Доколко ще е независим Националният борд за разследвания на произшествия

Явно недоглеждане реално оставя бъдещия орган под шапката на министъра на транспорта

Най-сетне кабинетът „Борисов 3“ реши да направи това, за което от години настояваха компаниите от въздушния, водния и железопътния транспорт – да извадят досегашната дирекция „Звено за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт” от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията  (МТИТС) и да го превърнат в независим орган.

Повече от 10 години в различни статии и коментари многократно съм посочвал, че изваждането на звеното изпод шапката на министъра на транспорта е задължително поради крещящия конфликт на интереси. Конфликт, при който на практика министърът на транспорта трябваше да разследва сам себе си. Или, по-точно казано, подчинени на министъра инспектори от звеното трябваше да разследват как са изпълнявали регулациите си подчинените на министъра администрации и подчинени на министъра ръководства на транспортни компании.

Само преди дни на официалната страница на МТИТС беше качен за обществено обсъждане проект на постановление на Министерския съвет, с който от 1 януари 2020 г. се създава Национален борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт като независим специализиран държавен орган към Министерския съвет. Наистина – най-сетне едно отдавна чакано решение ще стане реалност, и то само след два месеца.

Навлажнените ми от радост очи обаче не са дотам заслепени от проекта, че да не забележат един, вярвам, чисто административен пропуск, записан в ал.2 на чл.1 на проекта, а именно, че бъдещият Национален борд като „независим специализиран държавен орган към МС” ще си остане „второстепенен разпоредител с бюджет към министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията”. Че какво ще му е независимото тогава, питам, след като парите си Бордът пак ще получава от транспортния министър, както и досега? И ако това не е някакъв своего рода пропуск поради недоглеждане, то си е чиста проба безумие! Защото всички знаем народната мъдрост, че който плаща – той поръчва музиката. А знаем, че преди разследванията на тежките катастрофи със самолети, кораби и влакове музиката винаги е траурна.

А иначе, както винаги, крушката си има и опашка. От обнародваните на сайта на МТИТС документи към проекта на постановлението става ясно, че трансформирането на звеното в независим Национален борд към МС всъщност ще се случи поради натиск от страна на Европейската комисия, която е завела дело в Съда на ЕС срещу България за неизпълнение на нейните задължения в съответствие с изискванията на чл. 21 от Директива 2004/49/ЕО, а именно, че не е успяла и досега да гарантира независимостта на своя разследващ орган – т.нар. „звено за разследване…”.

Това е. Остава да се надяваме, че както е казало „А” с проекта за трансформиране на звеното за разследване в независим Национален борд към МС, така МТИТС ще каже и „Б”, като запише в проекта и че Бордът ще е със самостоятелен бюджет, който ще го направи и финансово независим.



Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: Министерство на транспорта | транспортни произшествия | Звено за разследвания

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини