БДЖ пуска търговете за вагони и локомотиви през септември

В най-оптимистичния сценарий за железницата нови влакове може да има през 2021 г.

БДЖ ще пусне няколко обществени поръчки през септември за подмяна на подвижния състав. Става въпрос за търгове за минимум 5 или 6 локомотива, както и за между 30 и 50 вагона втора употреба, какъвто е и дневният недостиг в железницата сега. Стандартната цена на един чисто нов локомотив Siemens е 2.5 млн. евро, а за един нов вагон – около 1 млн. евро. Обмисля се и вариант за закупуване на китайски локомотиви, които обаче ще трябва първо да бъдат сертифицирани.

Планът за закупуване на немски употребявани вагони, за който от дружеството споделиха преди месец, все още е актуален. Един такъв употребяван вагон, 2 класа, без климатик от Deutsche Bahn струва 30 хил. евро. Ако се купят употребявани вагони с първа и втора класа от германския оператор, те ще струват 35 хил. евро. Ако пък българските железници искат в тях да има и климатик, тогава цената скача до 55 хил. евро.  Немските вагони са близо 30-годишни, но през 2005 г. им е направен капитален ремонт и са далеч по-добри от тези, с които нашата железницата разполага сега. Това няма да е първата сделка между БДЖ и немските железници - през 2006 г. дружеството закупи 110 немски вагона втора ръка. 

От БДЖ имат и идея и за закупуване на 10 шинобуса, които са изключително икономични и ще се използват за по-кратки направления като Пловдив-Пещера например. Такива произвеждат полската PESA и чешката Skoda. Цената на такъв "автобус на релси" е около 1.5 млн. евро.

От холдинга обясниха още, че в момента се пише проект за кандидатстване по ОП „Околна среда“ 2013 -2020 г. за неусвоени все още европейски средства в размер на 80 млн. лв., което ще се използва изцяло за подновяване на подвижния състав. Срокът за кандидатстване на евросредствата е 5 септември. Амбицията на дружеството е до 1 година, т.е при най-оптимистичен сценарий през 2021 г., да има нови влакове. Това обаче е свързано и с много срокове и възможни обжалвания на обществените поръчки.

В плановете на БДЖ влиза и закупуване на между 2 и 4 локомотива за теснолинейката, която заради недостиг на подвижен състав беше спирана няколко пъти през последните два месеца, а хората бяха извозвани с автобуси.

През септември ще се тества и нов проект – директен влак от София за Пловдив със само една спирка на Пазарджик, а пътуването ще трае 2 ч. и 10 мин. (с 20 мин. по-бързо от направлението в момента). Така от БДЖ се надяват да бъдат конкурентноспособни на автобусните превозвачи, които са и най-предпочитаната алтернатива по маршрута.

До края на месеца трябва да станат ясни и офертите за ремонт на електрическите мотриси Siemens на румънското поделение на "Алстром" и унгарската "Щадлер". БДЖ е удължил първоначалния срок, който беше 24 юли по молба на компаниите. През 2017 г. бе обявена обществена поръчка за ремонт на 46-те мотриси, но така и не се намери кой да ги ремонтира. Според параметрите на търга изпълнителят ще получи 137 млн. лв., а договорът е със срок 5 години. Процедурата обаче бе съпроводена от доста скандали и жалби и така се стигна до това от БДЖ да се обърнат директно към двете компании, които да предложат оферти за ремонт.


Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: БДЖ | влакове | Siemens | обществена поръчка | теснолинейка | нов подвижен състав

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини