практики на пазара за продажби на употребявани автомобили“, където присъстваха и експерти от Института за пътна безопасност. Той ни разказа малко повече за проблемите, пред които е изправен секторът, както и за целите на платформата.

- Г-н Иванов, разкажете ни повече за проекта Carstory.

- Това е платформа за оценка на техническото състояние на употребяваните автомобили. В България над 25 на сто от катастрофите стават заради техническа неизправност на автомобилите. Всяка трета кола е с манипулиран километраж. Проблемът към този момент е, че когато даден автомобил се продава и мине технически преглед в сервиз, данните от прегледа остават в сервиза. За останалите потенциални купувачи информацията не е достъпна и те трябва да минат отново с продавача преглед, което коства много време, пари и нерви.

Това, което ние искаме да направим е, когато продавачът е коректен и няма какво да крие по отношение на автомобила, той да мине такъв преглед в оторизиран сервиз. По този начин много от порочните практики при продажба на автомобили втора ръка ще бъдат спрени. Данните се качват на сървър и стават достъпни онлайн за всички участници. Оттам нататък купувачите много лесно могат да се ориентират в пазара, без да е необходимо да пътуват до другия край на България. Да, то не го изключва, но вече ако човек се е колебал между 5 автомобила и се е запознал с актуалното им техническо състояние, той може да каже „ОК, от тези 5, 2 наистина си заслужават“. Когато отиде на място, шансът да бъде разочарован е много малък.

- С колко сервиза работите към момента?

- Плаваща е бройката, тъй като постоянно добавяме нови, но за момента са около 15. Идеята е до края на годината да покрием всички марки на пазара. 

- Какво трябва да направим, ако искаме да проверим техническото състояние на желана от нас кола?

- За купувачите платформата е свободна за достъп. Единственото нещо, което трябва да се направи е, ако продавачът има подобен сертификат да информира купувача. В сайта се въвежда номер на шасито (който е уникален, а не регистрационния номер), за да се види актуалното техническо състоянието на колата към момента на прегледа в оторизиран сервиз.

- Какво включва информацията в базата данни?

- Включва абсолютно всички модули – ходова част, двигател, спирачна система, модули за сигурност, купе и т.н. – т.е абсолютно детайлна информация. Те са близо 60 модула, които се проверяват обстойно и информацията няма как да бъде скрита или манипулирана.

- Купувачите заплащат ли за услугата?

- Самият технически преглед на даден автомобил се заплаща от продавача, а не както е в момента от купувача. Той си заявява желанието за преглед и отива в съответния сервиз, където заплаща услугата. Ние нямаме никакви отношения със сервизите, те сами си определят цените. Единственото, което ние искаме от тях, е да качват информацията в сървъра. Следващата част с вече готовите данни се разделя на две части - обща и детайлна. Първата е с безплатен достъп до всички купувачи и  дава достатъчно информация, за да се прецени дали си струва колата. При по-голям интерес на купувача той може да заплати около 7-8 лв. да се запознае с детайлна информация за автомобила. 

- По какъв начин ще се разбира, че колата е имала подробен технически през вашата компания? Ще има ли табели или стикери, с които да се обозначават колите?

- Това го обмисляме в момента като следваща стъпка – да се вгради едно поле в големите сайтове за продажба на автомобили и при наличие на такъв сертификат, човек да може да се ориентира къде може да провери допълнителната информация. 

- Има ли вариант, при който продавачът не е съгласен подробната информация да се качи в системата?

- Информацията, независимо дали се хареса или не на продавача - тя се качва. Регистрирайки колата, информацията вече се качва в портала. От него зависи дали ще съобщи на потенциалния купувач, че има подобен сертификат. Ако не е доволен от резултата, няма да го обяви официално.

- Какви са предимствата за продавачите?

- Ако те са коректни, тази система ще ги извади на повърхността, т.е те ще изплуват, защото в морето от автомобили, които се продават, ще изплуват тези в много добро техническо състояние, което е проверено. Очевидно интересът на купувачите ще бъде първо към тях.
Коментари: 0