5 начина, по които ще се променят работните места през 2025 г.
Някои стари модели се опитват да си проправят път обратно, същевременно трансформацията изглежда неизбежна

© ECONOMIC.BG / Deposit Photos
Пандемията промени начина, по който милиони хора работеха, сякаш за една нощ. Сега, почти пет години по-късно, работното място все още търпи редица значими трансформации, а през 2025 г. предстоят още повече.
2024 г. бе белязана от няколко преломни момента за работата. Един от най-големите технологични гиганти в света, Amazon, обяви политика на петдневно връщане в офиса – знак за задълбочаването на повсеместна тенденция. Хиляди компании по света последваха примера.
С настъпването на новата година експерти споделят очакванията си относно предстоящите промени на работата и работното място през 2025 г.
Търсенето на таланти ще започва отвътре
През 2024 г. пазарът на труда продължи тенденцията си на охлаждане. Тя обаче настъпи след бурно наемане на кадри преди това, което постави много фирми в предизвикателна ситуация, отбелязва Джийн Макдоналд, главен изпълнителен директор на аутсорсинга на процеси за набиране на персонал в глобалната консултантска компания Korn Ferry.
Те са наели много хора, похарчили са много пари, а след това в началото на 2024 г. са си казали: „Чакайте малко, какво ще правим с всички тези таланти?“
Това, по думите на Макдоналд, е довело до много активна вътрешна мобилност на служителите и набиране на кадри в рамките на самите организации. Компаниите се обръщаха към настоящата си работна сила, оценяваха какви умения вече съществуват сред редиците им и откриваха как да ги използват по нов начин, казва тя, цитирана от Inc.
Този подход ще става все по-популярен през 2025 г., прогнозира Андрю Маккаскил, кариерен експерт в LinkedIn. Дори ако възможностите за наемане на служители отново се ускорят, това все още е разход, казва той, и компаниите разбират, че „следващият им най-добър служител може да е настоящият ми служител, просто преместен в друг екип“, казва той.
Затова компаниите трябва да обмислят и как да създадат вътрешни системи или програми, които да улеснят този вид мобилност, включително чрез повишаване на квалификацията на вече наетите.
Мениджърите и битката с бърнаута
Мениджърите все още се намират на ръба на бърнаут, казват експертите и допълват, че това е нещо, което не се променя вече няколко години. През 2023 г. проучване на Gartner установи, че средностатистическият мениджър има 51% повече отговорности, отколкото може да „управлява ефективно“. Миналата година друго проучване на Gartner установи, че три четвърти от HR лидерите казват, че техните мениджъри са „претоварени от разширяването на отговорностите им“.
Пандемията постави мениджърите в сложна ситуация – да организират и овладеят хибридните модели на работа, да намерят как да задържат служителите, наред с други турбуленции. И през 2024 г. от тях все още се искаше да правят „повече с по-малко“, докато продължават да страдат от липсата на автономия, казва Емили Фийлд, партньор в McKinsey.
През 2025 г. се очаква част от товара им да бъде снет от плещите благодарение на по-активното и масово навлизане на генеративния изкуствен интелект, казва Фийлд. Включването на такива инструменти в работата би позволило да се освободи капацитет.
Сега екипите трябва да открият кои точно инструменти ще бъдат най-полезни за облекчаване на специфичния натиск върху мениджърите им през 2025 г. Според Фийлд „експериментаторският начин на мислене“ ще бъде от полза за компаниите.
Да тестваме и да се учим“, казва тя, „а след това да се усъвършенстваме въз основа на това, което ни служи“.
Поколението Z ще се издигне в йерархията
Поколението Z вече е здраво стъпило на пазара на труда. В САЩ например те представляват почти една пета от работната сила, а от второто тримесечие на 2024 г. вече са повече от бейбибумърите. През 2025 г. се очаква достигането на още един важен етап - около един от всеки 10 мениджъри да бъде от поколението Z, според доклад на Glassdoor.
Според наблюдателите този преход ще е повече от интересен на фона на спецификите в работните навици на представителите на това поколение. 60% от анкетираните фирми в неотдавнашно проучване бяха съобщили, че са уволнили служители от поколението Z, наети по-рано през 2024 г. В друго проучване 57% от анкетираните работници от поколението Z в САЩ са заявили, че не се интересуват от това да станат мениджъри на средно ниво – тенденция, която в доклада се определя като „съзнателно разколебаване“.
И все пак водещият икономист на Glassdoor Даниел Жао смята, че разликите между поколението Z и другите поколения са преувеличени. Въпреки това признава, че стилът им на управление може да бъде различен.
„През последните пет години се набляга много повече на емоционалната интелигентност на лидерите и мениджърите“, казва той, както и на „много повече дискусии относно благосъстоянието на служителите, поставянето на граници, осигуряването на яснота“. С тези фактори „от поколението Z се изисква да вдигне летвата на доброто лидерство“, добавя Жао. За да им се помогне да направят това, обучението на мениджърите ще бъде от решаващо значение.
4-дневната работна седмица остава мечта
През 2024 г. се вдигна много шум около организацията на работното време. Но е ясно, че работниците продължават да ценят гъвкавите условия - и много компании все още предлагат гъвкавост под различни форми. Една от тези възможности обаче все още не се е наложила широко: четиридневната работна седмица.
В САЩ сенатор Бърни Сандърс представи закон, целящ намаляване на стандартната работна седмица от 40 на 32 часа за четири години, повдигайки въпроса за 4-дневната работна седмица.
Дейл Уелехан, главен изпълнителен директор на организацията с нестопанска цел 4 Day Week Global, е на мнение, че приемането на четиридневната работна седмица се е забавило. През септември 2023 г. 4 Day Week Global проведе пилотна програма в Германия, като успешно набра 41 организации за участие; сега стартира пилотна програма във Франция, в която участват само 10 компании, казва той.
Мисля, че местните икономики и местната политика играят значима роля за това дали фирмите възприемат, че могат да поемат риск за нещо подобно в този момент“, казва Уелехан.
Промяна в най-голямата икономика в света би дала сериозен тласък на трансформацията глобално. Според Уелехан през следващата година желанията за повторен завой към по-гъвкава работа могат да нараснат. Тъй като по-големи компании като Amazon изискват връщане в офиса, той очаква, че ще се появят негативни последици от тези ходове – по отношение на задържането на работници, бърнаута или дори опасенията за изменението на климата. Всичко това според него ще върне гъвкавостта на преден план в разговорите за бъдещето на работата.
Без никаква разумна причина не виждам как старите модели на работа ще надделеят през 2025 г.“, казва Уелехан.
AI ще навлиза все повече
Това беше годината, в която AI на работното място „оживя“. Според доклад на Microsoft и LinkedIn през предходните шест месеца използването на генеративен изкуствен интелект сред работещите със знания в световен мащаб се е увеличило почти двойно. Около три четвърти от тях вече го използват, като посочват ползи като спестено време, повишена креативност и др.
Според множество доклади от тази година по-младите работници и лидери са особено нетърпеливи да въведат тези инструменти в работата си. Всъщност, освен че повишават ефективността си, по-младите мениджъри (и желаещите да станат такива) вярват, че AI може да им помогне да станат по-добри лидери – чрез подобряване на комуникацията, начините на решаване на проблеми и улесняване на взаимоотношенията, според доклад на Google Workspace.
AI е на път да играе „голяма роля през 2025 г.“, казва Маккаскил.
Мисля, че ще виждаме все повече компании, които наемат служители за... разбиране и решения в областта на изкуствения интелект.“
В LinkedIn например участието в курсове по AI на нейната платформа за обучение се е увеличило „пет пъти на годишна база“, казва Маккаскил.
Все пак компаниите ще мислят какви инструменти с AI да внедрят, като този „темп на промяна“ на работното място „само ще става по-бърз и по-дълбок“ през тази година.
Пред лицето на тази бърза промяна е важно компаниите да внимават как подхождат към използването на AI, посочва Джесика Бъркланд, доцент по практика на организационното поведение в Babson College. Тя препоръчва компаниите да се уверят, че мениджърите и служителите им наистина разбират технологията. Ако не го направят, екипите им може да „използват технологията по начин, който нарушава работните процеси, вместо да ги допълва“, казва тя.