Защо Китай няма да удари Apple въпреки атаките срещу Huawei
Компанията се оказва прекалено ценна за икономиката на Китай

© ECONOMIC.BG / БТА
Apple едва ли ще срещне противодействие от страна на китайското правителство въпреки атаките на Вашингтон срещу Huawei, смятат експерти, цитирани от CNBC.
Производителят на iPhone има добри отношения с Пекин и индиректно чрез своите производствени партньори наема стотици хиляди работници във втората по големина икономика в света – фактори, които биха могли да разубедят Китай да предприеме действия срещу компанията.
В петък САЩ обяви, че ще се опита да блокира доставките на полупроводници до Huawei Technologies от световни производители на чипове под маската на нова регулация, която изисква от чуждестранните фирми, използващи американски софтуер или оборудване за производство на чипове, които след това се продават на Huawei, да получат лиценз за това. Новото правило ще засегне например тайванския TSMC, основният доставчик на чипове за китайския гигант, и това може да нанесе голям удар на производителя на мрежово оборудване, заявяват експерти пред CNBC.
В отговор Китай е готов да предприеме „мерки за противодействие“, според държавната медия Global Times, която се позовава на „източник, близък до китайското правителство“. Изданието, което се смята за близко до Комунистическата партия на Китай, заявява, че тези мерки включват присъединяването на определени компании към т.нар. „ненадежден списък на субектите“. Не е ясно какво включва той, тъй като не е публикуван. Подобна идея циркулираше откъм Китай и миналата година, когато Huawei беше „хвърлен“ в американския черен списък, известен като „Entity List”.
Други мерки могат да включват „налагане на разследвания на американски компании като Qualcomm, Cisco и Apple според китайските закони и разпоредби като мерки за преглед на киберсигурността и антимонополното законодателство“, добавят от Global Times.
Рисковете за веригите на доставки и работните места
Производителят на iPhone е една от малкото американски технологични компании, които постигнаха успех в Китай през последните няколко години, като продажбите от региона представляват около 16% от общите продажби през първото тримесечие.
Но Китай не е важен само за приходите на компанията. Освен това повечето iPhone-и се сглобяват от производствения му партньор Foxconn и страната е критична част от веригата на доставки на Apple. Foxconn наема стотици хиляди хора в Китай.
Въпреки че преместването на производството извън Китай не е лесна задача, американските технологични фирми, включително Apple, разглеждат други страни като Индия и Виетнам. Миналата година се очакваше гигантът от Купертино да започне изпитание за производството на своите AirPods във Виетнам и поиска доставчиците да проучат преместването на 15% до 30% от производството от Китай в Югоизточна Азия. Китай може да не иска да рискува да ускори този ход.
„Китай вече е изправен пред ветрове, тъй като компании като Apple гледат да разнообразят производствената си база“, заяви пред CNBC Нийл Шах, изследователски директор в Counterpoint Research. „Така че може да бъде двойно ужилване, ако Китай се прицели в Apple и косвено във Foxconn, защото това ще ускори допълнително производството извън Китай“.
Междувременно Apple има 42 магазина в Китай и множество партньори, които разпространяват продукта ѝ. На всичкото отгоре миналата година Apple заяви, че има 2.5 млн. разработчици на своята платформа. Откакто App Store стартира в Китай през 2010 г., разработчиците са спечелили над 200 млрд. юана (28.1 млрд. долара).
„Apple има огромен пряк и косвен принос за китайската икономика. Така че Пекин ще трябва да помисли два пъти, преди да се прицели в Apple", каза Шах.
Отношенията с Пекин
Apple са изградили добри отношения с властите в Пекин, според Пол Триоло, ръководител на Apple за геотехнологичните практики в Евразия.
„Не смятаме, че Пекин ще тръгне след Apple. Може да има известни усилия за бойкот на марката, но не и големи действия срещу компании с висок профил като Apple, които имат много добри отношения с местните власти и Пекин“, заявява Триоло пред CNBC.
Това не е първият път, когато Apple е попадала по средата на битка между Вашингтон и Huawei. Миналата година, след като Huawei бе включена в черния списък на САЩ през май, някои граждани на социалните медии в Китай се обединиха зад компанията и заявиха, че вече няма да купуват продукти на Apple. Но изглежда, че виртуалната реакция не оказва значително влияние върху компанията наяве.
Всъщност Apple трябва да бъде много внимателна как работи в Китай, където има тежка цензура. Властите често молят компаниите да се съобразят с исканията за премахване на съдържание, което правителството не харесва.
Миналата година Apple отстрани приложението за картографиране от своя App Store, което бе използвано от антиправителствените протестиращи в Хонконг, след като китайските държавни медии излязоха с надпис: „Apple помага ли на бунтовниците да създават повече насилие?“. Протестното движение в Хонконг има за цел да отблъсне нарастващото влияние на Китай върху специалния административен регион.
По това време Apple заяви, че премахва приложението за картографиране, тъй като „е използвано по начини, които застрашават органите на реда и жителите в Хонконг“ и е „използвано за насочване и засада на полицията“.
През 2017 г. компанията премахна няколко приложения за виртуална частна мрежа (VPN) от китайския си App Store. VPN мрежите са необходими за достъп до сайтове, които са блокирани в Китай, като Google и Facebook.
Компанията е критикувана в миналото за някои от тези действия. През 2019 г. група от двустранни депутати от САЩ написаха отворено писмо, в което изразиха опасенията си относно премахването на приложението за картографиране в Хонконг.
Какво следва да направи Китай?
Вместо да отговори с атаки към Apple, Пекин обаче може да се насочи към други фирми.
„Въз основа на казаното от китайските служители, най-малкото ще има разследвания на американските компании за антимонополно поведение и за спазване на разпоредбите на закона за киберсигурност. Но това дава на Пекин голяма гъвкавост по отношение на реакцията, за да задоволи китайските активисти в социалните медии, които изискват силна реакция, но не и допълнително отравяне на бизнес средата в Китай за чуждестранни, по-специално американски, фирми“, заяви Триоло.
„Компаниите, които най-вероятно ще бъдат включени в списъка на ненадеждни субекти и срещу които ще бъдат насочени някои действия, са тези, които вече са обект на някои ограничения за достъп до пазара. Чрез тях Пекин ще покаже „силен гняв“ от този ход на САЩ, но без да предизвика голям отговор от бизнеса общността и да рискува по-нататъшно движение на веригата за доставки извън Китай“, допълни Триоло.