Рецесията в глобалните продажби на коли не показва признаци за край

Прогнозите за 2020 г. не са много по-добри

Снимка: Unsplash
14:20 20.01.2020
Глобалната автомобилна индустрия е потънала по-дълбоко в рецесия през 2019 г., като продажбите са спадали с над 4%, тъй като производителите на автомобили се затрудняват да намерят купувачи в Китай и Индия. Болката вероятно ще продължи и тази година, пише CNN.

Броят на продадените превозни средства на основните световни пазари е спаднал до 90,3 милиона миналата година, според анализатори от LMC Automotive. Това е по-ниско от 94,4 милиона през 2018 г. и доста под рекордните 95,2 милиона продадени коли през 2017 година.

Спадът хвърли в смут индустрията, която се справя с огромното предизвикателство да се откаже от двигателите с вътрешно горене за да се преодолее климатичната криза. Някои експерти дори започнаха да спекулират, че светът може да е достигнал "пика на автомобилите" или точката, в която глобалното търсене на превозни средства започва неумолим спад.

Рецесията идва с големи последици за световната икономика. Според Международния валутен фонд автомобилната индустрия представлява 5,7% от икономическата продукция и 8% от износа на стоки. Тя е вторият по големина потребител на стомана и алуминий.

Най-големият удар за производителите на автомобили миналата година идва от Китай, най-големият пазар на автомобили в света, където рязкото забавяне на икономическия растеж и премахването на данъчните стимули за покупки на електрически автомобили предизвикаха спад в търсенето. Броят на продадените превозни средства е спаднал с 2,3 милиона спрямо 2018 г., съобщи LMC.

В Индия, друг огромен пазар, в който производителите на автомобили са инвестирали много, потребителите се въздържат от покупки заради кредитна криза и отслабваща икономика. 

Условията бяха трудни и в Европа, където кризата с дизеловите емисии на Volkswagen и Brexit продължават да плашат потенциалните купувачи и принуждават ръководителите на големите автомобилни компании да преразгледат инвестициите.

Натискът предизвика вълна от партньорства в бранша. Fiat Chrysler се слива със собственика на Peugeot PSA Group. Volkswagen се обедини с Ford за разработване на електрически автомобили. Германските съперници Daimler и BMW обединиха усилията си, за да разработят технология автономни коли и споделени превози.

Но прогнозите за 2020 г. не са много по-светли. Китайският министър на промишлеността Миао Уей заяви в понеделник, че тази и следващата година ще бъдат „критични“ за пазара на автомобили и че продажбите на превозни средства в страната могат да бъдат същите или „отрицателни“ през 2020 г.

LMC очаква глобалните продажби да паднат под 90 милиона, което би било спад от 0.3% спрямо предходната година.

Големият въпрос е кога - или дори дали - автомобилната индустрия ще се върне към растеж.

Джонатан Поскит, директор по прогнозите за глобалните продажби в LMC, заяви, че рекордът за продажбите на превозни средства, постигнат през 2017 г., едва ли ще бъде надминат през следващите няколко години, отчасти поради намаленото търсене в богатите градове, които се борят със задръстванията на трафика и увеличеното замърсяване. В тези градски райони потенциалните купувачи могат да използват програми за споделяне на автомобили или обществен транспорт. Но LMC прогнозира, че търсенето в по-слабо развитите райони в крайна сметка ще доведе до нови глобални рекорди за продажбите, започвайки от 2023 година.

И все пак съществува значителна несигурност как преходът от автомобили, задвижвани на дизел и бензин, към превозни средства на електричество, ще се отрази на продажбите, да не говорим за възможността постепенно собствеността на отделни автомобили да бъде заменена от паркове от автономни автомобили, предоставящи возене при поискване.

Сред непосредствените предизвикателства, пред които са изправени световни производители на автомобили, са тези, че електрическите превозни средства струват значително повече от конвенционалните модели, изискват по-малко работници за сглобяване и разчитат на драстично по-късите вериги за доставки. И поне в Европа тези вериги за доставки са изправени пред сериозни проблеми заради Brexit.

„Автопроизводителите са изправени пред предизвикателства, което означава, че ще трябва да направят промени в бизнес моделите, освен тези, които се изискват от технологичната реконфигурация“, заяви МВФ в своята октомврийска световна икономическа перспектива.



Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: рецесия | автомобили | продажби | спад

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини