Милена Драгийска-Денчева, изпълнителен директор на „Лидл България”:

Lidl налага продукти от български производители в Европа

През 2018 г. веригата е реализирала на европейския пазар 112 продукта на 36 производителя

Lidl 14:40 05.12.2019

Милена Драгийска поема управлението на Лидл България през 2007 година, когато търговската верига стъпва на българския пазар. Оттогава оглавява българското дружество в групата и заедно със своя екип работи в посока утвърждаване на компанията като една от водещите на пазара. С нея разговаряхме за износа, който български производители реализират в търговската мрежа на Lidl в Европа.

- Г-жо Драгийска, в началото на месец ноември Lidl представи данни, свързани с продажбите на български стоки в Европа, реализирани през вашата верига. Две поредни години стойностните обеми растат. Можем ли да кажем, че българските продукти се налагат трайно на европейския пазар?

- Да, определено има ръст на продажбите на български стоки, реализирани в търговската веригата на Lidl в Европа. Само през 2018 г. български производители са реализирали продажби през нашата мрежа за над 30 милиона лева. А това е двойно повече спрямо предходната година. Благодарение на партньорството си с Лидл България, 36 български компании с продукция извън страната, като постигнатите резултати през миналата година надвишават сумата на продажбите, реализирани през 2016 и 2017 г., взети заедно. Тези числа са ясното доказателство за устойчивия успех и реалните възможности за износ и растеж, които Лидл България предоставя на българските производители. Радваме се на позитивната тенденция и на желанието и професионализма на българските производители. От наша страна те могат да разчитат на отговорно отношение и на пълноценно партньорство с тях.

- Кога започна и откъде тръгна продажбата на родни продукти в Европа чрез Лидл България?

- Износът на български продукти чрез нашата верига започна още през 2012 г., когато сме реализирали експорт само в една държава – Румъния, където сме изнесли 17 артикула. Днес, към септември 2019 г., вече говорим за 36 производителя и 112 продукта, реализирани на 22 пазара. И всичко това се дължи на отговорното ни партньорство, заедно с производителите. Подкрепата за българските производители е сред основните приоритети на Лидл България от стъпването на компанията в страната. В основата на нашия бизнес модел са собствените марки и благодарение най-вече на тях успяваме да наложим качеството на българските храни не само у нас, но и на международните пазари.  Работим съвместно с производителите, анализираме потребителските нагласи и създаваме продуктови иновации, с които изненадваме дори пазари като Германия, например. Не случайно е български продуктът, който вече се предлага на каса във всички над 3200 филиала в Германия. Суровите барчета на „Смарт Органик“ са първият български продукт с касово позициониране в Lidl Германия. И за да демонстрирам мащаба на това позициониране, ще споделя, че първата поръчка към този производител за германския пазар беше в размер на 1 млн. барчета.

- В кои държави българските продукти са най-търсени и къде се реализират по-добре – в близките държави от Източна Европа или успявате да пробиете и на запад?

- Държавите, в които се реализират най-много продажби на български стоки чрез търговската мрежа на Lidl в Европа през последните 2 години, са Румъния, Германия, Гърция, Полша, Хърватия и Сърбия.

Разбира се, винаги е по-лесно да реализираме български продукти в по-близките и съседни държави, с които традициите в обмена на стоки са отдавна установени, но все повече успяваме да се наложим и на запад в страни като Германия, Белгия, Дания. Тази година добавихме и нови пазари като Сърбия, Великобритания и Северна Ирландия. Германия реално заема второ място като дял от износа ни последните две години – около 18-19%. Първото място традиционно държи Румъния с близо 39% от обема на целия износ. Сърбия е нов за Lidl пазар, в който оперираме само от няколко месеца, но за периода март-септември 2019 г. български производители са осъществили продажби в Сърбия за над 1.7 млн. лева.

Всички тези резултати са поредното потвърждение за това, че търговската мрежа на Lidl в Европа е отлична възможност за реализация за българските производители, тъй като благодарение на съвместното ни партньорство те получават идеи за нови продукти, дистрибуция, реклама, контрол на качеството, видимост и достъп до огромна клиентска база. Всичко това катализирано означава, че като партньори на Лидл България българските производители постигат повече: разширяване на производствените мощности и модернизиране на производството, подобряване на качеството на продукцията, ръст на продажбите и производствените обеми, повишаване на конкурентоспособността на българския и международните пазари.

- Какви са очакванията за приключването на 2019 г. – ще се запази ли тази тенденция на ръст в износа и какви са прогнозите за следващата?

- Подкрепата на българските производители е сред основните приоритети на Лидл България, както споменах преди малко. Заедно създаваме не само качествени, но и иновативни продукти, които са силно конкурентни на европейските пазари и успяват да се наложат сред продукти и производители от цял свят. И когато насреща си имаш качествен продукт и отговорен партньор, възможностите стават все повече, а ограниченията намаляват, но изискванията за качество остават постоянно високи.

За последните три години – 2016-2018 г. сме постигнали 132% ръст в износа, 165% ръст на изнесените артикули и над 80% ръст в броя на производителите, които изнасят. За първите 7 месеца (март-септември) от финансовата 2019 г., износът ни вече достигна 24 млн. лв. – при 30 млн. за цялата 2018 г. Заложили сме на продуктови иновации, нови вкусове и рецепти, и най-важното на високо качество, затова очакванията ни са за още по-категоричен успех занапред.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: европа | износ | Лидл | български продукти

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини