23-те авиокомпании, които спряха да летят през 2019 г.
Годината бележи рекорд във фалитите на авиопревозвачи
~ 4 мин.
Въпреки че авиационната индустрия се разраства, винаги има бизнес, който отпада. Само през 2019 г. 23 превозвачи са спрели да летят, което прави годината рекордна за фалити на авиокомпаниите.
Колапсът на Thomas Cook беше един от най-шокиращите на 2019 г., но много по-малки марки също спряха да съществуват, включително Flybmi и WOW Air, пише "Индипендънт".
Повишената конкурентоспособност, натискът върху разходите, несигурността около Brexit и високите цени на горивата са най-честите причини за фалит на авиокомпании, според IBA Consulting.
Компанията за компенсации на полети GIVT състави списък на всички авиокомпании, които са спрели да летят през 2019 г. (засега, защото остават още няколко дни).
Ето ги:
Germania
Малко известна извън Германия, Germania, официално известна като „Germania Fluggesellschaft mbH“, беше утвърдена частна немска авиокомпания със седалище в Берлин, която летеше до повече от 40 дестинации. Тя обяви фалит на 4 февруари 2019 г. и прекрати дейността си на 5 февруари 2019 г.
California Pacific
Тази малка регионална американска авиокомпания едва полетя (извинете за каламбура). На 1 ноември 2018 г. тя стартира първия си полет - но издържа само два месеца, като официално прекрати операциите си на 17 януари 2019 г.
Flybmi
Flybmi, базирана на летището в Ийст Мидландс, летеше от регионалните летища във Великобритания (Абърдийн, Бристол, Ийст Мидландс и Нюкасъл) до континентални и скандинавски дестинации, включително Брюксел, Дюселдорф, Франкфурт, Хамбург, Мюнхен, Осло, Париж и Ставангер. Тя влезе в процедура по фалит на 16 февруари.
Insel Air
Insel Air служи като национална авиокомпания на Кюрасао, като лети до пет дестинации на Карибите и Южна Америка. Холандската карибска авиокомпания прекрати всички операции на 16 февруари 2019 г.
Asian Express Airline
Asian Express беше таджикистански превозвач със седалище в Душанбе, който изпълняваше вътрешни и международни полети (въпреки че от 2016 г. всички международни маршрути бяха към и от Русия). Тя беше "заземена" за постоянно през януари 2019 г.
WOW Air
По-познато име, WOW беше исландски нискотарифен превозвач, основан през 2011 г., който летеше до дестинации в Европа, Северна Америка и Азия. Тя спря полети на 28 март тази година.
Aerolíneas de Antioquía
В своя пик колумбийската регионална авиокомпания осъществяваше редовни вътрешни услуги от Меделин до повече от 20 дестинации. Официално фалира на 29 март 2019 г.
Fly Jamaica Airways
Тази самолетна компания летеше от (явно се досетихте) от Ямайка до Гвиана, Джорджтаун; Ню Йорк в САЩ; и Торонто, Канада. Тя прекрати дейността си на 31 март 2019 г.
Air Philip
Това беше южнокорейска авиокомпания, която изпълняваше вътрешни и международни маршрути. Основана е през 2016 г., но прекрати дейността си от 13 март 2019 г.
Jet Airways
Тази голяма индийска авиокомпания се бореше няколко години, преди да бъде приземена на 17 април т.г. - ход, който според нея беше „временен“. В момента дружеството е в процедура по несъстоятелност.
Avianca Brasil
Бразилският превозвач Avianca Brasil, дъщерно дружество на колумбийската авиокомпания Avianca, така и не обяви официално фалита си, но спря да лети на 24 юни.
Avianca Argentina
Аржентинският филиал на колумбийската група също не успя през годината. Тя прекрати дейността си на 7 юни.
Al Naser Wings Airlines
Това беше малка иракска авиокомпания, базирана в Багдад, с редовни вътрешни услуги до дестинации от Близкия Изток, най-често до Дамаск в Сирия. Тя затвори завинаги на 16 април.
Aigle Azur
Това е френска авиокомпания, базирана от летище Париж Орли и летеше до 21 дестинации в Европа, Африка и Близкия изток. Всички полети бяха отменени от 7 септември и компанията прекрати всички бизнес дейности на 27 септември.
XL Airways
На 23 септември този малък френски превозвач, осъществяващ редовни полети до главно дестинации в Африка, Близкия изток, САЩ и Карибите, спря да оперира.
Thomas Cook
Това беше най-значимият провал на 2019 г. - никой не смяташе, че третият по големина туроператор на Обединеното кралство може да си отиде (включително неговата печеливша авиокомпания). Групата преустанови дейност на 23 септември, а десетки хиляди клиенти все още очакват компенсации.
Adria Airways
Фалитът на авиокомпанията е забележителен поради факта, че тя беше национален превозвач на Словения. Със седалище в Любляна, несъществуващата вече авиокомпания е превозила 1,2 милиона пътници през 2018 г. - колкото Ryanair за три дни - до 23 дестинации в Европа. Тя подаде заявление за несъстоятелност на 30 септември.
Peruvian Airlines
Базирана в Лима, тази малка авиокомпания, осъществяваща предимно вътрешни полети, приключи на 2 октомври.
New Gen Airways
Тайландска международна авиокомпания, фокусираща се върху полети от Тайланд до Китай, New Gen летеше до 30 китайски дестинации със своя флот от Boeing 737. Всички полети бяха спрени от август тази година, а компанията загуби целия си флот през октомври - ефективно прекратявайки всички операции.
Via Airlines
Малката американска местна регионална авиокомпания Via разполагаше с шест самолета Embraer и в края на дейността си изпълняваше само полети между международното летище Орландо-Санфорд и Джаксън, Мисисипи. На 8 октомври 2019 г. авиокомпанията обяви, че ще подаде заявление за фалит.
TAM Bolivia
Transporte Aéreo Militar (TAM) беше авиокомпания със седалище в Ла Пас, Боливия, собственост на военно-въздушните сили на Боливия и създадена да обслужва селските общности. През септември 2019 г. авиокомпанията спря всички операции.
Taron Avia
Тази арменска авиокомпания изпълняваше редовни и чартърни полети от международното летище Ширак и международното летище Звартноц, с акцент върху транспортирането на пътници от Грузия до Русия през Армения вследствие на нареждането на руския президент Владимир Путин да спре директните полети между Русия и Грузия през юли. Taron Avia вече веднъж беше преустановявала операциите си през 2018 г., а през ноември 2019 г. беше лишена от оперативния си лиценз след неуспешна регулаторна проверка.
Колапсът на Thomas Cook беше един от най-шокиращите на 2019 г., но много по-малки марки също спряха да съществуват, включително Flybmi и WOW Air, пише "Индипендънт".
Повишената конкурентоспособност, натискът върху разходите, несигурността около Brexit и високите цени на горивата са най-честите причини за фалит на авиокомпании, според IBA Consulting.
Компанията за компенсации на полети GIVT състави списък на всички авиокомпании, които са спрели да летят през 2019 г. (засега, защото остават още няколко дни).
Ето ги:
Germania
Малко известна извън Германия, Germania, официално известна като „Germania Fluggesellschaft mbH“, беше утвърдена частна немска авиокомпания със седалище в Берлин, която летеше до повече от 40 дестинации. Тя обяви фалит на 4 февруари 2019 г. и прекрати дейността си на 5 февруари 2019 г.
California Pacific
Тази малка регионална американска авиокомпания едва полетя (извинете за каламбура). На 1 ноември 2018 г. тя стартира първия си полет - но издържа само два месеца, като официално прекрати операциите си на 17 януари 2019 г.
Flybmi
Flybmi, базирана на летището в Ийст Мидландс, летеше от регионалните летища във Великобритания (Абърдийн, Бристол, Ийст Мидландс и Нюкасъл) до континентални и скандинавски дестинации, включително Брюксел, Дюселдорф, Франкфурт, Хамбург, Мюнхен, Осло, Париж и Ставангер. Тя влезе в процедура по фалит на 16 февруари.
Insel Air
Insel Air служи като национална авиокомпания на Кюрасао, като лети до пет дестинации на Карибите и Южна Америка. Холандската карибска авиокомпания прекрати всички операции на 16 февруари 2019 г.
Asian Express Airline
Asian Express беше таджикистански превозвач със седалище в Душанбе, който изпълняваше вътрешни и международни полети (въпреки че от 2016 г. всички международни маршрути бяха към и от Русия). Тя беше "заземена" за постоянно през януари 2019 г.
WOW Air
По-познато име, WOW беше исландски нискотарифен превозвач, основан през 2011 г., който летеше до дестинации в Европа, Северна Америка и Азия. Тя спря полети на 28 март тази година.
Aerolíneas de Antioquía
В своя пик колумбийската регионална авиокомпания осъществяваше редовни вътрешни услуги от Меделин до повече от 20 дестинации. Официално фалира на 29 март 2019 г.
Fly Jamaica Airways
Тази самолетна компания летеше от (явно се досетихте) от Ямайка до Гвиана, Джорджтаун; Ню Йорк в САЩ; и Торонто, Канада. Тя прекрати дейността си на 31 март 2019 г.
Air Philip
Това беше южнокорейска авиокомпания, която изпълняваше вътрешни и международни маршрути. Основана е през 2016 г., но прекрати дейността си от 13 март 2019 г.
Jet Airways
Тази голяма индийска авиокомпания се бореше няколко години, преди да бъде приземена на 17 април т.г. - ход, който според нея беше „временен“. В момента дружеството е в процедура по несъстоятелност.
Avianca Brasil
Бразилският превозвач Avianca Brasil, дъщерно дружество на колумбийската авиокомпания Avianca, така и не обяви официално фалита си, но спря да лети на 24 юни.
Avianca Argentina
Аржентинският филиал на колумбийската група също не успя през годината. Тя прекрати дейността си на 7 юни.
Al Naser Wings Airlines
Това беше малка иракска авиокомпания, базирана в Багдад, с редовни вътрешни услуги до дестинации от Близкия Изток, най-често до Дамаск в Сирия. Тя затвори завинаги на 16 април.
Aigle Azur
Това е френска авиокомпания, базирана от летище Париж Орли и летеше до 21 дестинации в Европа, Африка и Близкия изток. Всички полети бяха отменени от 7 септември и компанията прекрати всички бизнес дейности на 27 септември.
XL Airways
На 23 септември този малък френски превозвач, осъществяващ редовни полети до главно дестинации в Африка, Близкия изток, САЩ и Карибите, спря да оперира.
Thomas Cook
Това беше най-значимият провал на 2019 г. - никой не смяташе, че третият по големина туроператор на Обединеното кралство може да си отиде (включително неговата печеливша авиокомпания). Групата преустанови дейност на 23 септември, а десетки хиляди клиенти все още очакват компенсации.
Adria Airways
Фалитът на авиокомпанията е забележителен поради факта, че тя беше национален превозвач на Словения. Със седалище в Любляна, несъществуващата вече авиокомпания е превозила 1,2 милиона пътници през 2018 г. - колкото Ryanair за три дни - до 23 дестинации в Европа. Тя подаде заявление за несъстоятелност на 30 септември.
Peruvian Airlines
Базирана в Лима, тази малка авиокомпания, осъществяваща предимно вътрешни полети, приключи на 2 октомври.
New Gen Airways
Тайландска международна авиокомпания, фокусираща се върху полети от Тайланд до Китай, New Gen летеше до 30 китайски дестинации със своя флот от Boeing 737. Всички полети бяха спрени от август тази година, а компанията загуби целия си флот през октомври - ефективно прекратявайки всички операции.
Via Airlines
Малката американска местна регионална авиокомпания Via разполагаше с шест самолета Embraer и в края на дейността си изпълняваше само полети между международното летище Орландо-Санфорд и Джаксън, Мисисипи. На 8 октомври 2019 г. авиокомпанията обяви, че ще подаде заявление за фалит.
TAM Bolivia
Transporte Aéreo Militar (TAM) беше авиокомпания със седалище в Ла Пас, Боливия, собственост на военно-въздушните сили на Боливия и създадена да обслужва селските общности. През септември 2019 г. авиокомпанията спря всички операции.
Taron Avia
Тази арменска авиокомпания изпълняваше редовни и чартърни полети от международното летище Ширак и международното летище Звартноц, с акцент върху транспортирането на пътници от Грузия до Русия през Армения вследствие на нареждането на руския президент Владимир Путин да спре директните полети между Русия и Грузия през юли. Taron Avia вече веднъж беше преустановявала операциите си през 2018 г., а през ноември 2019 г. беше лишена от оперативния си лиценз след неуспешна регулаторна проверка.
Astra
Astra Airlines беше гръцка регионална авиокомпания със седалище в Солун с флот от само четири самолета. Тя спря работа на 14 ноември.