Зимният сезон не оправда очакванията
Руските туристи зад граница ще намалеят с 8 милиона, прогнозира председателят на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов.
Румен Драганов:
~ 4 мин.
За тенденциите за зимния туристически сезон и недостатъците в рекламната стратегия на туризма Economic.bg разговаря с председателя на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов.
- Г-н Драганов, как оценявате протичането на зимния туристически сезон?
До момента зимният туристически сезон протича нормално. Имахме много силна посещаемост от страна на български туристи по Коледа и новогодишните празници.
- Кои са най-посещаваните зимни курорти за тазгодишния туристически сезон?
От общо 32 зимни туристически центрове в страната, най-посещавани са Банско, Пампорово, Боровец и Витоша.
- Има ли отбелязан ръст на приходите за този сезон?
Като цяло, за тази година няма отбелязан ръст на приходите по отношение на миналия сезон към момента. Очаквахме, че януари месец ще бъде по-силен, но за жалост той се движи в рамките на резултатите от миналата година. Общо взето нямаме тази интензивност на пътуванията към зимните курорти, която всъщност очаквахме.
- Смята се, че за този зимен сезон броят на чужденците се е увеличил с 6% спрямо миналата година, но тенденцията е, че този процент намалява с всяка следваща година. На какво се дължи това?
Тази тенденция се наблюдава още от средата на 2014 г., която средно месечно се движи между 16%-22%. Причината за това намаление от една стана е регионалния конфликт в Украйна, от друга се забелязва постепенно намаляване на пътуванията специално от централно европейски страни към България. Смята се, че тези намаления на посещаемостта са от нагласите вследствие на регионалния конфликт. Споменаването на Черно Море, като арена на военни действия влияе отрицателно на нагласите за пътуване на чужденците.
Задавали сме този въпрос и на чуждестранни туроператори. Често те споделят, че нямаме пряка самолетна линия, което всъщност е било така и миналите години и не се е отразявало върху резултатите.
- Спрямо тези прогресивно намаляващи числа, как ще протече идният летен туристически сезон?
Летният туристически сезон няма да бъде катастрофа за България. Той ще бъде много по-труден и е вероятно да се върнем на резултатите от 2009 г. Намалението в абсолютни числа ще се движи около 120 и 180 хиляди по-малко туристи. Все пак България ще обслужи над 6,5 хиляди чуждестранни туристи и трябва съвсем сериозно и отговорно да се отнасяме към работата, която имаме да свършим.
- Ясно е, че за да се изгради добра рекламна стратегия на страната ни, каквато определено липсва в момента, трябва да се определят конкурентните ни предимства и иновации. Според вас на какво трябва да наблегне България?
Много зависи от конкретния пазар. В момента всички туристически дестинации имат проблем
с намаляването на руските туристи, които само за тази година ще намалеят с близо 8 милиона. Там е трудно да говорим за каквато и да е печеливша рекламна стратегия, тъй като става въпрос за политическа намеса.
Когато става въпрос за реклама на българския продукт и механизми на реклама, първо трябва да се изясни въпросът за кой пазар - за българския пазар или за пазарите в Европейския съюз и извън него.
- В България прави ли се реклама на българския туристически продукт?
В България не се прави почти никаква реклама на българските туристически сезони, като под реклама не се включва това да се напише някакъв текст в някое печатно и електронно издание или да се сложи трансперант на някоя сграда.
За тази цел трябва да има серия от политически действия, които да бъдат насочени към развитието на пазара. България не извършва никакви действия по отношение на насърчаване туристическото развитие. В известна степен, може да се твърди, че тази инициатива беше започната от първото правителство на Борисов, когато отпуските трябваше да се регистрират предварително и задължително да бъдат използвани от работниците.
Българското правителство иска да стимулира вътрешния пазар и да се отърве от проблема с предпочитането на Гърция и Турция. В крайна сметка имаме един "Ниагарски водопад" от български туристи, които може да се насочи много бързо към българския пазар. Например, ваучерите за храна, могат да бъдат трансформирани в такива за почивка в коректните фирми, които действително държат на това, че могат да намалят облагаемата си печалба и корпоративното подоходно облагане. Тези ваучери ще стимулират по-високата заетост, която ще компенсира изоставането от Русия.
- А осъществяват ли се някакви крос-рекламни туристически акции?
За сега не са се осъществявали подобни акции. Например, никога не е имало акция Плевен да гостува в Банско или обратното, като се поканят жителите на Плевен да посетят всички забележителности в Банско и т.н. Такива културни обмени, често се правят в страни като Германия, Франция и други държави.
- Какви са рекламните тенденции спрямо чуждестранния туристически пазар?
По отношение на външната ни реклама, ние участваме в над 50 изложения в чужбина чрез министерството на туризма, но мога да ви кажа,че нито един турист не се е запознал с България по такъв начин. Ако обиколите подобно изложение, ще видите, че няма да намерите брошурите на България на българския щанд, а те са на щандовете на Neckermann и Тhomas cook. Ако инвестираме именно в тези фирми, които имат над 33 хиляди агенции в чужбина, нашата реклама ще е в пъти по-ефективна.
Също така трябва да се вземат под внимание българските ансамбли и хорове, които целогодишно изнасят концерти по цял свят. Какво ни пречи да раздаваме български рекламни брошури по концертите в Австрия, Германия, Швейцария? Това се наблюдава и при други изложения и концерти освен свързани с туризма.
В България имаме две неща: хората, които правят реалния туризъм, като туроператори, ресторантьори, транспортьори и всяка една фирма, която се занимава с франчайз и дистрибуция. От друга страна имаме крадци и мошеници, занимаващи с така наречени европейски програми. До момента са похарчили десетки милиони за лого и рекламни стратегии на държавата, които всъщност дава нулев ефект.
- Г-н Драганов, как оценявате протичането на зимния туристически сезон?
До момента зимният туристически сезон протича нормално. Имахме много силна посещаемост от страна на български туристи по Коледа и новогодишните празници.
- Кои са най-посещаваните зимни курорти за тазгодишния туристически сезон?
От общо 32 зимни туристически центрове в страната, най-посещавани са Банско, Пампорово, Боровец и Витоша.
- Има ли отбелязан ръст на приходите за този сезон?
Като цяло, за тази година няма отбелязан ръст на приходите по отношение на миналия сезон към момента. Очаквахме, че януари месец ще бъде по-силен, но за жалост той се движи в рамките на резултатите от миналата година. Общо взето нямаме тази интензивност на пътуванията към зимните курорти, която всъщност очаквахме.
- Смята се, че за този зимен сезон броят на чужденците се е увеличил с 6% спрямо миналата година, но тенденцията е, че този процент намалява с всяка следваща година. На какво се дължи това?
Тази тенденция се наблюдава още от средата на 2014 г., която средно месечно се движи между 16%-22%. Причината за това намаление от една стана е регионалния конфликт в Украйна, от друга се забелязва постепенно намаляване на пътуванията специално от централно европейски страни към България. Смята се, че тези намаления на посещаемостта са от нагласите вследствие на регионалния конфликт. Споменаването на Черно Море, като арена на военни действия влияе отрицателно на нагласите за пътуване на чужденците.
Задавали сме този въпрос и на чуждестранни туроператори. Често те споделят, че нямаме пряка самолетна линия, което всъщност е било така и миналите години и не се е отразявало върху резултатите.
- Спрямо тези прогресивно намаляващи числа, как ще протече идният летен туристически сезон?
Летният туристически сезон няма да бъде катастрофа за България. Той ще бъде много по-труден и е вероятно да се върнем на резултатите от 2009 г. Намалението в абсолютни числа ще се движи около 120 и 180 хиляди по-малко туристи. Все пак България ще обслужи над 6,5 хиляди чуждестранни туристи и трябва съвсем сериозно и отговорно да се отнасяме към работата, която имаме да свършим.
- Ясно е, че за да се изгради добра рекламна стратегия на страната ни, каквато определено липсва в момента, трябва да се определят конкурентните ни предимства и иновации. Според вас на какво трябва да наблегне България?
Много зависи от конкретния пазар. В момента всички туристически дестинации имат проблем
с намаляването на руските туристи, които само за тази година ще намалеят с близо 8 милиона. Там е трудно да говорим за каквато и да е печеливша рекламна стратегия, тъй като става въпрос за политическа намеса.
Когато става въпрос за реклама на българския продукт и механизми на реклама, първо трябва да се изясни въпросът за кой пазар - за българския пазар или за пазарите в Европейския съюз и извън него.
- В България прави ли се реклама на българския туристически продукт?
В България не се прави почти никаква реклама на българските туристически сезони, като под реклама не се включва това да се напише някакъв текст в някое печатно и електронно издание или да се сложи трансперант на някоя сграда.
За тази цел трябва да има серия от политически действия, които да бъдат насочени към развитието на пазара. България не извършва никакви действия по отношение на насърчаване туристическото развитие. В известна степен, може да се твърди, че тази инициатива беше започната от първото правителство на Борисов, когато отпуските трябваше да се регистрират предварително и задължително да бъдат използвани от работниците.
Българското правителство иска да стимулира вътрешния пазар и да се отърве от проблема с предпочитането на Гърция и Турция. В крайна сметка имаме един "Ниагарски водопад" от български туристи, които може да се насочи много бързо към българския пазар. Например, ваучерите за храна, могат да бъдат трансформирани в такива за почивка в коректните фирми, които действително държат на това, че могат да намалят облагаемата си печалба и корпоративното подоходно облагане. Тези ваучери ще стимулират по-високата заетост, която ще компенсира изоставането от Русия.
- А осъществяват ли се някакви крос-рекламни туристически акции?
За сега не са се осъществявали подобни акции. Например, никога не е имало акция Плевен да гостува в Банско или обратното, като се поканят жителите на Плевен да посетят всички забележителности в Банско и т.н. Такива културни обмени, често се правят в страни като Германия, Франция и други държави.
- Какви са рекламните тенденции спрямо чуждестранния туристически пазар?
По отношение на външната ни реклама, ние участваме в над 50 изложения в чужбина чрез министерството на туризма, но мога да ви кажа,че нито един турист не се е запознал с България по такъв начин. Ако обиколите подобно изложение, ще видите, че няма да намерите брошурите на България на българския щанд, а те са на щандовете на Neckermann и Тhomas cook. Ако инвестираме именно в тези фирми, които имат над 33 хиляди агенции в чужбина, нашата реклама ще е в пъти по-ефективна.
Също така трябва да се вземат под внимание българските ансамбли и хорове, които целогодишно изнасят концерти по цял свят. Какво ни пречи да раздаваме български рекламни брошури по концертите в Австрия, Германия, Швейцария? Това се наблюдава и при други изложения и концерти освен свързани с туризма.
В България имаме две неща: хората, които правят реалния туризъм, като туроператори, ресторантьори, транспортьори и всяка една фирма, която се занимава с франчайз и дистрибуция. От друга страна имаме крадци и мошеници, занимаващи с така наречени европейски програми. До момента са похарчили десетки милиони за лого и рекламни стратегии на държавата, които всъщност дава нулев ефект.