Бъдещето е в персоналната телевизия

В това жанрово еднообразие битката ще спечели онази телевизия, която предложи по-добро съдържание и реализация, смята Даниел Чипев, директор на Дирекция "Информация" в Българската национална телввизия (БНТ)

3749 ~ 3 мин. четене

- Г-н Чипев, каква според вас ще е българската телевизия в близко бъдеще и какви са очакванията ви за телевизията на бъдещето?

- Телевизия за всеки зрител - такава е телевизията на бъдещето. И сега в България все повече са онези зрители, които не откриват в големите тв канали своите предавания и избират тематичните програми. Дори поли-тематичните канали се опитват да създадат свой профил, за своя аудитория. Така сега в българския ефир има едни за масовата публика над и около средната възраст, която открива в телевизията единственото забавление, други - за младите и активните зрители, които се забавляват, и трети - за гражданина с активна позиция, който иска да е информиран, знаещ и свободно да прави своя избор.

- Кога ще стане реалност у нас персоналната телевизия - когато зрителят ще избира сам съдържанието, което гледа?

- Неизбежна е тази промяна. И тя вече настъпва постепенно. Затова и големите телевизии напускат ефира и навлизат на територията на интернет и мобилните комуникации. Скоро и БНТ ще предложи своето съдържание в интерактивни платформи - там зрителят сам ще си подрежда програмата.

- Каква е ролята на българските телевизии в образованието на обществото?

- Тези дни в мрежата и ефира се тиражира любителско видео, в което една майка се забавлява като кара двегодишните си деца да пушат. Обърнете внимание каква програма върви на телевизора й, който се вижда на втори план. Там се лее чалга.

- Къде е вашата телевизия сред многото канали в приемниците ни? Три причини зрителят да избере точно вашата телевизия?

- Близо 9 години БНТ извежда напред качественото съдържание и резултатите показват, че зрителите все още имат добър вкус. БНТ не отстъпи и продължи да предлага задълбочени, но интересни новини и публицистика в прайм-тайма. Да създава формати с обществени каузи и да продуцира сериали, които се продават на световния тв пазар.

- Вие лично какво гледате по българските тв канали?

- От професионален интерес гледам всичко по българските тв канали. Предпочитам обаче чужди телевизии и вкъщи разполагам с повече от 160 програми.

- Кои са позитивите и кои негативите от нарастващата конкуренция в ефира?

- Конкуренцията на телевизионния пазар е основно между две телевизии, но те не предлагат алтернативно програмиране. Изглежда единствено БНТ си позволява риска да предлага алтернативно съдържание в публицистични и образователни формати, в документалистика и българско и европейско кино. За съжаление обаче правилото, че конкуренцията гарантира независимост и плурализъм за журналистите, може да остане само в учебниците.

- Скъсват ли телевизиите с практиката сору-раstе на предавания и програмни схеми? Кога ще стане модерно всяка да има свой собствен облик и разпознаваем почерк и стил на работа?

- Лидерите на пазара са притиснати от намаляващи рекламни бюджети и капризни зрители и, естествено, търсят рентабилни и масови формати. В това жанрово еднообразие битката ще спечели онази телевизия, която предложи по-добро съдържание и реализация. Макар риалити форматите да избиват върхове в кривата на рейтингите, сериозен е делът на онези, които не откриват в тях нито забавление, нито знание, нито информация и превключват на някой от другите канали. Затова и много рекламодатели се насочват към тази аудитория със свой собствен вкус.

Цялото интервю четете в брой 30 на списание "Икономика"

Подкрепи Economic.bg