Георги Янев, директор за "Северна България" в дирекция "Продажби" в Kaufland

Българските потребители са все по-информирани и взискателни

Kaufland предоставя възможност за отлично професионално развитие, смята Георги Янев

Снимка: Economic.bg/Красимир Свраков
Георги Янев е част от екипа на Kaufland България от 2009 г. От началото на тази година той е директор за Северна България в дирекция "Продажби" и ръководи тази дейност в 27 от 59-те хипермаркета на веригата в цялата страна. Разговаряхме с него за възможностите за развитие в компанията, проблемът с намирането на кадри у нас и развитието на пазара на модерната търговия в България.

- Г-н Янев, с каква нагласа започнахте работа в Kaufland преди години и тогава виждахте ли перспектива за професионално развитие във веригата?

- Именно защото виждах огромна перспектива за развитие избрах Kaufland - международна компания със силен фокус върху България, в един от може би най-динамичните бизнес сектори и пред прага на мащабна експанзия. Стартирах преди 10 години, като и до днес смятам, че това е било най-правилното решение в моя професионален път. Започнах работа през 2009 г. в първия хипермаркет на компанията – в Пловдив. Още от първия ми работен ден исках и знаех, че мога да бъда управител. Поставих си тази цел, работих за нея и я постигнах. В последствие започнах да си поставям още цели и да вървя напред. Ако човек иска да се развива, Kaufland дава отлични възможности. Доказателство за това е кариерното развитие на всички нас, които сме започнали във филиалите на компанията, а днес сме на управленски позиции.

- Кое е най-голямото предизвикателство в професията Ви?

- Динамиката. В нашия бизнес всичко се случва на бързи обороти и е предизвикателство да си в крак с всекидневните промени – по отношение и на клиенти, и на служители, и на процеси, и на сектора като цяло. В същото време работата ни е свързана с общуване, с много срещи, а те изискват индивидуален подход, време да ги изслушаш, чуеш и разбереш, да спечелиш доверието им. Така че умението да се намира баланс между забързания ден и времето за пълноценно общуване, става все по-ценно.

- Срещате ли проблем с намирането на кадри в Северна България?

- На първо място ми се иска да уточня, че в Kaufland сме разделили страната на Северна и Южна България, като сме сложили мисловна линия по средата на географската карта, тоест в региона, за който отговарям, попадат също обекти на компанията в София, например. Но така или иначе, намирането на кадри в момента е предизвикателство за работодателите като цяло. Недостигът не е характерен само за определен район или град. Просто на различните места този проблем е в резултат от различни фактори – демография, регионална конкуренция, сезонност, емиграция. Въпреки казаното дотук, успяваме да се справяме и да привличаме ценни кадри, дори да откриваме по места истински „диаманти“, като според мен това се дължи на факта, че компанията ни продължава да е един от най-атрактивните работодатели на пазара на труда у нас. Неслучайно получихме и независима оценка за това - бяхме сертифицирани като топ работодател в България от водещата международна организация Top Employer Institute.








- Какви са възможностите за професионално развитие, които Kaufland предлага на своите служители?

- Възможностите наистина са изключително много. Kaufland дава опит и знания колкото няколко компании от различни сектори взети заедно. Можеш да започнеш в хипермаркет и ако искаш, да преминеш през различни ключови отдели  - търговия, маркетинг, продажби, логистика, строителство, финанси, човешки ресурси, технологии и други. Ние сме международна компания с огромни структури, които дават шанса на служителите да израстват и да се преквалифицират. Успехът на човека в Кауфланд зависи само и единствено от самия него, от неговото желание непрекъснато да учи и да се развива, от упоритостта му да преследва целите си, от неговата отдаденост, от уменията му да бъде част от екип и да допринася за общия успех.

- Достатъчно атрактивен ли е секторът на модерната търговия за младите хора?

- Като цяло съм убеден, че на всеки млад човек би му било полезно да премине през сектора на модерната търговия. Работата в магазин учи на ценности, които са полезни за цял живот и във всяка професионална сфера – да познаваш хората, да си внимателен към детайлите, да мислиш няколко хода напред, да работиш на високи обороти, да не се страхуваш от поемане на отговорност. В същото време, ако нещо съм научил във времето, в което работя в сектора на модерната търговия, то е, че хората са различни и към тях трябва да се подхожда индивидуално. Това е валидно в пълна сила и за поколението, което сега стъпва на пазара на труда. Младите хора са различни. Има такива, които искат да са на гъвкаво работно време и за които атмосферата в екипа е най-важна. Някои младежи пък избират работното си място заради това, че работодателят им допринася за значима обществена кауза. Противно на повечето схващания, много от тях държат на това да работят в стабилна компания и да получават атрактивно заплащане. За други е ценност да се работи в международна компания. Предимството на Kaufland e, че предлага всички тези възможности накуп. Компанията е един от най-големите работодатели в страната и от тази гледна точка е и лидер в предлагането на възможности за работа.

- 13 години работите в сферата на продажбите, как се промени секторът през този период?

- Често модерната търговия е разглеждана през ограничената представа за сектор, в който става дума за продажба на хляб и месо, например. Малцина си дават сметка за сложната организация, многобройните процеси, технологиите, които има в този бизнес. Той е изключително динамичен и промените в него са всекидневие, така че за модерната търговия 13 години са изключително дълъг период, в който на практика се промени всичко. Хората са все по-взискателни като потребители, все по-информирани. Отдавна не се интересуват само от цената на продуктите, въпреки че тя продължава да е един от основните елементи на бизнес модела ни. Проверяват съставките, опаковките. Пазарът е различен, клиентите са различни, има много нови продукти. Спомням си, че когато започвах в Kaufland на авокадото се гледаше като на изключително екзотична стока и никой не знаеше дали е плод, или зеленчук. Днес това е една от най-търсените стоки.

- Как се развива секторът на модерната търговия в Северна България и изостава ли спрямо останалите региони в страната?

- Съществуват такива нагласи, но числата ги опровергават. Продължаваме да сме най-предпочитаната верига и стабилните ни резултати са доказателство, че нашите усилия, които полагаме, за да са доволни клиентите ни дават резултат.

- Планирате ли откриването на нови магазини в региона?

- Предстои да отвори врати нашият пети хипермаркет във Варна. За Kaufland процесът по откриване на нови обекти никога не е спирал, макар че в различни периоди това е ставало с различна интензивност. Не спираме да се развиваме и да отговаряме на непрекъснато променящата се среда.

- Какво ще посъветвате младите хора, които все още не са избрали по какъв професионален път да тръгнат?

- Да имат амбиции, да вярват в себе си, че могат много и че могат да стигнат толкова далеч, колкото мечтаят. Но и да работят като шампиони за това – с много последователност, с отдаденост, със сърце и душа. Такава инвестиция винаги се възвръща.


Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: развитие | работа | млади хора | Kaufland | Георги | Янев

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини