Втори живот за EV батериите? Зависи колко дълъг е първият
Засега няма достатъчно свободен капацитет от стари автомобилни батерии, тъй като собствениците ги използват все по-дълго
Глобалните производители на автомобили изтъкнаха плановете си за повторно използване на батериите на електрическите превозни средства (EV), когато те загубят заряда си. Но конкуренцията при батериите и клетъчните материали, както и апетитът за достъпни автомобили поставят под съмнение тази част от кръговата икономика, пише Reuters.
Редица стартиращи компании предлагат втори живот за старите батерии на електромобилите. Но създаването на жизнеспособна индустрия, каквато предвиждат автомобилни производители като Nissan, би означавало да се пребори с конкуренцията от рециклиращите и реновиращите индустрии, както и с нуждите на шофьорите, притиснати от кризата с разходите за живот.
Предположението, че батериите за EV ще издържат само осем до 10 години и след това собствениците ще ги сменят, просто не е вярно“, казва Ханс Ерик Мелин, основател на консултантската компания Circular Energy Storage (CES), която проследява обемите и цените на батериите. „Ще бъде трудно да се вдъхне втори живот на батериите.“
Въпреки че е възможно решение при автобуси, камиони и други търговски превозни средства, ще отнеме повече време, докато батериите от пътническите автомобили бъдат повторно използвани в достатъчно голям мащаб.
Идеята за съхранение на енергия по време на втория живот на батериите на теория е проста. Когато капацитетът на EV батериите падне под 80 – 85% след осем до 10 години употреба, според теорията, те ще бъдат преназначени за захранване на сгради или дори за балансиране на местни и национални енергийни мрежи.
Инвеститорите, вярващи в кръговата икономика, където продуктите и материалите се ремонтират и използват повторно, са предоставили около 1 милиард долара финансиране на близо 50 стартиращи фирми в световен мащаб, според изчисления на Reuters.
Освен това производителите на автомобили – от Mercedes до Nissan – са създали свои собствени операции за вдъхване на втори живот на батериите.
Проблемът е липсата на стари EV батерии, които не показват признаци на отслабване.
Нарастващата средна възраст на автомобилите с изкопаеми горива по пътищата – сега рекордните 12.5 години в САЩ според S&P Global Mobility – предполага, че много електромобили ще останат на пътя за години напред, дори ако батериите им са изтощени.
Прагът от 80% е произволно число, което не отразява реалното използване на електромобили“, каза Мелин от CES.
Тъй като електромобилите, създадени преди десетилетие, продължават да се използват, Елмар Цимерлинг, мениджър бизнес развитие за автомобилостроенето в немската стартираща компания за батерии с втори живот Fenecon, каза, че в момента „има пазар за батерии с втори живот“, въпреки че прогнозира „цунами" от батерии през следващите пет години.
Два пъти цената на новите
Конкуренцията от компании, използващи EV батерии за захранване на всичко – от класически автомобили на изкопаеми горива до лодки – доведе цените до $235 за киловатчас в края на 2022 г., според CES – близо два пъти над цената, която големите производители на автомобили плащат за нови батерии.
Tesla Model 3 за дълги разстояния има 75 KWh батерия. При тази цена би струвал 17 625 долара на пазара за употребявани автомобили.
Производителите на автомобили и батерии все повече предлагат системи за съхранение на енергия, използващи нови батерии – от Tesla до британската AMTE Power и дори хърватския производител на електрически спортни автомобили Rimac.
Въпреки че е по-енергоемко и следователно въглеродно интензивно, рециклирането представлява и друга форма на конкуренция за повторна употреба, тъй като търсенето на клетъчни материали го прави икономически привлекателно.
Големият въпрос е, ако имате доста ценни суровини в батерия и попитате „как мога да извлека максимума от нея?“, отговорът е, че рециклирането може да е по-добрият вариант“, каза Томас Бекер, ръководител на отдела за устойчивост в BMW, който има съоръжение за съхранение на батерии с втори живот в своя завод в Лайпциг.
Развитие на търсенето
Търсенето на използвани батерии за съхранение вероятно ще нарасне, тъй като възобновяемата енергия има все по-голяма роля.
До 2030 г. глобалният капацитет на батериите за мрежово съхранение може да нарасне до 680 гигаватчаса, от 16 GWh в края на 2021 г., изчислява базираната в Париж Международна енергийна агенция.
Само Великобритания плаща около 1 милиард паунда (1.27 милиарда долара) годишно за изключване на вятърни паркове, когато мрежата не се нуждае от енергия – все още няма начин да я съхрани поради недостиг на батерии. Освен това, често се налага да купува електроенергия от Европа, когато има недостиг.
Американският стартъп Smartville намери решение в закупуването на батерии от електромобили, отписани от застрахователите. Тъй като не могат да оценят степента и цената дори на незначителни щети при батериите на електромобилите, цели автомобили, често с почти 100% капацитет на батерията, са бракувани.
Главният изпълнителен директор Антони Тонг изчислява, че над 1 GWh спасени батерии ще излизат всяка година на пазара в САЩ от 2026 г.
Изчезване от пазара
Най-големият проблем е, че хората пазят превозните си средства по-дълго. Джонатан Ривера, жител на Кор Дълейн, Айдахо, илюстрира предизвикателството.
Миналия септември той стана третият собственик на употребяван Nissan Leaf от 2011 г., който купи за 3750 долара.
След 12 години употреба пробегът на електрическата кола е намалял до 40 мили (64 км) от 120 мили.
Това не е проблем за Ривера, който го използва, за да пътува на 18 мили до работа, отказвайки се от нагревателя през зимата, защото изтощаваше батерията.
Той току-що е продал колата за 3000 долара, за да плати дълга по кредитната си карта, но иска друг употребяван електромобил.
Тази кола се справи с 90% от нуждите ми при шофиране“, каза Ривера. „Ако се третира правилно, трябва да продължи да живее още пет-шест години.“
Дори когато собствениците им се разделят с тях, много коли просто изчезват – в Обединеното кралство например числото е около 20% – и често се продават в чужбина.
Nissan Leaf, който е на пазара от 10 години, има много ограничена видимост къде дори е тази батерия“, каза Асад Хюсеин, партньор в Mobility Impact Partners, частна инвестиционна компания, фокусирана върху транспорта. „Как ще си го върнеш?“
Търговските превозни средства предоставят най-добрата надежда досега за батерии с втори живот, казаха представители на индустрията.
Базираната в Лондон стартираща компания Zenobe, например, се обединява с автобусни компании, които искат да преминат на електричество. Те купуват автобусите, но Zenobe купува и управлява батерията, след което я взема за съхранение на енергия за втори живот.
От 2017 г. Zenobe е събрала около 1.2 милиарда долара дългово и капиталово финансиране. Тя притежава 435 мегаватчаса батерии в около 1000 електрически автобуса в Обединеното кралство, Австралия и Нова Зеландия, които трябва да нараснат до 3000 автобуса до 2025 г.
Директорът основател Стивън Меерсман каза, че след като всичките 40 000 британски автобуса станат електрически, те ще имат 16 гигаватчаса батерии на борда – около една трета от пиковото търсене на Великобритания през 2022 г.
Това е гигафабрика на колела, която чака да се случи“, каза той.