Yettel планира да събере 127 тона електронни отпадъци до 2028 г.
Това е сред ключовите цели в стратегията за устойчиво развитие на една от най-големите телекомуникационни компании в страната
Михаела Калайджиева, главен директор “Корпоративна политика”:

Снимка: Yettel
Преди броени дни една от най-големите телекомуникационни компании в страната - Yettel, представи своята стратегия и доклад за устойчиво развитие, с които заложи цели в тази посока за следващите пет години. Кои са основните направления на стратегията и как компанията ще се справи с едно от най-големите предизвикателства за индустрията – електронните отпадъци? Отговорите на тези въпроси дава Михаела Калайджиева, главен директор “Корпоративна политика” на Yettel.
Г-жо Калайджиева, този месец Yettel представи своята стратегия за устойчиво развитие 2028. Върху какво се фокусира тя?
След доста задълбочени анализи и множество срещи с различни звена във фирмата, взехме решение да изградим стратегията ни върху четири основни направления - там, където знаем, че можем да окажем най-голямо въздействие. Това са хората, околната среда, развитието на технологиите за по-устойчиво бъдеще и управление, основано на почтеност и прозрачност. Във всяка една от тези области сме си заложили ясни цели, мерки и резултати, към които се стремим. Сред тях са намаляването на въглеродните емисии, разработване на технологични решения за клиентите ни, подпомагащи устойчивия начин на живот, редуциране на електронните отпадъци, които се изхвърлят в околната среда и др.
Докладът разглежда значими теми, които са свързани с цялото общество, и една от основните му цели е свързана именно с по-устойчивия начин на живот и възпитаване на отговорност към околната среда у най-младите. Защо избрахте тази посока?
Поколението Z се превърна в катализатор на идеите за устойчиво бъдеще, привличайки със своя ентусиазъм и своите родители. Това поколение предпочита да се свързва с близки до тези разбирания компании. Като дигитален бранд и един от лидерите в сферата на телекомуникациите, Yettel приема за своя мисия не само да прилага устойчиви политики в управлението и дейността си, но и да популяризира добрите практики в тази посока. Тези стъпки са провокирани от нашето убеждение, че голямата промяна, към която всички се стремим – по-чиста планета и по-ангажирано към темата общество, зависи от всички нас. Заложили сме амбициозната цел да достигаме всяка година до 2 500 000 души с информация за устойчивия начин на живот, с надеждата да мотивираме позитивни промени в поведението им.
Към настоящия момент телеком индустрията допринася за 3-4% от световния въглероден отпечатък, което е два пъти повече от авиацията, а електронните отпадъци са най-бързо растящият поток от отпадъци в света. Ето защо една от първите ни инициативи тази година в посока устойчиво развитие засяга именно управлението на електронните отпадъци, които всеки притежава вкъщи - стари телефони, таблети, кабели, зарядни. Така даваме инструмент в ръцете на обикновения човек да допринесе за по-чиста планета, която да оставим на децата ни.
Как планирате да допринесете за намаляването на електронните отпадъци?
Yettel има дългогодишна история в областта на рециклирането. Ние бяхме едни от първите компании, които стартираха кампании за рециклиране. Тази година надградихме тези усилия с мащабна кампания за рециклиране на стари устройства, която нарекохме „Рециклирай и спести“. С нея мотивираме хората да донесат в нашите магазини старото си устройство, като всеки месец им осигуряваме атрактивни отстъпки и промоции.
Само за 2021 г. успяхме да съберем 21 586 кг електронни отпадъци. Ефектът от поправката или рециклирането на телефоните, събрани само от нашата програма за клиенти през 2021 г., се равнява на ефекта от посаждане на 1281 дръвчета и растежа им в продължение на 10 години. Но това не е единствената посока, в която работим, що се отнася до кръговата икономика. Благодарение на услугите, предлагани от нашия сервизен център, клиентите могат удължат живота на устройствата си, за да не се превърнат те в електронен отпадък. Планираме да продължим да сме силно ангажирани с проблема и в бъдеще. Затова нашата цел е до 2028 г. да помогнем поне 127 тона електронни отпадъци да не попаднат на сметището.
Освен това имаме амбицията и да намалим с 40% отпадъците от опаковки, генерирани за целите на транспортирането като част от собствените ни дейности. Като следваща стъпка до 2024 г. ще ангажираме и нашите доставчици, като ги насърчаваме да развиват по-устойчиви практики в собствените операции.
Кои са най-важните цели от останалите стратегически направления на стратегията?
Нашата стратегия се базира на убеждението, че всяка промяна започва с хората и преди да променяме средата около нас, трябва първо да провокираме действия отвътре. Ето защо си поставяме за цел в Yettel да създадем среда, която окуражава различията и осигурява равни възможности на всеки. Най-ярък пример е програмата Side by Side, която помага на хората с увреждания да започнат кариерния си път с нас и чието осмо издание се провежда тази година. Една от целите в стратегията ни по отношение на равните възможности е и до 2028 г. 40% от технологичните роли в компанията да се заемат от жени.
Още в рамките на следващата година ще проведем и обучения на тема устойчивост за 50% от служителите и 100% от висшия мениджмънт. Подобен подход ще внедрим и по отношение на най-младото поколение. Планираме всяка година да обучаваме минимум 40 000 младежи по теми, свързани с онлайн безопасността, като целта ни е всяка година да подобряваме дигиталните умения на 10 000 души.
Тук бих посочила и амбициите ни за развитието на нашата 5G мрежа. До 2026 г. планираме да осигурим 5G покритие за 85% от населението със скорост на връзка над 1 Gbps в градските райони. По този начин ние ще гарантираме достъп до най-новото от света на технологиите не само на градското население, а и на онези отдалечени места, където свързаността безспорно играе жизненоважна роля. Не на последно място, ангажираме се всяка година да представяме по едно ново технологично решение в подкрепа на устойчивото развитие на бизнеса и обществото в България.
Интегрална част от всяка стратегия е проследяването на изпълнението на заложените цели. В тази посока ние предприемаме следващата стъпка и се ангажираме публично всяка година да отчитаме резултати по всички цели в нарочен доклад. Така вярваме, че ще бъдем добър пример и за други компании в сектора и отвъд, защото най-важният елемент от всяка ESG стратегия е именно прозрачността.