Защо водата е следващата нулева цел за околната среда
ООН прогнозира, че до 2030 г. ще се наблюдава 40% недостиг на сладководни ресурси

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Към днешна дата дискусията около компаниите и правителствата, които преминават към нетна нула, се съсредоточава предимно върху целите за емисиите на парникови газове. Мисията, позната още като „въглероден неутралитет“, изисква от субектите да отстраняват толкова въглероден диоксид и други парникови газове от атмосферата, колкото изпускат в нея, използвайки технологии за улавяне на въглерод или горите.
На Конференцията на ООН по изменението на климата COP26, която започна днес, темата за това как световните лидери планират да намалят емисиите и да постигнат целите, поставени от Парижкото споразумение през 2015 г. за постигане на нетни емисии до 2050 г., е във фокуса на разговорите.
Но има още един екологичен ангажимент, който няколко компании вече поеха и е фокусиран върху водата. Наричан „Позитиви на водата“, той се съсредоточава върху това да направи водно-интензивните процеси по-ефективни и да връща повече количество в географската зона, където компанията оперира, отколкото извлича.
Темата за прекомерното използване и разхищение на водата е силно дискутирана през последните години в ООН, като в момента организацията прогнозира, че до 2030 г. ще се наблюдава 40% недостиг на сладководни ресурси.
Именно подобни данни накараха компании от Facebook Inc. до Gap да поемат ангажименти за връщане на повече вода, отколкото се използва в преките им операции през следващите години.
PepsiCo обяви план през август, който включва попълване на повече от 100% от водата, използвана във всички високорискови места до 2030 г., като същевременно намалява използването й с 50%.
Целта наистина е двойна. Разглеждаме цялата верига на стойността. Всъщност става въпрос за това как да намалим в цялата система абсолютното количество вода, която се използва и то навсякъде в тази верига. И второ, как да попълним повече, отколкото в крайна сметка използваме“, посочва Джим Андрю, главен директор по устойчиво развитие на PepsiCo, на срещата на върха ESG Impact, предава CNBC.
Планът на Pepsi ще обхване повече от 1000 обекта, собственост на компании и трети страни в световен мащаб, а Андрю казва, че партньорите му „разбират бизнес обосновката и императива“.
Например, мексиканската марка на Pepsi Sabrita работи с франчайз бутилираща вода, за да вземе преработена такава, използвана при преработката на съставките и да я третира така, че да стане годна за пиене и след това да я използва в друго хранително предприятие за измиване на картофи.
„Това е примерът, в който можем да работим като система. Можем да си сътрудничим и се стремим да обясним това на възможно повече хора“, добавя Андрю, пояснявайки, че е успял да намали търсенето на прясна вода с 50%.
Намаляване на потреблението на вода
Някои компаниите насочват усилията си за намаляване на потреблението на вода, като се опитват да въвлекат в това и клиентите.
Верджини Хелиас, главен директор по устойчивостта на един от най-големите производители на потребителски стоки в света, Procter & Gamble, каза, че докато компанията се е ангажирала да има нетни нулеви емисии до 2040 г., тя също така работи върху „намаляване чрез нашето използване надолу по веригата – това са основно нашите клиенти“.
„Достигаме до 5 млн. души по света всеки ден чрез нашите марки и 80% от общия отпечатък на P&G е основно в случая на употреба. Това означава, основно когато клиентите загряват вода, за да се избръснат, пуснат пералня, за миене на съдове и т.н. – ние можем да им позволим да намалят собствените си емисии чрез иновации“, коментира тя.
В интервю пред CBNC Хелиас обърна внимание на платформата 50L Home, коалиция от компании, координирани от групи, включително Световния икономически форум и Световния бизнес съвет за устойчиво развитие, която иска да насърчи водната и енергийната ефективност в домакинствата, определяйки я като изключително важна в тази битка. Името на коалицията е препратка към намаляване на дневната консумация на вода на човек до 50 литра, като в Европа тази средна стойност в момента възлиза на около 150 литра на човек, а други страни значително изпреварват това.
Световният лидер в областта на обзавеждането Ikea се присъедини към платформата през август тази година, като отбеляза, че за да постигне целите си за спестяване на вода до 2030 г., ще трябва да работи със своите клиенти. 15% от общия воден отпечатък на компанията идва от клиентите и водата, която минава през крановете и душовете, които компанията продава.
Това ще изисква Ikea да работи с други компании, участващи в 50L Home Coalition, като P&G и Kohler, за да работят заедно за намиране на решения за пестене на вода. Компанията също така разработва „водо-положителна домашна оферта“, която ще включва водоефективни кранове, душове и съдомиялни машини.