Бизнесът в България е в преходен период на дигитална трансформация
Родните предприемачи осъзнават предимствата на цифровизацията, но въпреки това не инвестират в нея

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Бизнесът в България е в преходен период на дигиталната си трансформация и все още не е достигнал нейната зрялост. Това показват резултатите от третото съвместно проучване на „Сименс България“ (Siemens) и Германо-българската индустриално-търговска камара (ГБИТК), представени на пресконференция във вторник.
Според тях средната оценка, която компаниите в страната – български и чуждестранни – си дават за ниво на дигитализация, е почти 7 от 10.
Това показва, че компаниите са в междинен етап на дигиталната трансформация. Направили са стъпки, но не са стигнали цифрова зрялост“, каза Боряна Манолова, главен изпълнителен директор на Siemens за България, Северна Македония и Украйна.
Въпреки това няколко компании си дават оценка 8 от 10, а има и такива с между 1 и 2. Най-много отговори обаче са в диапазона 6-8, а 9 компании са си дали максимален резултат 10.
В проучването са анкетирани 92 фирми от 27 сектора, като преобладаващата част от тях (66%) са малки и средни предприятия, 16% са микрокомпании, а 18 на сто са големи (т.е. имат над 500 служители).
Най-много отговори са получени от производствения сектор (27%), следван от Строителство и инфраструктура (10%), Енергия и комунални услуги и IT (по 9% за двете).
Разминаване между желания и реалност
Основните мотиви, заради които фирмите инвестират в дигитализация, включват желанието за подобрена оперативна ефективност и внедряване на нови технологии (18%), конкурентно предимство (16%), както и подобряване на производителността на служителя (14%).
Според авторите на проучването, това показва прагматичния подход към дигиталната трансформация.
Данните обаче очертават известно противоречие – 84% от анкетираните осъзнават важността на стратегическия подход към нововъзникващите технологии, като или вече имат, или работят по разработването на стратегия за тях.
В същото време близо 60% от анкетираните заделят под 10% от годишния си бюджет за дигитализация, а само една пета от тях – над 10 на сто.
Фирмите все още не отчитат, че такава инвестиция ще доведе до бизнес резултати и това не е топ приоритет“, каза Манолова.
Най-често внедряваната технология са платформите за анализ на данните (21%), следвани от изкуствения интелект и машинното обучение (15%). Разширената автоматизация/роботика е на трето място с 14 на сто резултат. По-малко разпространени са цифровите близнаци (7%), Edge computing (4%), блокчейн и решения за индустриална метавселена (по 2%). Една десета от респондентите пък не са внедрили нито една от изброените технологии.
Основни предизвикателства
Оптимизацията на процесите е водещото приложение на цифровите технологии (27%), следвана от контрола на качеството (16%) и клиентското обслужване (14%).
Приложенията съответстват на основните мотиви, които са силно ориентирани към основните бизнес процеси“, добави Боряна Манолова.
Компаниите обаче са изправени пред редица предизвикателства в подобряването на своята дейност. Те включват бюджетни ограничения, липса на квалифициран персонал, както и технологични и културни предизвикателства, като остарели системи и организационна култура.
Голяма част от фирмите казват, че предизвикателство е бюджетът. Това обаче е въпрос на решения – ако приоритизираме дигитализацията, можем да я сложим в бюджета, с което тя може да стане постигната цел“, смята Соня Миклай, главен управител на ГБИТК.
Според нея е изненадващо, че опасенията за киберсигурността са на заден план. „Това може да се тълкува или като подценяване на риска, или като вече налични мерки“, каза Миклай.
Колкото до недостига на кадри, според Миклай човешкият фактор остава критичен за успешната дигитална трансформация.
Липсата на кадри остава една от най-сериозните пречки на дигитализацията в България, но въпреки това фирмите са оптимисти за влиянието на новите технологии върху заетостта“, добави експертът.
Бъдещи планове
Макар в момента инвестициите в дигитализация да са на ниско ниво, 58% от респондентите очакват някакво увеличение на бюджета за тази цел през следващите 12 месеца. Само 6% пък прогнозират намаление.
Това показва положително отношение към тези инвестиции, но повечето организации предпочитат умерен подход вместо драстично увеличение“, добави изпълнителният директор на Siemens.
Според проучването в бъдеще все повече ще се търсят експерти по обработка на данни, автоматизация, сигурност и софтуерно развитие.