Защо Apple и Facebook изобщо не се харесват?
Когато всъщност не са преки конкуренти

© ECONOMIC.BG / БТА (колаж)
Coca-Cola и Pepsi, Boeing и Airbus, McDonald‘s и Burger King. Това са едни от големите и емблематични съперничества на корпоративната сцена, като общото между тях е пряката конкуренция в един и същи бизнес. Изхождайки от тази логика, враждата между Facebook и Apple изглежда особено интригуваща. И двете са големи технологични компании, но тук приликите свършват, написа BBC в свой анализ преди напрежението помежду им отново да ескалира.
Камъкът на раздора
… е разбирането за поверителността. Почти всички приходи на Facebook са от реклама, като таргетираното насочване на търговски послания всъщност е онова, което прави социалната мрежа така интересна за бизнеса. Що се отнася до приходите на Apple, компанията не разчита на същото перо към момента. До неотдавна бе строго фокусирана върху продажбите на iPhone и другите си устройства, като с времето успя да диверсифицира дейността си и да засили изключително много присъствието си на пазара на услугите. Morgan Stanley все пак прогнозира, че в бъдеще рекламните ѝ приходи също може да нараснат значително.
Към днешна дата обаче двете компании всъщност не се конкурират помежду си – те просто не се харесват.
Вече няколко години Тим Кук настоява, че Facebook третира потребителите си като продукт, за да печели на техен гръб пари от реклама. Междувременно Марк Зукърбърг казва, че продуктите на Apple са скъпи и това е един от скритите мотиви на гиганта да критикува социалната мрежа.
Напрежението се нажежи отново…
… преди дни, когато изпълнителният директор на Apple намери пореден повод да нападне остро бизнес модела на Facebook. Най-голямата социална мрежа в света е безплатна за полазване, но за сметка на това събира огромно количество лични данни, които продава на трети страни. Според Тим Кук това не е необходимо, а що се отнася до рекламата, тя си процъфтява в продължение на десетилетия и без подобни прийоми.
Без дори да споменава Facebook, той успя да сипе сол в отворената рана. Кук подчерта, че в момента се наблюдава разпространението на „разюздана дезинформация и конспиративни теории“, чиито ефект се увеличават още повече от алгоритмите за препоръка на съдържание.
„Вече не може да си затваряме очите за технология, която казва, че всяка ангажираност е добра ангажираност“, коментира той в своя реч преди седмица. Реторично Кук попита и какви ще са последствията от събирането на хиляди потребители в екстремистки групи и създаването на алгоритъм, който предлага още такива. Думите му идват в края на същия месец, в който американският парламент Капитолия – сърцето на демокрацията в САЩ – бе щурмуван от симпатизанти на Доналд Тръмп, организирали атаката си в социалните мрежи.
„Отдавна е време да спрем да се преструваме, че този подход не носи цена – на поляризация, загубено доверие и да, на насилие. Не може да се допусне социална дилема да се превърне в социална катастрофа.“
Използвайки думите „социална дилема“, Кук прави препратка към документалния филм на Netflix, в който се обяснява как социалните мрежи правят пари от потребителите и тяхното внимание. Лента, която бе определена от Facebook като сензационна.
Според Кук обаче платформите са изградили модела си върху порочно ескплоатиране на данни, подвеждайки потребителите, че им предоставят избор, когато такъв всъщност не съществува. Такъв модел „не заслужава нашата похвала“, казва Кук и призовава:
Заслужава реформа.“
Антипатията между двете Apple и Facebook датира отдавна, а конфликтът им се задълбочи миналия август. Тогава гигантът от Купертино обяви плановете си да започне да принуждава iOS приложенията да искат изрично съгласие от потребителите преди да започнат да ги следят с рекламни цели.
Първоначално тази актуализация за поверителност трябваше да бъде пусната с iOS 14 през септември. Apple обаче я забави, след като Facebook заяви, че тя ще намали приходите от реклама и на други разработчици. С настъпването на първия месец от новата година производителят на iPhone заяви, че функцията предстои да бъде пусната в началото на пролетта.
Главният изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг разкритикува Apple, че дава подвеждащи обещания относно своите практики за поверителност. A миналия четвъртък се появиха съобщения, че неговата компания подготвя антитръстов процес срещу Apple именно заради предстоящите нови правила на App Store за разработчици на трети страни.
С последните искри помежду им двамата изпълнителни директори затвърдиха позициите си: за злоупотреба с господството на App Store, от страна на Facebook, и за порочни практики по събирането и експлоатирането на лични данни, от страна на Apple.