135 години БДЖ: Парни локомотиви ще пътуват по 3 маршрута през юни
Машините са произведени между 1935 и 1948 г. в Швейцария и Полша
В първите дни на юни парни локомотиви ще пътуват по 3 специални маршрута из страната. Атракционните пътувания се организират по случай 135 години от създаването на Българските държавни железници. Освен, че ще се движат по живописни маршрути из страната, композициите ще се задвижат от локомотиви, произведени през далечните 1935 г. и 1948 г.
Маршрутите
На 1 юни се организират пътувания от София до Перник, както и по теснолинейката от Септември до Велинград и обратно.
От София за Перник с парен локомотив 01.23 атракционният влак ще потегли от Централна гара София в 09:00 ч. и ще пристигне в Перник в 11:00 ч. Пътуващите с влака ще имат малко повече от три часа за разходка в града, където ще могат да се насладят на различните организирани инициативи. Влакът ще тръгне обратно от Перник в 14:25 ч. и ще пристигне в София в 15:20 ч.
Цената на билета за пътуване в двете посоки София - Перник - София е 50 лв. с включено запазено място, като за всички деца до 10-годишна възраст билетите ще бъдат на половин цена.
По същото време влакчето по теснолинейката ще замине с парния локомотив 609.76 от гара Септември в 09:15 ч. и ще пристигне във Велинград в 12:00 ч. Освен времето за разходка от малко повече от 2 часа в курортния град, композицията ще има две спирания в посока Велинград на гарите Варвара и Долене, където пътниците ще могат да се насладят и фотографират откриващите им се красиви гледки. Атракционният влак ще тръгне от гара Велинград в 14:15 ч. обратно към гара Септември, където ще пристигне в 16:05 ч.
Освен на 1 юни, пътуване по теснолинейката ще бъде организирано и в неделния ден на 4 юни по същия маршрут и със същото разписание. Цената на билета за пътуване в двете посоки Септември - Велинград - Септември е 68 лв. с включено запазено място, като за всички деца до 10-годишна възраст билетите ще бъдат на половин цена.
Третият маршрут на пътуване ще бъде организиран в събота на 3 юни по направлението София - Копривщица - София. Парният локомотив 01.23 ще потегли с композицията в 09:00 ч. от Централна гара София и ще пристигне в гара Копривщица в 11:57 ч. От гарата до града ще бъде осигурен автобусен транспорт и по време на престоя пътуващите с влака ще имат достатъчно време да се пренесат в пропития с патриотичен дух и богат на забележителности архитектурно исторически резерват. Атракционният влак ще тръгне от гара Копривщица обратно към Централна гара София в 16:40 ч., където ще пристигне в 19:26 ч.
Цената на билета за пътуване в двете посоки София - Копривщица - София е 76 лв. с включено запазено място, като за всички деца до 10-годишна възраст билетите ще бъдат на половин цена.
Билети за влаковете с парни локомотиви могат да бъдат закупени от билетните каси и железопътните бюра във всички гари в страната. Количествата са ограничени, съобщават от БДЖ.
Локомотивите
Парен локомотив № 01.23, с който ще се пътува по направленията София – Перник и София – Копривщица, е произведен в локомотивната фабрика SLM Winterthur – Швейцария през 1935 г. Той е представител на най-масовата серия бързоходни локомотиви в историята на българските железници.
През 1979 г. локомотив 01.23, който е последната машина от локомотивите от серия 01, е определен за музеен локомотив и става един от експонатите от музейната колекция „Железопътно наследство”.
Това е най-многобройната серия бързоходни парни локомотиви в историята на БДЖ. С първите три единици от нея, през 1930 г. се поставя началото на новото конструктивно оформление, възприето в БДЖ. Серията е попълвана и завършена до края на 1935 г. от пет различни локомотивни фабрики – три германски, една полска и една швейцарска.
Общият брой на машините е бил около 23, като по-голяма част от тях са бракувани между 1989 и 1993 г., един е унищожен, а друг е подаден в Швейцария за музеен експонат. Локомотив 01.23 е единственият действащ музеен експонат. Той е един от най-големите локомотиви, строени във фабриката и експлоатиран в България.
До 1962 г. всички локомотивите са преустроени на смесено мазутно-въглищно горене, а част от тях до 1966 г. и на пълно мазутно горене.
Първото му възстановяване се извършва през 1988 г. по повод 100 г. ЖП тракция и Локомотивно депо София. През 1989 г. локомотивът обслужва влака „Ориент експрес“ при преминаването му през България. През 2003 година е подложен на ново пълно освидетелстване и въведен отново в експлоатация за атракционни, юбилейни, туристически пътувания и участия във филмови продукции.
Теснопътен парен локомотив № 60 976, с който ще се пътува по направление Септември – Велинград, е произведен в заводите Chrzanow Полша през 1949 г. Експонат е от Музейната колекция „Железопътно наследство“ на „Холдинг – БДЖ“.
Възстановен е отново за движение в Локомотивните депа в София и Септември през 2004 г. Извършва атракционни, юбилейни, туристически пътувания и участва във филмови продукции по една от най-атрактивните железопътни дестинации, включително и по единствената теснопътна жп линия в експлоатация у нас – Септември – Добринище.
Локомотивът е част от серията 60076, които са най-мощните и най-тежки парни машини за междурелсие 760 mm в БДЖ. Предназначени са за возене на товарни влакове по линии с големи наклони и много криви с малък радиус.
До 1960 г. всички локомотиви работят на линията Септември – Добринище. След доставката на дизеловите локомотиви почти всички машини от серията са прехвърлени на участъка Червен бряг – Оряхово. Към 1976 г. останалите в депата Банско и Септември 5 машини са в резерв. На следващата година започва и тяхното бракуване. Около 5 броя от общо 15 локомотива са музейни експонати, като само 60 976 се използва и за атракционните пътувания. На постамент във ВТУ „Тодор Каблешков“ – София се намира локомотив 61 576.