Зарядните станции на „Електрохолд“ са близо до хората
100% електромобилност в световен мащаб на този етап е невъзможна, тъй като енергийните системи не биха могли да отговорят на такава консумация
Милен Христов:

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Милен Христов е управител на „Електрохолд ИПС“, той е член на УС на „Електрохолд Продажби“ ЕАД и член на Съвета на директорите на „Електрохолд Трейд“ ЕАД. Има бакалавърска степен по бизнес администрация от University of Sheffield, последвана от MBA в Московския бизнес институт „Сколково”. През 2021 г. защитава и магистърска степен по застраховане и управление на риска към ВУЗФ. Притежава допълнителна квалификация в борсовата търговия от London Stock Exchange.
Eлектромобилността е важна тема не само за България, но и за целия свят. Тя е неизменна част от Зелената сделка, независимо дали я приемаме като корпоративна или като политическа цел. Големите градове страдат от замърсяването на въздуха, сериозен принос към което имат автомобилите. Електрическите коли са част от решението, казва Милен Христов, управител на „Електрохолд ИПС“ и член на УС на “Електрохолд Продажби” и “Електрохолд Трейд”. И ето още от неговата визия за развитието на електромобилността:
Да тръгнем от градската среда, от градската архитектура и от планирането на нашия любим град. В София повечето хора живеят в блокове и липсват паркоместа. Но в новото строителство може да имат дори лична зарядна станция за своя електромобил. Повечето притежатели на коли нямат такава екстра, а за някои това се превръща в задържащ фактор за подобна покупка.
Територия
С нашите зарядни станции за електромобили целим да изградим мрежа, която е близо до хората. Искаме да създадем удобства за зареждане не само когато са в мола, а когато се приберат вкъщи, да имат подходяща възможност за зареждане в околността. Насочихме се към изграждане на станции в кварталите, още преди електромобилите да се използват масово. Идеята е нашата инфраструктура да бъде извън наличните хъбове за зарядни станции, които са разположени в централната градска част и големите търговски центрове.
Проникване
През 2024 г. ръстът в придобиването на електромобили у нас е над 60%, като броят им вече надхвърля 16 хил. Хибридните автомобили също подлежат на зареждане. Те са с доста по-малки батерии, но може да изминат с тях 30-50 км. В цяла България те са около 55 хиляди и продължават да се увеличават. Времето за зареждане на всеки модел плъгин хибридни автомобили е различно. По технически причини те не се зареждат на бързите зарядни станции, но за максимум час и половина може да се запълни целият капацитет на батерията.
Колко бързо
Технологиите за бързо зареждане позволяват дори само за 20-30 минути капацитетът на батерията да се запълни изцяло. Най-полезният диапазон е между 20 и 80%, тъй като така батерията не се износва, а тя е най-скъпата част във всеки електромобил. Шофьорите трябва да избягват да карат със заряд под 10%, тъй като няма кой „да долее“ и е твърде рисково.
Минус и плюс
За мен колата не е само средство за придвижване, а е удоволствие. Харесвам двигателите с вътрешно горене, обичам мощните автомобили. Електромобилът е много по-бърз в ускорението, но липсва звукът на двигателя и аромата на бензин. В централната градска част електрическата кола има несравними предимства, тъй като може по-дълго да престои в зоните за паркиране.
Верига
„Електрохолд“ предоставя най-ниската цена за зареждане на електромобилите поради ангажимента на компанията към обществото за осигуряване на достъпна енергия. Нашата цел е да създадем условия за достъп до зарядните станции и това се постига не просто с изграждане на инфраструктура, а чрез прилагането на ценови модел, който стимулира хората да си купят електрическа кола. Веригата от зарядни станции на „Електрохолд“ включва обекти из цялата страна и освен в Западна България, предлагаме достъпна енергия също в Бургас, Варна, Пловдив, Сливен, Велико Търново, Търговище. Амбицията ни е да сме в кварталите, близо до хората. Внедряваме технологии и решения, които ни дават предимство. Имаме и ангажимент към общините в усилията им да подкрепят електромобилността.
Стимули
България все още няма цялостна политика за насърчаване покупката на електромобили, каквато е факт в редица други държави. Все пак имаме данъчни облекчения и паркирането е безплатно, а и самите оперативни разходи са по-ниски. Ако зареждате с ток в рамките на дома, е много по-евтино да карате такава кола, която на този етап е освободена и от данъци. С по-малка инвестиция може да купим електромобил с висока мощност.
Енергията, без която не можем
Зелена енергия е непредвидима. Затова обекти, които съхраняват тази енергия - като ПАВЕЦ „Чаира“, трябва да са национален приоритет, тъй като те имат роля на важна балансираща мощност. Това съоръжение е като „екологична батерия“, направена от вода. И ако то работеше, токът в България вероятно щеше да е по-евтин. В интерес на страната е да увеличи своите ядрени мощности за производство на електроенергия и да насърчава инвестициите в зелена енергия. Важно е ПАВЕЦ „Чаира“ да се ремонтира по най-бърз начин и е добре да се построят и други подобни съоръжения.
Бъдещето на технологиите
100% електромобилност на този етап е невъзможна в световен мащаб, тъй като никоя енергийна система не би могла да отговори на такъв интензитет на консумация. Електромобилите имат бъдеще повече като градски коли. Вярвам, че ще се намерят технически решения за производството на по-евтини батерии, които да бъдат по-щадящи за природата. Убеден съм, че ще се появи нова технология, която ще позволи камиони и автобуси да се придвижват на големи разстояния, без да се налага да използват минерални горива.
Политиката за развитие
Засега „Електрохолд“ има над 40 зарядни станции в 17 града. Всеки месец ще се добавят нови локации. Предпочитаме места, където все още няма изградени зарядни станции или са малобройни. Политиката на компанията е да създаде повече зарядни станции, удобни за хората. Имаме инициатива потребителите да предлагат местата, на които биха искали да има инфраструктура за зареждане.
Текстът е част от бр. 124 на сп. „Икономика“. Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии. Темите и мненията са подбрани от екипа на списанието и не съвпадат непременно с редакционната политика на Economic.bg.