Застрахователите настояват за лимит на обезщетенията за „болки и страдания“
Компаниите от сектора обаче не изразяват желание да се отмени решението на ВКС, което доведе до проблемите

© ECONOMIC.BG / Economic.bg
Преди няколко дни компаниите от АБЗ дадоха пресконференция, но не поискаха отмяна на проблемното решение на ВКС
~ 2 мин.
Крайно време е да се въведе таван на обезщетението за болки и страдания на близките на загиналите при катастрофи. Причината е, че с високите суми се злоупотребява, освен това смъртността по пътищата на България е двойна спрямо средното за ЕС.
От Асоциацията посочват, че докато в по-голямата част от Европа обезщетението „болки и страдания” се използва да се компенсират финансовите трудности на семейството на загиналия при ПТП, в България със сумите за компенсация се злоупотребява и накрая те не са достатъчни за компенсиране на икономическите последици от ПТП.
„Наред с лавинообразно нарастващ брой на лицата, претендиращи за обезщетения, поради тълкувателното решение (на Върховния касационен съд да разшири кръга хора, които имат право на такова обезщетение), самият среден размер на обезщетенията за „болки и страдания“ е изключително висок (средно 118 хил. лв. за един наследник за 2017 г.)”, пишат от АБЗ.
Застрахователите също така отбелязват, че България е сред водещите страни в Европа по смъртни случаи при катастрофи - 96 са смъртните случаи на 1 млн. население за България за 2017 г., при 46 средно за Европа. Същевременно цената на застраховката „Гражданска отговорност” у нас е една от най-ниските в ЕС.
Прогнозите на застрахователите са, че ако не се въведе лимит на обезщетението за болки и страдания, то „Гражданска отговорност” ще поскъпне значително. „Възможно е да се предположи, че някои автомобилисти ще спрат да се застраховат. Дори намаляване на броя на застрахованите автомобили би имало негативни последици, защото би довело до катастрофи с незастраховани МПС, за които всички застраховани да плащат солидарно обезщетения през Гаранционния фонд, а след това да се търсят парите от виновния водач”, обясняват от АБЗ.
Това е позицията на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ), която е изразена в отворено писмо, изпратено до Цвета Караянчева, Бойко Борисов, Цветан Цветанов, Корнелия Нинова, Волен
Сидеров, Мустафа Карадайъ, Гергана Стефанова от „Воля”, Менда Стоянова,
Владислав Горанов и до Карина Караиванова, председателят на Комисията за финансов надзор (КФН). Така на практика застрахователите защитават предложението на Стоянова за 20 хил. лв. таван на компенсацията "болки и страдания" на загиналите.
От АБЗ посочват, че в обществото се е създало впечатление, че обезщетението за болки и страдания на близките на загиналите при катастрофи е едва ли не единствената сума, която се изплаща от застрахователните компании при пътно-транспортни произшествия (ПТП). Всъщност тази компенсация е само част от общото обезщетение, като в повечето страни от Европа сумата по перо „болки и страдания” е символична между 1500 и 30 хил. евро.
От Асоциацията посочват, че докато в по-голямата част от Европа обезщетението „болки и страдания” се използва да се компенсират финансовите трудности на семейството на загиналия при ПТП, в България със сумите за компенсация се злоупотребява и накрая те не са достатъчни за компенсиране на икономическите последици от ПТП.
„Наред с лавинообразно нарастващ брой на лицата, претендиращи за обезщетения, поради тълкувателното решение (на Върховния касационен съд да разшири кръга хора, които имат право на такова обезщетение), самият среден размер на обезщетенията за „болки и страдания“ е изключително висок (средно 118 хил. лв. за един наследник за 2017 г.)”, пишат от АБЗ.
Застрахователите също така отбелязват, че България е сред водещите страни в Европа по смъртни случаи при катастрофи - 96 са смъртните случаи на 1 млн. население за България за 2017 г., при 46 средно за Европа. Същевременно цената на застраховката „Гражданска отговорност” у нас е една от най-ниските в ЕС.
Прогнозите на застрахователите са, че ако не се въведе лимит на обезщетението за болки и страдания, то „Гражданска отговорност” ще поскъпне значително. „Възможно е да се предположи, че някои автомобилисти ще спрат да се застраховат. Дори намаляване на броя на застрахованите автомобили би имало негативни последици, защото би довело до катастрофи с незастраховани МПС, за които всички застраховани да плащат солидарно обезщетения през Гаранционния фонд, а след това да се търсят парите от виновния водач”, обясняват от АБЗ.