„За поредна година виждаме как българските клиенти затвърждават позициите си на ваканционния пазар у нас, като плавно увеличават дела си спрямо другите купувачи. Тяхната увереност се подсилва от благоприятната икономическа обстановка и стабилното развитие на пазара на морски имоти през последните години“, обобщава данните изпълнителният директор на Green Life Теофил Петров.
По думите му сантименталните чувства към българското Черноморие и определени места като Созопол поддържат интереса на българите към родните курорти, въпреки високата конкуренция в международен план.

Кои са българските купувачи
Сред купувачите на ваканционни имоти се обособява нов тип клиенти, посочват от компанията. Това са хора, които търсят отделни вили в затворен комплекс. Профилът им е сходен - семейства с деца, които разполагат с по-високи доходи. Поддържат висок стандарт на живот и искат да го пренесат и в морския си дом. Много често основното им жилище е къща. Затова предпочитат да бъдат отделени и държат на собственото пространство около имота.
„През изминалия сезон наблюдавахме засилен интерес към вили от страна на българските купувачи. Близо 60% от покупките са осъществени именно от наши сънародници. Още повече, сравнени с 2018, запитванията за този тип имоти, в пъти се увеличават“, коментира Екатерина Желяпова, търговски директор направление „Ваканционни имоти“ на Green Life Development. „Тези жилища представляват премиум продукт, който няма аналог на пазара - редови къщи с просторна архитектура и малък процент общи части, подходящи за семейни ваканции“, добавя тя.
Сънародниците ни, живеещи в чужбина, заемат съществен дял от българските купувачи. Те разполагат с по-малки бюджети, като голяма част от тях купуват с цел съхранение на спестените средства и избират недвижимите имоти като най-сигурен вариант. Този тип клиенти се насочват към Поморие, където изборът позволява по-бюджетни решения.

Типове сделки
Септември е бил най-силният месец по брой проведени огледи и сключени сделки, отчитат от Green Life Development & Resorts. Клиентите, закупили в този период, са туристи, почивали в комплекса през лятото, които вече са обмислили добре покупката и са взели решение. В края на сезона се връщат като купувачи, готови са сключване на сделка. „Прави впечатление, че бюджетите им са по-високи спрямо тези, закупили през юни. В началото на лятото клиентите търсят по-бюджетни възможности и готови имоти, в които да могат да отсядат веднага. Към края на сезона се активизират купувачите, които имат повече изисквания към имотите и са отделили повече време за размисъл, за да вземат най-доброто решение за себе си“, обяснява Желяпова.В сила е тенденцията, наблюдавана и изминалата година, все повече клиенти да използват външно финансиране за покупките си. Особено валидно е това при купувачите, търсещи класически ваканционни имоти – в затворен комплекс, с осигурени удобства и допълнителни услуги. Именно затова близо 20% от продажбите в Созопол са осъществени с помощта на банков кредит.
„Използването на кредит за финансиране на сделката не винаги означава, че купувачът не разполага с необходимите средства. Напротив, голяма част от тези клиенти имат добри доходи и нямат притеснения да пристъпят към дългосрочна покупка на втори имот с банков заем. Повлияни са от изгодните кредитни условия и желанието за подобряване на качеството на живот. Повечето от тях вече разполагат със собствено градско жилище и покупката на ваканционен имот надгражда досегашния им социален статус“, казва още търговският директор направление „Ваканционни имоти“ на Green Life.
Кои са чуждите купувачи
Макар българските граждани да изпреварват рускоговорящите купувачи в Созопол, в Поморие руснаците заемат първо място по реализирани продажби с дял от 22.5%. Следващите две групи с еднакви проценти – 20%, са от Украйна и България, следвани от клиентите от Германия – 17.5% и Израел – 10%.Според експертите на компанията диверсификацията на клиентите по държави се засилва. Увеличават се покупките с граждани от Германия и Израел, и в Созопол, и в Поморие. Извън основните типове купувачи, на пазара присъстват граждани от Великобритания, Белгия, Унгария, Латвия, Полша, САЩ, Естония. Единични сделки има и с клиенти от Молдова, Испания, Казахстан.
Инвестиционна активност
Пазарът на ваканционни имоти реализира сходен обем продажби спрямо предходната година, при стабилни цени. В резултат от високата активност на купувачите и ръста на запитванията, е възможно успешното реализирането на нови фази и проекти.През 2019 г. компанията Green Life Development & Resorts работи по няколко нови фази. В комплекса в Созопол това са имотите на първа линия – Panorama Residence и Beach Resindence, които се очаква да бъдат завършени следващото лято, четвъртата поредна фаза от вилите – Town House, както и новата фаза от Park Side. В Поморие, компанията работи по новата фаза от Айвазовски парк, с очакван срок за завършване – 2021 г.
Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.
Етикети:
Правителството иска да си купи нов самолет
Борисов представи АЕЦ „Белене“ пред американците
Хората не усещат ръста на минималната пенсия, но той изкривява цялата система
„Чайка” вече ще „лети” всеки ден между София и Бургас
Средният осигурителен доход за първи път мина 1000 лв.