Лилия Борисова, търговски директор на „Монделийз България“:

70% от младежите предпочитат снаксовете пред основните хранения

Brexit за момента не оказва влияние върху пазара на сладки изделия в България

Лилия Борисова е новият търговски директор на Монделийз България от 1 септември. Преди това, като национален мениджър „Продажби“, Лилия управлява  търговските отношения и продажбите на международната компания в Сърбия и Босна и Херцеговина. И вече 14 години тя е част от екипа на Монделийз.

- Госпожо Борисова, вие сте е новият търговски директор на „Монделийз България“ от 1 септември. И вече 14 години сте част от екипа на „Монделийз“. Какви са вашите наблюдения свързани с икономическите процеси в световен мащаб. Оказват ли влияние върху България и как влияе Brexit на пазара на сладки изделия в страната?

- Тези промени са неизбежни, но в момента не бих казала, че оказват чувствително влияние върху нашия пазар и работа. Разбира се, като всяка международна компания, ние имаме европейски екип, който работи по тези въпроси и следи развитието им. И ако евентуално се наложат някакви промени, ние ще се адаптираме спрямо тях. Засега се фокусираме изцяло върху развитието на бизнеса в България и за момента няма нещо по-специално, което да правим в тази насока.

- Преди да заемете позицията на търговски директор на „Монделийз България“ сте били национален мениджър „Продажби“. Планирате ли промяна в асортимента, условията и начините за дистрибуция при предлаганетo на шоколадовите изделия с марка „Монделийз“?

- Имайки предвид, че пазарът се променя доста бързо, ние искаме във всеки един момент да отговорим на търсенето на нашите потребители. В тази връзка се стремим да предлагаме постоянно нови продукти. От миналата година Монделийз навлезе на българския пазар и в нова за нас категория - дъвки и бонбони. Целите и приоритетите ни за момента са да доизградим търговския екип, който да има победенчески дух и да се фокусира върху достигането на целите на компанията - ръстовете, които имаме заложени за годината и съответно ръстове в пазарните дялове.

- Променя ли се вкусът на потребителите, каквато тенденция има в глобален мащаб– да се върви към по-здравословни продукти и услуги?

- Не можем да игнорираме тенденциите. Преди няколко дни Монделийз Интернешънъл представи доклада „State of Snacking“ и то година след обявяването на новата ни бизнес стратегия с основна цел да стимулираме хората да похапват правилно, като им предлагаме точния продукт, в правилния момент, произведен по правилен начин. 

В тази връзка проучването потвърждава възходящата глобална тенденция при консумацията на снаксове. Дължаща се на това, че все повече потребителите предпочитат снаксовете или т.н. леки закуски. Консумацията на снаксове се предопределя от нуждите на хората в следствие на променения начин на живот, който водим днес. Докладът за консумацията на този тип храни е разработен в сътрудничество с експерти от компанията „The Harris Poll“. Проведено е анкетно онлайн проучване сред потребителите от различни поколения в 12 държави. България не влиза в изследването за съжаление, но общо взето тенденциите са лесно уловими навсякъде по света и може да се отчете всяка промяна в нагласите и вкусовите предпочитания.

От проучването става ясно, че  6 от 10 възрастни споделят, че предпочитат да консумират по-голям брой малки порции през целия ден, отколкото по-малък брой големи порции (59%). Като при по-младите потребители тази тенденция е още по-силно изразена – 7 от 10 потребители от т.нар. поколение „Милениали“ предпочитат снаксовете пред основните хранения.

Това за нас е доста интересно, защото имайки предвид, че ние искаме да сме лидери в снакинга, този анализ би повлиял в бъдеще за това, как точно да позиционираме различните продукти, върху какви продукти да се фокусираме и съответно какви нови продукти да включим в портфолиото си и да предложим на клиентите и потребителите.

- „Монделийз България“ пусна на българския пазар напълно нов шоколад - Milka Darkmilk. Как се приема на пазара той?

- С Milka Darkmilk ние разширихме портфолиото си от шоколади в изцяло нов сегмент за нас – този на тъмния шоколад. Делът на сегмента на шоколад, с високо съдържание на какао, отбелязва ръст през последните години в България. Затова Milka Darkmilk е създаден в отговор на търсенето и необходимостта на потребителите да консумират по-тъмен и малко по-какаово наситен шоколад, който същевременно да е деликатен като вкус. Освен този продукт, от септември месец пуснахме на пазара и избрани продукти от марката ни Cadbury. Подбрали сме доста добър асортимент от шоколадови десерти и от два месеца сме на пазара с десерти  и с тази марка. За момента търсенето на новите предложения е доста голямо.

- Кои са най-търсените продукти от портфолиото на „Монделийз“?

- Обикновено това са шоколадите Milka, емблематична марка за българския и европейски потребител.

- През 2018 г. компанията е реализирала приходи в размер на над 167.5 млн. лв. Какви са финансовите резултати на компанията за последното тримесечие на годината? И какви  са вашите очаквания за приключване на 2019 г.?

- До момента продължаваме успешния бизнес, който имаме в България. В категория „бисквити“ се представяме много добре, а в категория „шоколади“ задържаме позициите, които имаме до момента на пазара. Там където виждаме най-голям потенциал и най-големи обороти, които допринасят за успешното развитие на нашата компания, е новата ни категория „дъвки и бонбони“, която постепенно развиваме доста успешно.

Финансовите прогнози за приключване на годината са положителни. Но все пак ни остават ноември и декември, които са доста силни месеци. По принцип това са най-активните месеци от годината, но имайки предвид, че имаме различни категории всеки месец е много важен. За бисквитите лятото е доста силен сезон, докато за дъвките и бонбоните сезонът е целогодишен.

- През месец септември  „Монделийз България“ инвестира 22 млн. лв. в нова пакетажна линия за шоколадови бонбони във фирмената фабрика в Своге. Какво е различното в пакетажната линия?

- Фабриката в Своге е едно от най-големите и модернизирани производства на шоколадови изделия в България и от години заема ключово място на картата на международните производители на шоколад и сладки изделия в системата на Моднелийз. Скоростната и иновативна пакетажна линия е впечатляваща, защото е с размерите на футболно игрище и може да пакетира 6 600 бонбона в минута, което я прави най-бързата в света. Рекордът, доколкото знаем,  е бил 3300 бонбона в минута.

Това е най-голямата инвестиция, която е правена до момента от компанията. Фабриката произвежда продукция и изнася за близо 40 държави на 6 континента. Основният износ е за европейския пазар.

- Какви са бъдещите инвестиции, които планира „Монделийз“?

- Инвестициите, които се планират, са основно насочени към производствената ни база. Фабриката в Своге в момента се позиционира като един от хъбовете за производство на шоколадови бонбони в Монделийз. За момента там работят около 550 човека, което ни прави един от основните работодатели в град Своге.



Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: храни | поведение на потребителите | сладки изделия

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини