Обединението на шофьорите е в стачна готовност заради „Бонус Малус“

Обвързването на системата със Закона за пътищата е абсурдно, заяви председателят на Българското обединение на шофьорите

18:46 22.11.2019

Готови сме да излезем на протест заради обявената за обществено обсъждане система „Бонус Малус“. Това обяви председателят на Българското обединение на шофьорите Христо Радков в предаването „Лице в лице“ по bTV.  Като аргумент Радков посочва абсурдното обвързване на системата със Закона за движение по пътищата.

„Ако един водач е сниман три пъти през годината, че кара с превишена скорост, той автоматично попада в графата „малус“. Това обвързване със Закона за движение по пътищата е абсурдно. И докато го има ние сме готови да реагираме, като излезем на протест“, категоричен е Радков.

 „Плащате си застраховка за щетите, които евентуално бихте причинили, на трети лица, за да може застрахователя да поеме тези щети. Нормално е, ако вие причинявате повече щети, да сте в малус категорията, нормално е да сме в бонус категорията, нямаме нарушения“, коментира той.

По думите му акцентът обаче е именно върху превишаване на скоростта, а не на причиняване на ПТП, например, обясни Радков. Според него малко нещата са се променили, като това колата да не носи греховете на собствениците си. 

Но има и друг казус, ако например ни вземе линейка, а колата остане някъде, тя може да бъде преместена само от вписан като водач на автомобила, каза още Радков. „Ще се превърнем в първата държава в Европа, където ако не е вписан някой в полицата, то няма да има право да я управлява“, каза Христо Радков. И определи системата „Бонус Малус“ като пълна с недомислици.

Припомняме, че преди няколко дни Комисията за финансов надзор (КФН) представи за обществено обсъждане законопроекта за въвеждането на системата „Бонус-малус“. Проектът е дело на общо три институции – КФН, Министерството на вътрешните работи (МВР) и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).

Проектът гласи, че при определянето на базовата застрахователна премия всяка застрахователна компания ще може да понижава и увеличава тарифата в зависимост от два фактора.

На първо място ще се взима предвид дали за дадения автомобил има  влезли в сила наказателни постановления или фишове/електронни фишове за извършени административни нарушения на Закона за движението по пътищата. На второ място ще се взима предвид дали водачът има влезли в сила присъди за извършени престъпления по Глава десета и Глава единадесета раздел втори от Наказателния кодекс.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: пътища | коли | застраховки | водачи | бонус малус