Започна ли кризата в автомобилната индустрия

Търсенето на нови коли намалява в целия свят, а основната причина е, че станаха прекалено скъпи

Финансовите анализатори обобщиха продажбите на нови автомобили за 2018 г. и първата половина на 2019 г. Освен това прогнозираха как ще се развива автомобилният пазар в близко бъдеще. Според тях глобалното търсене на нови коли непрекъснато намалява, а причините за това са много. Една от основните е, че новите стандартите за опазване на околната среда и безопасност правят автомобилите много скъпи и потребителите не могат и не искат да ги купуват.

2019-а година показва рязък спад в търсенето на нови автомобили. Според експертите в следващите години индустрията ще преживее напълно тази криза. Много производители ще се възстановят и ще се слеят в огромни концерни. Някои от тях обаче може и да не оцелеят.

Какво показват цифрите

- През 2018 г. са продадени около 86 милиона нови автомобила, от които малко по-малко от 30 милиона са кросоувъри и всъдеходи.

- Световните продажби на автомобили през 2018 г. остават на нивото от 2017 г. Търсенето на леки и лекотоварни автомобили обаче спада с 2.8%. Добри продажби се наблюдават в Бразилия, Русия и Югоизточна Азия. Рязък спад има в Европа, Китай, САЩ, Аржентина и Турция. През първата половина на 2019 г. автомобилният пазар на Индия се срива тотално.

- Лидерите по продажби на нови автомобили през 2018 г. сред производителите са VW Group, Toyota и Renault-Nissan.

- През 2018 г. се наблюдава ръст в покупката на електрически автомобили - 74% (1,26 милиона) спрямо предходната година.

Ситуацията с новите автомобили

Анализаторите говорят за начало на криза в автомобилната индустрия и прогнозират сериозен спад в търсенето на нови коли през 2019 г. Периодът 2020-2021 г. пък може да бъде още по-лош, тъй като в Европа ще влязат в сила най-строгите досега екологични стандарти. Производителите, които не могат да ги покрият, рискуват глоби от стотици милиони долари. За да не се случи това, те ще трябва да оборудват автомобилите със скъпи технологии, които допълнително ще повишат цената им.

Експертите прогнозират за цялата 2019 година спад с най-малко 3% и с най-много 5% на търсенето спрямо предишната година (в количествено изражение това са огромни цифри).

Поради тази причина през миналата година производителите на автомобили съкратиха 70 000 души, а за първите шест месеца на 2019 г. - още 38 000.

Спадът в продажбите на нови автомобили вече доведе до намаляване на световния брутен продукт с 0,2%.

Проучвания, проведени в 32 страни по света, показват, че съвременната младеж в по-голямата си част не вижда смисъл да притежава скъп автомобил. Вместо да харчат куп пари и да теглят кредити, те предпочитат да използват такси и различни форми на споделено пътуване.

Кои са причините за спада в търсенето

Едната от тях експертите наричат "цунамито от употребявани автомобили". Поради законодателните изисквания за екологичност и безопасност на автомобилите, производителите са принудени да оборудват колите със скъпи технологии. Това, разбира се, води до покачване на крайната цена на продукта. За потребителите е трудно да купуват толкова скъпо превозно средство, следователно търсенето на нови автомобили намалява, а това на коли "втора ръка" се увеличава.

В градовете, осъзнавайки разходите за поддръжка на автомобил (зареждане с гориво, паркиране, данъци, поддръжка и ремонт), жителите вече предпочитат да нямат личен транспорт, а да се возят на нечий друг. Компаниите, които предлагат споделени услуги, увеличават броя на потребителите си, като "отмъкват" клиенти от автомобилните производители.

Има свръхпроизводство на автомобили, които си приличат по своите технически характеристики. Това се наблюдава особено ярко на пазара на лекотоварни камиони, кросоувъри и всъдеходи.

Търговските войни между основните производители на автомобили също са фактор. Тези проблеми съществуват между САЩ и Китай/Мексико/ Европа/ Канада. Великобритания пък страда от последствията от Brexit.

Какво предстои

"Кризата в автомобилната индустрия е едва в началото си. По-лошото предстои", казва Масатаки Кунугимото, ръководител на отдела за изследване на автомобилите и авточастите в анализаторската и инвестиционна компания Nomura. Много други споделят мнението му. Десетки банки и финансови организации официално обявиха, че в близко бъдеще хората ще купуват все по-малко и по-малко личен транспорт. Мнението на експертите е, че скоро дизеловите превозни средства ще се превърнат в нишов продукт, тъй като изхвърляните от тях вредни емисии няма да могат да отговорят на законодателните стандарти. Следващите ще бъдат бензиновите автомобили, защото големите страни като Китай, САЩ, Индия, Мексико, Германия, Великобритания и др., започват да налагат и на тях строги ограничения.

"Законодателните изисквания за чисти емисии на отработените газове и икономия на горивото допълнително ще намалят търсенето. В други страни пък ще има различни по характер проблеми. Поради икономически и политически проблеми се очаква глобален спад на търсенето на нови автомобили през 2019 г. в страните от Източва Европа и в Индия с около с 4-5%. В САЩ намалението ще бъде 3%", прогнозира Джон Мърфи от Bank of America.

Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Повече четете в бр. 92 на сп. "Икономика"


Етикети: автомобили | криза | коли | продажби | търсене | автомобилна индустрия

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини