\"Зора\" отваря нови магазини в Бургас и Велико Търново

Средната заплата при нас е над 1000 лева, казва управляващият съдружник на компанията

Георги Милушев:

\

Снимка: Десислава Веселинова

Автор: Божидара Иванова

Георги Милушев, заедно със Стефан Милушев и Пламен Стойков, е един от тримата основатели и управляващи съдружници на верига магазини „Зора”. През 2016 г. компанията, която е изцяло българска верига за техника, отбелязва своята 25-годишнина с промяна на корпоративната идентичност и визия.


Г-н Милушев, верига магазини „Зора“ навърши 25 г. през 2016 г. Каква е равносметката за постиженията и предстоящите предизвикателства?

25 години е достатъчно време да разбереш, че се изискват много труд и усилия да създадеш устойчив бизнес. Ние започнахме с едно магазинче под наем на ул. „Козлодуй“ в София. Сега може би не бих имал смелостта да се захвана отново с подобна задача. Ние успяхме да създадем една фирма с добра основа и здраво стояща на пазара. Тя се ползва с доверие от нашите клиенти и доставчици, има добър кредитен рейтинг. Всичко, което постигнахме, е резултат на усилията на всички, които работят в „Зора“. Към днешна дата има хора, които работят от втората година от създаването на фирмата. Служителите ни са добре подготвени и мотивирани.

 Една от целите, които си поставяме в близките години, е да продължим да развиваме търговската ни мрежа. В момента предизвикателствата пред бизнеса в България са големи. 2016 година за нас беше трудна, изпълнена с много емоции. Поехме по нов път на модернизация и си даваме сметка, че ни предстои изключително много работа.

С колко обекта разполагате и предвиждате ли разширяване на търговската мрежа и на асортимента от предлагани продукти и услуги?

В момента търговската ни мрежа се състои от 34 обекта из цялата страна. Имахме идея до края на годината да отворим още един търговски обект в Бургас, който спечелихме на търг. Възникнаха обаче обстоятелства, които налагат да се направят малко преустройства и вероятно няма да успеем да го открием до края на годината. По всяка вероятност това ще се случи през първото тримесечие на 2017 г., или най-късно до май месец.

Също до края на тази година имахме намерение да отворим и магазин във Велико Търново, но там също изникна проблем и вероятно ще остане за следващата година. Планираме да оглеждаме и други локации. Освен разширяване на търговската мрежа, ние трябва да направим и план за визията на „Зора“ през следващите години. Искам да подчертая, че отварянето на нови обекти зависи до голяма степен от пазара.

Какъв е пазарният дял на веригата?

Пазарният дял варира между 15 и 20%. Зависи дали се вземат оборотите само на трите големи вериги, или и на по-малките. Само за 2015 г. до българския потребител и до потребителите зад граница верига магазини „Зора“ са доставили над 1 млн. продукти. Това също говори за мястото ни на пазара. В момента електронната търговия се развива с изключително бързи темпове и това е една от насоките, в които искаме да вложим усилията си. За целта се изискват много добра логистика, подготвени хора, добра наличност на стоки и добри доставчици.

На каква сума възлизат направените инвестиции досега и какви планирате занапред?

Инвестицииите, които сме направили до момента, са около 70 млн. лв. Собственият ни капитал е 45 млн. лв. Още от създаването на компания ние реинвестираме 80% от печалбата. В бъдеще планираме още сериозни инвестиции, свързани с развитието на търговската мрежа, както и промяна на корпоративната идентичност на веригата. За тази цел също е необходима сериозна сума, тъй като имаме 34 обекта и всеки нов, който откриваме, вече правим с новия брандинг. Концентрирани сме върху иновативността, функционалността и посоката на движение. Процесът на развитие на технологиите налага да бъдем модерни, различни, отличаващи се и креативни. Искаме, когато нашите клиенти влязат в магазините ни, те да бъдат в една друга среда, с коренно различен начин на експозиция на стоките.

Как оценявате средата за развитие на бизнес в България?

Може да се каже, че у нас има раздвижване на бизнес средата. Наблюдава се растеж в заетостта на работната ръка – около 25% в различните производства и дейности. 2016 г. се очертава по-добра година за нашата верига. За първите 9 месеца имаме ръст над 20%.

Трябва да се отбележи, че спестяванията растат. Това не означава, че няма хора, които живеят трудно, и нямат достатъчно средства, за да поемат нуждите си. Но е факт, че се наблюдава увеличаване на доходите и това е една от причините за подобряване на бизнес средата. Дефлацията също оказва своето влияние. Сега очакваме инфлация до 2-2,5%, която да раздвижи още пазара.

Условия за работа в България има, трябва да се намери само правилната мярка. Ако я няма конкуренцията, ние ще заспим. Това е един от двигателите на бизнеса. Малко ако се отпуснеш и пропуснеш правилния начин на движение, сметките ще излязат лоши.

Срещате ли затруднения с намирането на подходящи кадри? Каква е политиката на компанията за задържането и стимулирането на служителите?

Това е един голям и тежък проблем, който ще става все по-остър, ако не се вземат необходимите мерки. За тези години много млади и добре подготвени хора заминаха в чужбина. Ние допуснахме изтичане на кадърни хора. Ако вземем предвид и демографския срив, картинката става неприятна.

Когато започнахме бизнеса си преди 25 г., намирането на кадри беше много лесно. В момента на интервю за работа се явяват много кандидати, а при отсяване остават максумум един-двама подходящи. Проблемът ще става и още по-остър.

Ние инвестираме в хората. Заделяме доста средства за обучението на служителите в „Зора“. През всички тези години назначаваме постоянно нови хора, тъй като откриваме нови обекти и осъзнаваме, че ако искаме успех, големият ни капитал са именно кадрите.

Каква е средната заплата, която получават служителите във вашата фирма?

Средните заплати при нас са над 1000 лв. Когато човек си е свършил добре работата и има добавъчна стойност, той трябва да бъде забелязан и възнаграден за усилията си.

Как се променя с годините пазаруването на българите?

Профилът на клиентите се промени много. Те искат иновативни и нови преживявания, когато пазаруват. Технологиите оказаха своето влияние с времето, процесите са автоматизирани. Скоростта, която помага за ефективността на работа, е многократно по-висока. Младите хора се впечатляват от иновациите и ги търсят навсякъде.

Отношението към клиентите също е изключително важно. Ценовото ниво бе определящо през изминалите години. Днес обаче се наблюдава едно преминаване към по-висок клас продукти. Клиентите осъзнават, че давайки 200-300 лв. повече, те получават по-добро качество и повече надеждност. Това ще бъде посоката, в която ще върви търговският процес.
Коментари: 0