За първи път в историята си Volkswagen спира производство в Германия
Немската компания затваря завода си в Дрезден поради конкурентен натиск и нужда от оптимизация на разходите
© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Volkswagen ще спре да произвежда автомобили в завода си в Дрезден след вторник. И така за първи път в своята 88-годишната история автомобилният производител спира производство в Германия, предава Financial Times.
Затварянето на линията идва в момент, когато паричният поток на най-големия европейски автомобилен производител е под натиск заради слабите продажби, навлизането на китайски марки в Европа, както и американските мита, които натежават върху продажбите в Америка.
На Volkswagen му се налага да преразпредели инвестиционния си бюджет от около 160 милиарда евро през следващите пет години, тъй като вече се очаква автомобилите с бензинови двигатели да продължат да живеят поне още известно време.
Главният финансов директор на автомобилния производител, Арно Антлиц, предположи през октомври, че нетният паричен поток за 2025 г., който преди това се прогнозираше да бъде близо до нула, да бъде леко положителен. Анализаторите обаче заявиха, че автомобилният производител ще продължи да бъде под натиск.
Със сигурност има натиск върху паричния поток през 2026 г.“, каза анализаторът на Bernstein Стивън Райтман.
Той отбеляза, че автомобилната група търси начини за намаляване на разходите и увеличаване на оперативните печалби.
Volkswagen е изправен пред „широко разпространени“ предизвикателства, като например по-дългия живот на двигателите с вътрешно горене, които ще изискват нови инвестиции, каза Райтман.
Трябва да се обърне внимание на нови поколения бензинови технологии“, добави той.
Мориц Кроненбергер, портфолио мениджър в Union Investment, заяви, че някои проекти ще трябва да бъдат изключени от плановете за разходи на Volkswagen. За да може компанията да постигне инвестиционната си цел, „други идеи и проекти трябва да бъдат премахнати от плана“, каза той.
Заводът в Дрезден е произвел по-малко от 200 000 превозни средства от отварянето си през 2002 г., или по-малко от половината от годишното производство на централния завод на VW във Волфсбург.
Ръководителят на марката VW, Томас Шефер, заяви този месец, че решението за спиране на производството в Дрезден не е взето „леко“, а че „от икономическа гледна точка е било от съществено значение“.
Заводът е бил замислен като демонстрация на инженерните умения на Volkswagen и първоначално е бил натоварен със сглобяването на високия клас VW Phaeton. След като Phaeton беше спрян от производство през 2016 г., заводът в Дрезден се превърна в символ на усилията на Volkswagen за електрификация, като наскоро там се произвеждаше задвижваната от батерии платформа ID.3.
Мястото ще бъде отдадено под наем на Техническия университет в Дрезден, за да се създаде изследователски кампус за разработване на изкуствен интелект, роботика и чипове.
Volkswagen, заедно с университета, обеща да инвестира 50 милиона евро през следващите седем години в проекта, като автомобилният производител заяви, че ще продължи да използва съоръжението за доставка на автомобили до клиенти и като туристическа атракция.