Автосервизите само с лиценз от догодина
Отнемат им правата след некачествени ремонти, предвижда проектозакон
Всички автосервизи, които искат да извършват легално дейността си, от следващата година ще трябва да имат съответния лиценз, съобщава в. "Стандарт". Това се предвижда в гласуваните на първо четене от транспортната комисия в парламента промени в Закона за движение по пътищата.
Според текстове всеки, който иска да осъществява сервизна дейност, ще трябва да подаде съответните документи, да докаже, че той и работниците му са квалифицирани, че фирмата има необходимото оборудване, да посочи местата, където ще се осъществява дейността, конкретните ремонти, с които ще се занимава сервизът и т.н. Законът дава право на фирмите и физическите лица да работят както по конкретни елементи на колата като двигател, ходова част, автоелектроника, гуми и т.н., така и да се занимават с цялостни и комплексни ремонти.
След като документите бъдат подадени и се установи, че са изрядни, кандидатстващият ще се вписва в специален регистър и ще получава удостоверение за регистрация от министъра на транспорта или оправомощено от него лице. Самият регистър ще бъде публичен и всеки ще може да провери дали сервизът, към който се е насочил, има лиценз за тази дейност и конкретния ремонт.
Липсват и каквито и да било изисквания за започване на дейността и за извършването й, а най-важното - липсва какъвто и да било контрол върху качеството на ремонта и техническото обслужване на колите, пише в мотивите към законопроекта.
Освен легализиране на дейността на сервизите промените в закона предвиждат и даване на документи и гаранции за извършените ремонти. Ако някой сервиз не издаде съответния документ на клиента си или извърши ремонт, който не е вписан в регистрацията му, той ще бъде санкциониран. За физически лица глобите ще са между 500 и 1000 лв., а за юридическите - между 1000 и 3000 лв. При повторно нарушение санкциите се удвояват, а при системно - сервизът може да загуби лиценза си. Ако това се случи, в зависимост от причината, той ще може да подаде документи за нов едва след една или след две години, предвиждат промените.
Самият контрол върху дейността на сервизите ще се осъществява от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Идеята е в звеното, което контролира пунктовете за годишни технически прегледи, да бъде назначен по още един служител във всичките 28 области в България и той да поеме тези функции, обясни пред "Стандарт" депутатът от ГЕРБ Иван Вълков, който е вносител на законопроекта заедно с колегата си Ивайло Московски. Това обаче тепърва предстои да се уточни в наредбата, която ще трябва да се приеме, след като промените в закона бъдат гласувани. "Идеята ни е тя да бъде създадена основно по предложения на бранша, които много добре да бъдат съгласувани с администрацията", каза Вълков.
Той допълни, че до 1 януари 2015 г., за когато е планирано новите правила да влязат в сила, сервизите ще трябва да подадат съответните документи и да бъдат вписани в регистъра.