Здравеопазване от ново AI поколение
Разходите за внедряване на изкуствен интелект в здравеопазването ще растат средно с 48% годишно до 2023 г.
Изкуственият интелект (AI) има способността да накара машините да изпълняват задачи и да решават проблеми по подобие на човешкия ум. Това, което не е толкова известно, е как технологията се използва в специфични отрасли. Здравната индустрия е една от тези, които се очаква да бъдат най-силно повлияни от този тип иновации. Неслучайно разходите за внедряване на изкуствен интелект в здравеопазването се очаква да растат с 48% годишно в периода 2017-2023 г., съобщи по-рано Business Insider Intelligence.
Машинното обучени има потенциала да помогне значително на лекарите и болничния персонал във вземането на клинични решения. Анализаторите очакват това да проправи и път към увеличение на приходите. Благодарение на голямата изчислителна мощ, AI е в състояние да обработва огромен обем от данни и да идентифицира модели, помагащи включително за ранна дигностика.
AI в здравеопазването
AI може да подобри здравеопазването, като насърчи превенцията, но и като послужи за откриването на нови лекарства. Изкуственият интелект Watson на IBM например помага за фиксирането на ракови образувания, а приложението Healthcare на Google Cloud служи на организациите да събират, съхраняват и достъпват данни.
IBM Watson се използва активно от изследователи от Университетския център за лечение на рак в Университета на Северна Каролина Lineberger, за да идентифицират специфични лечения за над 1000 пациенти. Благодарение на анализа на големи данни може да се определят възможностите за лечение на база на генетични аномалии, които имат хората. Софтуери като тези помагат на лекарите да взема по-информирани клинични решения за своите пациенти и така да увеличат възможностите за позитивен изход. Изкуственият интелект в Google Cloud например взема данни от електронните здравни записи.
Google работи с университети, като Калифорнийския, Станфордския и Чикагския, с които заедно разработват система за прогнозиране посещенията в болницата. Идеята е да се намери начин за предотвратяване на повторен прием на пациенти в лечебните заведения, както и да се съкрати времето на престой.
За такива и други любопитни възможности пред използването на AI иновации в здравеопазването ще си говорят и участниците в панела „Как изкуственият интелект ще трансформира здравеопазването“ по време на международната AI&I Conference 2019, която ще се проведе на 26 ноември в Sofia Tech Park.
Ползи, проблеми, рискове и етика
Интегрирането на AI в здравната екосистема има множество ползи. Чрез осигуряване на автоматизацията на някои задачи и анализа на данни се отваря път към предоставяне на по-бързи услуги и то на по-ниски цени.
30% от разходите за здравеопазване са свързани с административни задачи, според Business Insider Intelligence. AI може да помогне за минимизирането им чрез автоматизирането на някои процеси, като разрешаване на застрахователни казуси и проследяване на неплатени сметки например.
Пример за революционизарането на здравните услуги може да бъде даден дори с носимите устройства, като смарт часовници и гривни. Те следят различни показатели и анализират данните за човек, увеличавайки шанса за ранно установяване на проблеми и рискове за здравето им. Очаква се, че в бъдеще такива устройства може да бъдат свързани директно със спешни центрове или личните лекари на пациенти, така че на евентуална кризисна ситуация да бъде реагирано своевременно. Постоянното следене от разстояние е полезно и за това да се ограничи излишното посещение в болници за преглед.
Успешната работа на изкуствения интелект в сферата на здравеопазването е свързана със събирането на много на брой, но и чувствителни данни за състоянието на хората. Това само по себе си поставя въпроса за рисковете от злоупотреба с личната информация. Хипотезите може да достигнат до такива опасни далечини, при които пациентско досие може да бъде хакнато и неволно или умишлено да бъдат променени дадени показатели. Достатъчно е само да бъде сменена информацията за кръвната група на някого, за да се стигне до фатален край за човека.
Ето защо анализаторите настояват този чувствителен сектор да бъде взет под внимание своевременно и да бъдат установени строги регулации при използването на изкуствен интелект и методите за осигуряване на кибернетична сигурност. Ключов аспект е и определянето на етични въпроси, свързани с присъщите за изкуствения интелект предразсъдъци – много е важно той да бъде обучен да не се поддава на предварителни предубеждения, например да предложи за трансплантация един пациент пред друг на база възрастова, полова или расова характеристика, без да вземе предвид цялата картина.
При все това бъдещето на AI в здравеопазването е голямо. На пазара се оформят ниши покрай носимите устройства, дигиталната медицина и изобщо цялостното осъвременяване на индустрията в контекста на цифровата епоха. На хоризонта се появяват все повече стартъпи, а някои големи компании също се фокусират в тази посока, ускорявайки разгръщането на изкуствения интелект в сферата чрез създаването на все по-любопитни и практични иновации.