Защо британците панически се презапасяват с гориво?

Редица психолози правят паралел с пандемията от COVID-19, която подсили усещането за несигурност у хората

Защо британците панически се презапасяват с гориво?

Снимка: БТА

2639 ~ 4 мин. четене
Economic.bg Автор: Economic.bg

През последните дни британските шофьори панически започнаха да изкупуват гориво, което доведе до километрични опашки, затваряне на бензиностанции и опасения, че лекарите и учителите няма да могат да стигнат до работа. Правителството непрекъснато уверява, че на Острова няма недостиг, но линиите към газовите помпи са претъпкани от края на миналата седмица.

Нарастващото търсене доведе до повишаване на цената на литър безоловен бензин с пени от петък, според автомобилната организация на RAC. Междувременно британският търговец на дребно Halfords заяви, че продажбите на тубите, които мнозина използват за съхраняване на гориво, са скочили с 1656% през уикенда.

Петролният гигант BP и Esso на Exxon Mobil потвърдиха в петък, че временно са затворили няколко бензиностанции във Великобритания заради липсата на шофьори – повсеместен проблем, който се отрази и на техните вериги на доставки. Ситуацията ескалира тази седмица, след като в продължение на дни потребителите се презапасяваха и складираха гориво. Някои оператори на бензиностанции съобщават, че 90% от обектите са пресушени, по данни на британската Асоциация на търговците на бензин.

Защо хората панически купуват горива?

Според британското правителство доставките на бензин в страната са големи. Министърът на околната среда Джордж Юстис каза пред BBC, че единствената причина за изчерпването на запасите са хората, които купуват гориво, без дори да се нуждаят от него. Проблемът се корени в логистичното предизвикателство да се осигури необходимото предлагане на потребителите.

Само дефицитът на шофьори на камиони в Обединеното кралство се изчислява на 100 000 души. Това означава, че ще се затруднят доставките на бензин и други стоки. Правителството предприе някои стъпки за стабилизирането на веригата на доставки, включително като постави армията в режим на готовност да помогне за доставянето на гориво. Безпокойството от ситуацията обаче все още съществува сред потребителите.

„Всъщност по-голямата част от вината за хаоса е безпокойството. Паниката обикновено се подхранва от някакво ниво на несигурност“, твърди Катрин Янсън-Бойд, доцент по психология. „Направихме много проучвания по време на пандемията от COVID, които показват, че хората са станали много тревожни. Основите на паниката са положени още тогава”, каза още тя.

Според Янсън-Бойд „страхът от това да пропуснеш нищо“ се появява от снимки и клипове в медиите и социалните мрежи, където хора, се редят на огромни опашки за бензин. 

Хората си мислят:„ Боже мой, ако всички други правят това, не трябва ли и аз да го направя? “, обяснява тя.

„Сетете се за тоалетна хартия и COVID в началото на пандемията, едно и също е. Хората имаха чувството, че трябва да направят нещо, дори то да не е дотам рационално, затова купуват неща, дори когато нямат нужда от тях”, твърди Янсън-Бойд.

През последните дни британското правителството обяви мерки, насочени към минимизиране на натоварванията в доставките, като временни визи за шофьори на камиони и спиране на законите за конкуренцията за горивната индустрия. Тримесечните визи обаче бяха разкритикувани и определени като недостатъчни, за да примамят чуждестранните шофьори. Междувременно доставчиците на горива и министрите продължават да настояват, че въпросът не е в доставките на бензин.

Докато правителството казва да не се паникьосваме и че няма недостиг на горива, хората не чуват от страна на управляващите никакво решение. Това увеличава тревожността, което означава, че ще продължат с този вид нерационална паника”, каза Янсон-Бойд.

Доминик Пиелмайер, преподавател по маркетинг в Бизнес училището на университета в Съсекс, провежда експеримент по време на пандемията от COVID-19, за да прецени какво може да накара хората да изпаднат в паника. Той установява, че дори самото показване на снимки на празни рафтове в супермаркети е достатъчно, за да повиши нивото на тревожност и усещането за задаваща се опасност.

„Хората вярват на това, което виждат, така че тези изображения предизвикват реакция на уязвимост и безпомощност. В ситуация, в която хората знаят, че просто няма гориво наоколо, започват да проявяват тази защитна реакция, изпитват желание да излязат и да потърсят бензиностанция, която все още обслужва клиентите”, каза още Пиелмайер.

Според него изображенията в медиите и в социалните мрежи, имат много по-силно влияние сред обществеността, отколкото каквито и да било изказвания на политиците – защото хората виждат снимките с очите си.

Какво причинява недостига?

Липсата на шофьори на камиони е една от основните опасности. Асоциацията на британските пътни превозвачи изчислява, че недостигът на 100 000 души в сектора се задълбочава, движен от множество фактори, включително промени в регулацията на заетостта и пандемията. 

Но и от Брекзит също. Индустриалният тинк-танк Driver Require изчислява, че 15 000 шофьори на камиони от ЕС са напуснали Великобритания по време на пандемията от COVID-19. Периодът съвпада и с излизането на Великобритания от Блока.

Британското правителство се опита да облекчи натиска, причинен от изселването на шофьори от ЕС, като въведе хиляди временни визи в навечерието на Коледа. Но без обучение или наемане на шофьори, които могат да запълнят липсите в дългосрочен план, притесненията относно продължителността на кризата остават.

„В страната хората не може да купуват пет пъти повече гориво, отколкото се произвеждат за дадена седмица, просто така не може да работи веригата за доставки. Много е трудно да се отговори на това търсене в рамките на кратък период от време“, каза Джо Армитаж, водещ анализатор за британската политика в Global Counsel.

Всъщност не е вярно, че правителството е в състояние да се подготви предварително за нещо подобно. Икономиката, в която навлизаме, е много различна от тази, от която излязохме. Някои сектори са много по-големи, отколкото преди, а по-големите сектори са тези, които изискват повече шофьори на камиони. Компаниите с маржове на печалба са в състояние да бракуват или да запазят своите водачи чрез увеличаване на заплащането, но тези с по-малки маржове на печалба, като нефтения сектор надолу по веригата, просто не могат да си позволят това, така че те страдат”, заключи Армитаж.

Подкрепи Economic.bg