Бъдещето е в персоналната телевизия
В това жанрово еднообразие битката ще спечели онази телевизия, която предложи по-добро съдържание и реализация, смята Даниел Чипев, директор на Дирекция "Информация" в Българската национална телевизия (БНТ)
Г-н Чипев, каква според вас ще е българската телевизия в близко бъдеще и какви са очакванията ви за телевизията на бъдещето?
Телевизия за всеки зрител - такава е телевизията на бъдещето. И сега в България все повече са онези зрители, които не откриват в големите тв канали своите предавания и избират тематичните програми. Дори поли-тематичните канали се опитват да създадат свой профил, за своя аудитория. Така сега в българския ефир има едни за масовата публика над и около средната възраст, която открива в телевизията единственото забавление, други - за младите и активните зрители, които се забавляват, и трети - за гражданина с активна позиция, който иска да е информиран, знаещ и свободно да прави своя избор.
Кога ще стане реалност у нас персоналната телевизия - когато зрителят ще избира сам съдържанието, което гледа?
Неизбежна е тази промяна. И тя вече настъпва постепенно. Затова и големите телевизии напускат ефира и навлизат на територията на интернет и мобилните комуникации. Скоро и БНТ ще предложи своето съдържание в интерактивни платформи - там зрителят сам ще си подрежда програмата.
Каква е ролята на българските телевизии в образованието на обществото?
Тези дни в мрежата и ефира се тиражира любителско видео, в което една майка се забавлява като кара двегодишните си деца да пушат. Обърнете внимание каква програма върви на телевизора й, който се вижда на втори план. Там се лее чалга.
Къде е вашата телевизия сред многото канали в приемниците ни? Три причини зрителят да избере точно вашата телевизия?
Близо 9 години БНТ извежда напред качественото съдържание и резултатите показват, че зрителите все още имат добър вкус. БНТ не отстъпи и продължи да предлага задълбочени, но интересни новини и публицистика в прайм-тайма. Да създава формати с обществени каузи и да продуцира сериали, които се продават на световния тв пазар.
Вие лично какво гледате по българските тв канали?
От професионален интерес гледам всичко по българските тв канали. Предпочитам обаче чужди телевизии и вкъщи разполагам с повече от 160 програми.
Кои са позитивите и кои негативите от нарастващата конкуренция в ефира?
Конкуренцията на телевизионния пазар е основно между две телевизии, но те не предлагат алтернативно програмиране. Изглежда единствено БНТ си позволява риска да предлага алтернативно съдържание в публицистични и образователни формати, в документалистика и българско и европейско кино. За съжаление обаче правилото, че конкуренцията гарантира независимост и плурализъм за журналистите, може да остане само в учебниците.
Скъсват ли телевизиите с практиката сору-раstе на предавания и програмни схеми? Кога ще стане модерно всяка да има свой собствен облик и разпознаваем почерк и стил на работа?
Лидерите на пазара са притиснати от намаляващи рекламни бюджети и капризни зрители и, естествено, търсят рентабилни и масови формати. В това жанрово еднообразие битката ще спечели онази телевизия, която предложи по-добро съдържание и реализация. Макар риалити форматите да избиват върхове в кривата на рейтингите, сериозен е делът на онези, които не откриват в тях нито забавление, нито знание, нито информация и превключват на някой от другите канали. Затова и много рекламодатели се насочват към тази аудитория със свой собствен вкус.
Цялото интервю четете в брой 30 на списание "Икономика".